marsprinsenmin<3 Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Fant bare en artikkel om at gravide burde kutte ut parfyme og div. under svangerskap! Så lurte på om det er noen som faktisk har kuttet det ut, er selv 22+1 idag, og har brukt parfyme hver dag til nå nesten!!:/
Bumblebeee Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Det har jeg aldri hørt om. Jeg bruker iallefall både parfyme og bodylotion
2005&2010 Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Ja, bruker parfyme ja. Brukte det under forrige graviditet og nå. Men når babyen kom, så droppet jeg parfymen en stund. Så det ikke sku bli så sterk lukt for babyen.
marsprinsenmin<3 Skrevet 6. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2009 tusen takk for svar:) Ikke alle er like seriøse når det kommer slike spørsmål, godt at noen kan svare skikkelig! Det setter eg pris på
Trojan Horse Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Ja. har aldri hørt noe om det, men at man skal ta det rolig med parfymen når man har spebarn og ammer...
KaWi Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Jeg har ikke kuttet det, selv ikke når jeg ammet førstemann. Tenkte ikke over det faktisk... Og han er en stor flott gutt på 1 år (er ikke partisk i det heeeele tatt, jeg altså ) Så jeg fortsetter nok å bruke parfyme og bodylotion i denne graviditeten også, men det er ikke den som lukter sterkest da, synes jeg
kyra venter småtroll.. Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 jeg har faktisk slutta men det er fordi lukta blir for sterk for meg..og jeg sliter veldig med kvalme
Msk87 Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Jeg bruker både parfyme og bodylotion:) Men sto det noe om hvorfor.. ? Har aldri hørt om dette har hørt at barnet kjenner igjen morens lukt.. ?
*LillaMeg* Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Har faktisk kuttet det ut.. Men ikke fordi at man burde det eller noe.. Har forresten aldri hørt at man burde det.. Man bør jo holde seg unna sterke kjemiske ting, men kan ikke skjønner at parfyme kan være skadelig.. Jeg bruker svææært lite parfyme, og nå orker jeg ikke lukter, for jeg er såå kvalm.. :s
Vesla222 Skrevet 7. november 2009 #10 Skrevet 7. november 2009 Jeg bruker ikke parfyme hverken nå eller til vanlig, men bruker bodylotion/kremer/såper osv. med parfyme. I Norge er det (så vidt jeg vet) ingen advarsler mot bruk av slike produkter, men i Danmark tilrår myndighetene at en bruker minst mulig sminke, kremer og hårfarging generelt, da en ikke vet nok om hormonforstyrrende og allergifremkallende stoffer og deres påvirkning på foster. Jeg velger selv å holde meg unna hårfarging pga kjemikaliene, men ellers syns jeg det er å gå litt vel langt å skulle kutte ut alle disse tingene. De aller fleste lever helt normalt under graviditeten, og de fleste får jo også sunne og friske barn :-)
Leonelle Skrevet 8. november 2009 #11 Skrevet 8. november 2009 Jeg passer generelt på (alltid - gravid eller ikke) å kjøpe kremer, såper og sminke som ikke inneholder noen parabener. Parabener er stoffer som man foreløpig ikke vet så mye om, men det kan tyde på at de kan påvirke hormonbalansen vår, og det er jo skummelt! I Danmark går myndighetene ut nå og advarer sterkt mot bruk av produkter med parabener på små barn, men også for alle. I EU diskuteres det forbud mot parabener. De er antagelig mer skadelige enn vi til nå har trodd. Jeg har vært plaget med soleksem og det var egentlig sånn jeg begynte å sjekke innholdet i alt jeg kjøpte av kremer og solkremer. Men det handler jo også om å unngå altfor mye kunstige stoffer generelt, man vet jo ikke hva det gjør ed oss mht allergier, så alt som kan unngås er vel bra. Det er parabener i nesten alle 'vanlige' produkter som man finner i matbutikken. Og også i en del produkter på apoteket. For de som ønsker å skygge unna parabener og parfymestoffer, så kan jeg varmt anbefale A-Derma sin Exomega Creme. Den kan kjøpes i store pumpeflasker på apoteket, og er virkelig god. Den er litt tykk, men trekker kjempegodt inn i huden. Jeg kommer nok til å bruke den på babyen når den kommer i tillegg til meg selv Her er en link til en side hos grønn hverdag som har en del info om parabener: http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Fakta-om-parabener
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 8. november 2009 #12 Skrevet 8. november 2009 Ditto,har jeg alderi hørt om heller men....??!!!
