Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Det kjennes ut som om jeg har forbrent tungen, det smaker beskt i hele munnen og svir når jeg spiser. Det føles litt stivt i svelget også og når jeg ser i speilet ser jeg at svelget og ganen er dekket av bittesmå blemmer. Jeg er ikke så rød, men helt nuppete. Tungen er litt rød i kantene, ser litt tykkere ut og kanskje litt emr nuppete, men ellers normal som jeg kan se,. Hva kan dette være? Jeg bruker den samme tannpastaen som alltid og har ikke spist noe nytt. Jeg føler meg ikke forkjølet, men kanskje litt grøssen. Noen tips til hva det kan være og hva som kan hjelpe?
Silje og Vaniljebollene Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Streptokokker eller sopp?
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 munn, hånd og fotsyke ??? det sammen som hunn og klov syke hos dyr:-/
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2009 Takk for svar til begge to! Hva kan jeg ta mot det da? (har aldri før hatt noen av delene) Jeg har corsodyl.....
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2009 IIIIIIIK det vil jeg ikke ha. Mannen min har det, men har holdt meg langt unna hver gang han har utbrudd. Hva hjelper mot det når det er inni munnen da?
snuppi min Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Er ikke sikker, hvis det blir for intenst må du kanskje høre med en lege.
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2009 Jeg bør nok det... skal til tannlegen til mandag så da får hun se. I disse tider er det jo fullstendig umulig å få time hos lege. Men nå går jeg snart over til å kun spise is for dette er ubehagelig!!!!
Ugl@ Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Har ny nylig had en penicillinkur? Er typisk symptom på sopp, herpes kan det også være, ny partner siste månedene? Forkjølet? Uansett så råder jeg deg til å kontakte lege, kjenner noe med lignende symptomer ( det var der sopp etter en penicillinkur) der det ble så ille at det ble akutt og krevde behandling på sykehus fordi vedkommende ikke fikk i seg væske og næring pga smerter i munn og svelg. Ikke begynn å behandle med alt mulig rart uten å rådføre deg og finne ut hva det kan være, kan være man gjør mer skade enn nytte da.
Gjest Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Jeg hadde det slik når jeg var liten 1 gang husker jeg. Noe virus greier, tungen var full i blemmer, ble helt hvit og det spredde seg til tannkjøttet og litt på leppen også. Sinnsykt vondt. Fikk beskjed av tannlegen å bruke corsodyl, funket bra det Men jeg spiste bare mat med sugerør i nesten 1 uke, for etter blemmene ble det sår :/ (nei det var ikke herpes) hehe.. Hatt det bare 1 gang, aldri mer. Mamma mente det var noe streptokokk greier?
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2009 Nei, jeg har ikke tatt noen medisiner, har ikke ny partner (men manenn min har herpes og jeg holder meg langt unna når han har utbrudd), jeg er ikke forkjølet. Jeg kjøpte noe probiotika tabletter på apoteket som skal nøytralisere forholdene i munnen. Det var veldig behagelig når jeg hadde en i munnen, men jeg kan bare ta en om dagen... Tenker jeg skal skylle med corsodyl i kveld og ikke bruke tannpasta i tilfelle det er en infeksjon.
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2009 Det rare er at det ikke er noe hvitt. Jeg har egentlig ganske normal farge på tungen og ganen, men masse blemmer. Noen steder har blemmene "sprukket" og der er det rødt. Det er også rødt "rundt kanten" av svelget. Håper virkelig ikke det er herpes!!!! Sugerør er en god ide, jeg har ikke så god matlyst på forhånd og i dag har jeg bare fått i meg ett måltid på grunn av tunga.
Honningmelon Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Høres ut som munn, hånd og fotsyken. Tror det er det begge ungene mine har hatt nå. Blemmer og vondt i munnen. Gikk over av seg selv etter noen dager.
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 6. november 2009 Jeg har jo to små. Begge er litt forkjøla, men har ikek sett noen antydning til blemmer. Snuppa på 15 mnd hadde noe jeg antok var reaksjon på MMR vaksinen i begynnelsen av uka. Da hadde hun rødt utslett på hele overkroppen, litt på bena, men ingenting på hender elelr føtter....... Kan munn, hånd og fotsyken arte seg sånn hos små?
Honningmelon Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Så nesten ikke blemmene på minsta, men eldste hadde mange tydelige blemmer på hele tunga. Tror ikke man pleier å få utslett over hele kroppen av denne sykdommen.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Jeg har fått blemmer i munnen de siste tre årene når mandarinsesongen kommer i gang. Har aldri reagert på sitrus før, men etter at jeg fikk barn får jeg slike blemmer når jeg spiser ganske mye av det. Jeg dro til legen både i fjor og i forfjor før jeg skjønte hva det kunne være men ble ikke noe klokere der. Det gav seg med det samme jeg kuttet ned på sitrusen, og nå er det i gang igjen ettersom vi kjøpte inn et parti med mandariner til halloween. Kan du ha pådratt deg en allergi av et slag?
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 6. november 2009 Jeg har matallergi for hvete, soya og nøtter. Har kjøpt mandariner denne uka og spist en del.....Jeg hadde jo sitrusallergi som liten men har vokst det av meg... eller kanskje ikke. Men jeg har ikke spist noen mandariner i dag, har drukket et glass appelsinjuice.....
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 munn, hånd og fotsyke på barn og voksne er den samme, blemmer i munnen og på hendene i håndflaten og under beina. noen har det bare i munnen. de er kjempe vonde og veldig smittsomt...... kan vare mange dager..... og en får ikke noe for det, må bare gå over av seg selv :-/
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #20 Skrevet 6. november 2009 Jeg håper faktisk det er det og ikke herpes eller allergi for det blir man jo ikke kvitt.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. november 2009 #21 Skrevet 6. november 2009 Jeg ville testet om det ble bedre ved å ligge unna mandarin i et par dager, for beskrivelsen din høres nemlig veldig ut som slik jeg får. Jeg skjønte ikke bæret de første gangene det dukket opp og var sikker på at jeg hadde pådratt meg en fæl sykdom av et slag, legen min nevnte herpes og da fikk jeg ihvertfall hetta. Greit med munnsår men når det kommer inni munnen og svir er det jo skikkelig guffent:( I år var det greiere for jeg skjønte hva det var med det samme det dukket opp, så da roet jeg ned på sitrusen så jeg slapp at det ble så ille. Regner med at det blusser opp igjen når vi kommer til desember for jeg elsker mandariner...
Emil & Røra Skrevet 6. november 2009 Forfatter #22 Skrevet 6. november 2009 Jeg blir sprø hvis jeg får mer matallergi nå. Det er ganske stress og lage mat til familien uten hvete og soya. Og så er det alle de tingene jeg ikke kan spise på grunn av spor av nøtter, og nå kanskej ikke ting med sitrus heller. Dumme kropp!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå