Gå til innhold

Forskjellen på rier og kynnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere sikkert skjønner er jeg førstegangs.. hehe

Har hatt mye kynnere hele svangerskapet. Men de to siste dagene har det liksom nesten ikke vært noen pause. Tidligere har jeg hatt litt om natten, og når jeg har vært sliten. Men nå har jeg kun sittet på skolen begge dagene, og ligget på sofaen når jeg har kommet hjem.

Syntes smertene er nesten hele tiden. Klarer nesten ikke gå, og må stå krokbøyd og puste meg igjennom de verste. Men det er mest venstresiden. Det går opp i ryggen og nedover i beinet. Kan babyen ligge på en nerve av noe slag så det er det som gjør at det gjør så vondt? Er 37+1 nå. det varer ikke så lenge om gangen da. Noen av takene kommer over hele magen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette sto på lommelegen.no:) (Jeg venter nr. 3, men føler ikke at jeg er ferdig utlært enda...)

Kynnere er sammentrekninger i livmormuskulaturen under svangerskapet. De er mest vanlig etter 32. svangerskapsuke. En del av eller hele magen blir hard, og du må stoppe opp hvis du går. Sammentrekningene er ikke smertefulle. I dagene før fødselen er det vanlig å få hyppige kynnere.

Vonde sammentrekninger i livmoren kalles veer (weh, fra tysk=vondt) eller rier. Riene presser barnet nedover i fødselskanalen, livmorhalsen trekkes oppover og flates ut. Kroppen din skiller ut hormonet oxytocin, og dette stimulerer livmoren til regelmessige sammentrekninger. I begynnelsen kjennes dette ofte som sterke menstruasjonssmerter. Magen din blir hard som en ball for hver rie. I starten varer vanligvis smerten i over 15 sekunder og kommer igjen med circa 10 minutters mellomrom. Veene blir så stadig lengre og det går kortere tid mellom dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...