Vesla222 Skrevet 8. november 2009 #13 Skrevet 8. november 2009 Har du tips til noen ansiktskremer uten parfyme og parabener også, Leonelle?
momsemor Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Jeg har sluttet! Men det er bare pga. kvalmen. Har også sluttet med ansiktskrem, hårprodukter etc, og å tvinge mannen til å slutte med div "godlukter" også. Tragisk!
Leonelle Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Jeg bruker den kremen jeg anbefaler her både på kroppen og i ansiktet. Den trekker så godt inn + at jeg om vinteren fort blir tørr i kinnene, så for meg funker den veldig fint. Men du kan høre på apoteket om A-Derma har egne ansiktskremer, det er det jo stor sjanse for at de har. Ellers så kan du sjekke ut Dr. Hauscka som selges på helsekost. Lykke til Når det gjelder parfyme så bruker jeg det fremdeles, men kommer til å være veldig forsiktig med det nåe babyen kommer, for det er vel mest for luktens del og at den ikke skal bli for sterk?
b77h Skrevet 11. november 2009 #16 Skrevet 11. november 2009 Tips om gode økologiske produkter; Gimle parfymeri i Oslo selger flere bra merker (også for mor/barn) - har også nettside. kjøper du for over 1000,- er det gratisk frakt. Andre gode merker i helsekost er dr.Hauska (bl.annet god deo uten og Weleda. Jeg holder meg helt unna kremer/shampoer m parabener, parfyme, fargestoffer ol. Her er noen linker om noen er interessert i å lese mer: http://www.alun.dk/helse/undgaa-farlig-kemi-plej-din-krop.html# http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Tips/Velg-parfymefritt http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Fakta-om-siloksaner
flower power Skrevet 11. november 2009 #17 Skrevet 11. november 2009 jeg har brukt parfyme og kommer til og fortsette med det! bruker ikke hver dag men dog likevel. jeg velger og fokusere på det positive i svangerskapet og tar ting jeg leser med en klype salt;-) ett svangerskap skal ikke være en konstant bekymring for hva man kan og ikke kan. "det er farlig og leve, man kan dø av det" ;-)
Mamma med to trollunger Skrevet 11. november 2009 #18 Skrevet 11. november 2009 Jeg har brukt parfyme helt til nå og kommer nok til å fortsette med det fram til prinsen kommer. Har ikke hørt noe om at en ikke skal bruke parfyme under svangerskapet, men vet at man bør unngå kremer og parfyme med sterke lukter når babyen har kommet fordi det vil ta bort den naturlige lukten av mor som babyen er vant til.
Fifrildi Skrevet 12. november 2009 #19 Skrevet 12. november 2009 Jeg har sluttet, men det er ren egoisme. Fikk tips om at siden luktesansen kan bli litt rar under svangerskapet kan det hende man får aversjon mot favorittparfymen sin etter at man har født om man bruker den hvis man er gravid.... o_O Er veldig glad i favorittparfymen min så nå står den i skapet og venter!
Millsie Skrevet 12. november 2009 #20 Skrevet 12. november 2009 Jeg prøver å holde meg unna produkter med mye parabener og kunstige farge- og tilsetningsstoffer. Derfor har jeg kuttet ut parfyme + at jeg utelukkende bruker økologiske kremer/serum o.l. (fra Gimle økologiske parfymeri i Oslo). Brukte også en del Weleda før, men produktene på Gimle er bedre (lukt, konsitens, trekke inn i huden osv). Jeg holder meg også til økologisk shampoo - Earth Friendly Baby shampoo og dusjsåpe fra Helios - desidert beste økoshampoo jeg har prøvd. Mild, men skummer godt og gir skinnende rent hår. Kjøper/spiser dessuten veldig mye økologisk mat (særlig frukt & grønt, melk, kylling, pasta, ris, hermetisk tomat, kikerter...) og lager det meste fra bunnen av (ikke halvfabrikata). Nå høres jeg ut som en fundamentalist - så da må jeg forte meg å si at jeg en HUND etter surt gelegodteri - som inneholder hur mange e-stoffer som helst - og at vi dessuten spiser vi frossenpizza ukentlig. Hahaaa... Men det er jo lurt å kutte der man kan, slik jeg ser det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå