Gå til innhold

Fødsel i vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har allerede begynt å tenke på fødselen og om jeg ønsker noe spesielt..

Har lest en del om å føde i vann og lurer fælt på om dette er noe for meg. Noen som har erfaringer å dele? både positive og negative.

klem:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk nummer to i vann, ikke tilbud om det med nummer en for ni år siden... Skal føde i vann igjen nå om jeg får lov. Det er noen kriterier for det: Fødselen må være i god progresjon, det er det jordmor som avgjør, jordmor må være komfortabel med å ta imot i vann, og du må være flink å drikke vann underveis så du får bli liggende i vannet, ellers tar jordmor deg opp igjen :) Klyster er også vanlig å få først, sånn at man slipper at det kommer noe i vannet på slutten. Men vann er HELT suverent som smertestillende, synes jeg! Ingen rifter, og jeg fødte en gutt på 4340 g... Hadde også en vond bekkenløsning, den merket jeg ingenting til når jeg lå i vannet. Anbefaler å undersøke om du kan gå på kurs med denne damen: www.lamazekurs.no i forkant av fødselen, det hadde jeg veldig stort utbytte av ihvertfall.

Lykke til!

Skrevet

Det er slik at man ikke får andre smertestillende når man føder i vann? hvorfor? kan man ikke begge delene?

Skrevet

Fordi de kan ikke ha masse elektronikk i vannet - hvis du skal ha epidural så må de overvåke med sånne belter og sånn. Akupunktur kan vel kombineres til en viss grad med vann, skulle jeg tro, og annen smertestillende er jo stort sett medikamenter, så da er man over på at det må overvåkes i større grad, og da kan man ikke være i vannet.

Føder du i vann kommer de også til å lytte ofte på babyen, men du har ingen belter på deg eller noe, så det blir at de bare sjekker at babyen har det bra underveis. Tror det er mest praktiske årsaker til at det vanskelig å kombinere vannfødsel med andre smertestillende...

Men varmt vann lindrer både smertene under riene, og under utdrivingen, og hjelper å tøye vevet, så min personlige mening er at det er bedre enn andre smertestillende... Sammen med pust var ihvertfall det akkurat hva jeg trengte sist gang - håper at det blir sånn denne gangen også! Pust og avspenning er forresten fryktelig viktig uansett om du føder i vann eller ikke, spenner du muskler i resten av kroppen blir riene vondere, klarer du å slappe av i resten av kroppen, så får riene gjøre jobben sin uten at smerten forsterkes ytterligere. Ikke knytte nevene, og ikke bite tennene sammen - slapp av i resten av kroppen så godt man kan, så er det bare å puste seg gjennom riene, hver ri gjør en jobb som gjør at man kommer nærmere målet :-) Men kurs anbefales absolutt.

Skrevet

skjønner:)

jeg har veldig lyst til å føde i vann og du har ikke gitt meg mindre lyst for å si det sånn:) skulle gjerne hatt smertestillende,men skjønner jo det er praktisk umulig nesten:)

skal undersøke med sykehuset og snakke med jordmor og lege så får vi se:) har god tid til å søke fødeplass annet sted. er bare 16+3 i dag.

har heller ikke svart på tilbudet om fødeplass på sykehuset enda. vil høre litt alternativer først. :)

er det slik at det er lite sannsynlig for å revne om man føder i vann pga at vevet strekker seg? er så redd for det! er mer redd for å revne eller måtte bli klippet opp,enn at selve fødselen skal være vond. Det tåler man:) men å bli klippet opp eller revne er noe jeg tenker mye på og stresser mye over:S

Skrevet

Inne på kjerringråd tror jeg det var det sto, at hvis man begynner en mnd eller to før fødselen og får partneren til å massere inn kjønnsleppene med olje, tøye og dra i dem for å utvide hver kveld frem til man føder, så skal man visstnok ikke revne. Flere som har forsøkt dette og ikke revnet eller blitt klipt. Verdt et forsøk... !

Skrevet

jeg har 2 fantastiske fødsler bak meg. fødte stående lent mot prekestolen. pga tyngdekraften gikk fødslene ganske kjappe. ikke noen rifter eller noe. luksus!

men denne gangen ska jeg prøve vann fødsel. har bare hørt positive ting om denne type fødsel.

jeg har også sett mange vannfødsler på youtube.com og vil annbefale deg å kikke på de ulike metodene.

Skrevet

Hei *Lillegull-i-magen*

Om jeg husker rett så har vi vel pratet sammen her inne før, om funnet ut at vi tilhører samme område av landet. Er det sykehuset i Drammen du har tenkt å føde på, så tar de ikke imot barn i vann. Du kan ligge der før selve fødselen, men idet barnet kommer ut vil de ikke ha deg liggende i badekaret. Så det blir på en måte smertelindring i åpningsfasen. Skal selv føde ved Bss, og hadde også sett for meg vannfødsel, men har nå gått mer og mer ovre til at jeg ønsker å prøve føde i stående stilling, som noen over her har nevnt, for å få utnyttet tyngdekraften mest mulig.

Lykke til med valget ditt

Skrevet

Jeg har ikke tøyd eller massert noen ting i forkant av fødsel, og har to fødsler med kun skrubbsår. To pyntesting på første fødsel, ingen sying nødvendig etter nummer to. Det som er viktig uansett om du føder i vann eller ikke er å høre på jordmor når du presser! Hun har erfaring med akkurat dette, og ønsker at du ikke skal revne :-) Når hun sier at du ikke skal presse på en ri, fordi det er viktig at vevet får tøyes, så pust og prøv å ikke presse. Sier hun at du kan presse, så er det bare å kjøre på.

Jordmor jeg hadde nå sist hjalp meg veldig under utdrivingen, hun sa hvordan jeg skulle gjøre det med pressingen, og jeg klarte faktisk å høre på henne også (vanskelig, for de pressriene lever på mange måter sitt eget liv...) Og OM man skulle revne, så er de fryktelig flinke å sy - jeg har hørt om dem som har revnet mye, og de blir jo helt fine etterpå, noen smårifter er jeg ærlig talt ikke så redd for, gjør ingenting å få noen sting, jeg ble sydd med sånn tråd som forsvinner av seg selv, så det var ikke nødvendig å fjerne noen sting etterpå heller.

Å få være i vannet og ha det som smertelindring før man presser barnet ut er uansett bedre enn å ikke være i vann i det hele tatt tror nå jeg, men kan man velge, og får man muligheten så anbefaler jeg veldig sterkt å prøve å presse ut barnet i vannet - det vil ihvertfall jeg gjøre igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...