Gå til innhold

noen andre som bruker parfyme under graviditet?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant bare en artikkel om at gravide burde kutte ut parfyme og div. under svangerskap! Så lurte på om det er noen som faktisk har kuttet det ut, er selv 22+1 idag, og har brukt parfyme hver dag til nå nesten!!:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har også hørt det (sist jeg var gravid), men bruker parfyme av og til. hvis vi skulle fulgt alle rådene om hva vi som gravide bør/bør ikke gjøre så skulle vi bodd i sterile telt, bare tenkt gode tanker hele tiden, og fått i oss væske, kalorier og vitaminer intravenøst i stedet for å spise og drikke all den farlige maten og drikken, hehe!

Skrevet

jeg har hørt det kan påvirke fertiliteten til babyen senere - aner ikke om det er fakta eller ikke !

jeg synes parfyme lukter sterkt nå som jeg er gravid, og takler nesten ikke konas parfymelukt som jeg elsker til vanlig :o)

når jeg skal noe spessielt så sprayer jeg en dæsj på ryggen utenpå klæra, slik at alle andre lukter utenom meg :o)

Skrevet

jøss, det har jeg ikke hørt om.... jeg bruker parfyme jeg, når jeg husker det.... Har jeg ikke tenkt på en gang....

Skrevet

Jeg bruker litt parfyme hver dag. Har aldri hørt at det skal være farlig.

Skrevet

her står det noe :http://www.kk.no/789569/dropp-parfymen

Skrevet

Jeg har også lest det, men jeg lever som normalt jeg så og si.. I følge noe jeg også har lest så får guttebabyene liten penis hvis mammaen er mye borti plast og... Det er så mye som sies om hva vi kan gjøre og ikke, jeg holder meg borte fra røyk og alkohol og matvarer som ikke skal spises i svangerskapet.. :)

Skrevet

slenger meg på den med røyk og alkohol og matvarer, men parfyme klarer jeg meg ikke uten!! en spray må jeg ha om jeg skal ut å være blant folk!! må føle meg vel.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt noe om... Brukt parfyme igjennom forrige svangerskap, og dette :-) Det klarer jeg meg ikke uten!! hehe

Skrevet

Et par ganger. Men da på klærne. Ikke direkte på huden.

Har brukt deo då.....

Skrevet

Bruker parfyme hver dag og skjenker det ikke en tanke en gang.. Det får da være måte på hvor mye man skal bekymre seg om..

Skrevet

Brukte det i begynnelsen, men nå bruker jeg det sjelden. ikke fordi det kan være "farlig", men fordi jeg rett og slett ikke liker luktene så godt, og jeg har mange å velge mellom.. Så det kommer rett og slett ann på dagsformen..

Skrevet

Jeg bruker ikke parfyme. Holder meg også unna hudprodukter med parfyme, samt øyenskygge ol. Det er da det minste i disse ni månedene...

Skrevet

Jøje... Det finnes vel mengder av slike "småting" som er blitt forsket på i grunn. Og om man har tid, kan man jo lete etter alle sammen for så å leve slavisk etter dem.

Jeg er på ingen måte en som tar svangerskapet som det kommer, jeg holder meg unna oster, spekemat, (alkohol og røyk bruker jeg ikke) og er flink til å vaske frukt og grønt.. Jeg er vel i grunnen en av de som karakteriseres her inne som hysterisk, men dette tar jo kaka selv for meg.

EN artikkel i KK hvor en professor har såvidt begynt å forske på et ganske stor område innenfor hudprodukter er vel litt for drøyt til å skulle vippe alle her inne av pinnen eller?

I tillegg blir det skrevet i denne ufullstendige artikkelen at forskningen absolutt ikke har ført til noen konklusjoner.

Visstnok er den dramatiske perioden i uke 8-12(som vi alle vet dannes jo viktige organer etc på denne tiden), og da er det vel i grunnen litt sent å reagere på det nå her inne i 3.tri?

Skrevet

Bruker sjeldent parfyme for tiden, siden jeg blir kvalm av mye lukt.

Nok lukt av hårprodukter, kremer og deodoranter synes jeg.

Hører nok ellers til dem som ikke er så veldig hysteriske tror jeg..

Skrevet

Jeg bruker og har brukt parfyme hver dag i hele svangerskapet. Den lille mengden alkohol som er i prafyme kan umulig gjøre skade..! Har jeg ikke engang tenkt på... Får være grenser for hva vi skal innrette oss etter...

Viktig å ikke bli hysterisk med tanke på hva vi kan og ikke kan gjøre tror jeg... Tenk på alt de ikke visste før i tiden (våre mødre, og deres mødre igjen)...for de aller, aller fleste har det gått helt fint :)

Skrevet

Jeg bruker IKKE parfyme i svangerskapet!

Og til dere som kaller det småting og småhysterisk, så er det faktisk ikke det i det hele tatt.

Det står skrevet om dette mange flere steder enn i KK, og forskning har vist at det bla kan være med å gjøre guttefostre ufruktbare som en av konsekvensene.

Det er ikke alkoholen i parfymen som er problemet, men et annet stoff (som jeg ikke husker navnet på). Det er forskjell på hvor mye det er i parfymene, og det er spesielt mye i billig og "kjendis"-parfymer av dette stoffet.

Å kutte ut parfymen er ikke noe offer i det hele tatt! Bruker en bodylotion med naturlige oljer/dufter (uten parabener, fargestoffer).

Husk at alt man smører på huden, tas opp i kroppen og transporteres rundt... En grunn til at eks røykeplaster og p-plaster funker...

Skrevet

men viss det er sååå farlig å bruke parfyme, kan en da jammen meg ikke bruke bodylotion heller som du her over skriver! Det er da parfyme i det også! En skal ikke bli hysterisk heller, fins da grenser! Tror det faktisk hadde vært en del mer sterile folk her i verden viss denne teorien stemte! Det er ikke sånn at en sprøyter parfyme inn i morkaka med nål, en sprayer det på huden! For det første kommer det ikke mye ut i en sprut og for det andre er 80% av spruten borte før den når huden. SÅ må alle de gifte stoffene transporteres gjennom huden, gjennom blodårene, ned i morkaka for SÅ å komme inn i systemet til babyen. Det er en ganske lang reise rute for en liten uskyldig parfymesprut. Det er ikke snakk om azeton liksom! hadde parfyme vært så giftig som enkelte vil ha det til, hadde det aldri blitt solgt i butikken.

Skrevet

vel, til dere som tydeligvis ikke vet så mye om disse tingene, vil jeg anbefale å google litt på nettet og lese litt om temaet.

Nei, bodylotion med masse parfyme er heller ikke bra i det hele tatt.

Og den "lille" parfymespruten er altså ikke så uskyldig som mange tror.

Det er ikke noe stort offer å unngå parfyme, veldig enkelt om man bare tar noen bevisste valg.

Skrevet

Merkelig at ingen jordmødre har advart om dette da...

Skrevet

bruker parfyme hver dag. har aldri hørt om det før, at det erskadeli.. om det er så skadelig hadde nok vi blitt informert om dette av de vi går til kontroll hos.

Lukter godt med to barn, snart tre!

Skrevet

jeg tenker moderasjon er clue'et her som med så mye annet...eller?

jeg har en svigermor som bl.a. får tårer i øynene når hun ser at jeg spiser nøtter, for hun er sikker på at hennes nøttedilla har forårsaket hennes eldste sønns nøtteallergi...selv om jeg sier at det er LENGE siden de fikk vekk ifra den teorien der...og at nå mener de det er SUNT med nøtter, for de har sunne oljer som er bra for baby osv...i alle fall så er svigermor hyyyysteeeeerisk på veldig mange ting, og jeg merker at hun vil helst at jeg skal leve på kjærlighet og gulrøtter (enn så lenge i hvert fall, inntil de finner ut at det er farlig også)...men jeg nekter å bli like fanatisk som henne, og når hun begynner, så sier jeg bare at "JEG har troen på moderasjon, jeg. Alt med måte, så går nok det meste bra."

(holder meg unna spekemat og bløtoster osv osv. bare så det er sagt...)

Skrevet

Oj,hmm..Jaja,forrige gang brukte jeg aldri parfyme og denne gangen har det vært sjeldent...Men har ikke noe annen grunn en at av en eller annen grunn blir det bare slitsomt og ta/ha det på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...