Myy Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Jeg sniker inn et inlegg her jeg. Siden jeg snart er over i 3. trimester så har jeg på følelsen av at jeg har kommet mye lengre enn mange av de som er i 2. trimester nå. Derfor får jeg vel kanskje mere nytte av å spørre dere som er lengre på vei! Jeg lurer altså på om det er noen som har negative erfaringer med 3d ul. Jeg har igrunn bare hørt positvive ting om 3d ul, og nå som min nærmer seg med stormskritt så kom jeg til og tenke på om man kan oppdage "negative" ting ved forsteret som man tidligere ikke har sett på vanlig 2d ul. For eks hvis barnet skulle vrt født med hareskår, ville man sett det på 2d ul? Dette slo meg siden man på 3d ul får så gode bilder av fosteret og spesielt da ansiktet. For og fortsette på eksempelet jeg nevnte i stad da, så måtte det da være litt skremmende med det første og se et barn med åpning mellom nesa og munnen. Det er selvfølgelig ikke noe "ille" og ha fått et barn som hadde vært født med dette, for det er jo ingen alvolog feil. Og de alvolige feilene har vi jo fått luka ut ved to tidliger ul. Men dere skjønte sikkert poenget mitt. Er det alike vel noen som har fått seg noen overraskelser på 3d ul? Noe som ikke ble oppdaget på 2d men på 3d? Vil gjerne høre deres erfaringer. Som uvitende førstegangsfødene ang dette takker jeg for svar
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Akkurat dette med hareskår sjekker de faktsik veldig nøye ved den ordinære ultralyde, og jeg tror de hadde sett det der. Jeg har ingen negative erfaringer med 3D ultralyd. Skal på det i dag med nr 2 så kan svare igjen etter at jeg har vært der. Men jeg har heller ikke hørt om noen som har fått seg en "overraskelse" på det, men det er klart de sikkert ser ting tydeligere. Kjønn blir ihvertfal veldig mye tydeligere.
Myy Skrevet 6. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2009 Okei =) Ja, vi er i alle fall veldig spent på og få se kjønnet etter mye forvirring og forvikling rundt det. Lykke til i dag da! Blir spennende og høre hvordan der var
Maya&Leah*har født* Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Jeg har heller ikke hørt om noen negative ting ved en 3D ul.. Slike "feil" som du nevner hos babyn blir sjekket ved ordinær UL. Hadde det vært noe galt med babyn så hadde du nok fått vite det der! For dem sjekker det veldig nøye.. :-) Så tror nok du bare skal glede deg til 3D UL å kose deg masse videre i svangerskapet =) Lykke til!!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Min erfaring med 3D ul er at det er bare tull og tøys og kun for å få fine bilder. En ren fotoseanse med andre ord. De reklamerer med at 3D ul er mye bedre enn vanlig ul for å oppdage fosterfeil men det er ikke min erfaring. Var på 3D ul med andremann og fikk mange fine bilder. Da gutten vår ble født viste det seg at han hadde trisomi 18, en dødelig kromosomfeil. I tillegg hadde han en kjempestor hjertefeil, som de burde ha sett på 3D ul. Hareskår kan de se på vanlig ultralyd, hvis de kikker etter det. Min erfaring med både vanlig og 3D ul er at alt avhenger av kompetanse til de som styrer med dette. Og det varierer enormt!! Uansett så er ikke ultralyd en 100% sikker undersøkelse. Man vet ingenting før babyen er født!
Myy Skrevet 6. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2009 Ja. Det er i utgangspunktet derfor vi har bestilt 3d ul. Bare for og få fine bilder. Men takk for svar! Var nettopp det jeg lurte på om noen faktisk hadde opplevd noe slikt som du har. Og det viste seg og stemme gitt. Så det var interessant. (for all del ikke feil ment, for synd at du måtte oppleve det!) Nei man kan nok ikke stole 100 % noe på verken 3d eller 2d ul.
lillebie på`n igjen Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 når vi var på 3-d ul så tittet ikke han ultralydfyren på anatomien til gutten vår i det hele tatt...var kun opptatt av å ta bilder av ansiktet... jeg anbefaler på det sterkeste å ikke bruke utralydklinikken på lysaker - når jeg sammenligner mine 3-d ul bilder med andre sine - så er de rett og slett skikkelig dårlige- ser ikke noe trekk av babyen så og si i det hele tatt....ser liksom ut som 2-d bare at i 3-d fargeer... har nok noe med utralyd maskinen å gjøre !
tezzapuz Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 ånei! ikke si slik da, lillebie gullimagen*høygravid. jeg skal på 3D på lysaker på tirsdag. er dem ikke flinke der?
ch88 Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 jeg var på 3 d på lysaker,jeg syns bildene blei kjempe bra jeg. fornøyd
lillebie på`n igjen Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 altså du ser jo babyen osv, og det var gøy å se han live osv, fikk med masse bilder og videosnutter....men når man sammenlignet med alle venninner som har vært på 3-d - så kunne man ikke sammenligne bildene engang - sånn kvalitetesmessig!
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Da har vi vært på 3D i dag og lillegutt moste nesa si godt inn i morkaka og snudde likesgodt ryggen til hele greia.. Gjespa og gjemte seg bak armer og bein..hehe. Vi fikk derfor ikke sett han så godt, men det var morsomt likevel. De er jo søte da. Alle vitale mål var fine, magen er fortsatt litt stor,så lurer på om dette blir en liten tjukkas. Han veide ca. 1370 g nå. Morkaka mi er fortsatt langt nede så det skal sjekkes i uke 32 for å se om jeg evt. må ta keisersnitt.. Er overhodet ikke forberedt på det, så håper den forvsinner vekk fra åpningen snart.. Ellers ingen ubehagelige overraskelser nei. Vi så veldig tydelig at det var gutt. Den var han ikke sjenert for å vise frem, for å si det sånn..
Myy Skrevet 6. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2009 Så morsomt å høre! Nå gleder jeg meg bare til 3d
Mamasan*i*januar Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Ang. bra og dårlige bilder fra UL: Nå har jeg bare vært på 2D, men jeg var to ganger - en ordinær, og én for å være med på et prosjekt for medisinstudenter noen uker etter. De brukte den samme maskinen, men det var forskjellig JM første og andre gang som skulle ta bildene. De første er helt klare og vi ser godt ansiktet på prinsen vår, mens bildene fra andre gang var så uklare at man knapt kunne se at det var en baby der inne. Jeg tror det må ha mye å gjøre med hvor flinke de er som tar bildene jeg, og det er sikkert samme sak for 3D.
påtjukka84 *fødeklar* Skrevet 7. november 2009 #14 Skrevet 7. november 2009 Jeg har også bare en kjempegod opplevelse av 3d-ultralyd. Var på kvinnedoktoren i tønsberg forrige uke(var da 28+5) og fikk se kjempefine bilder av jenta. Og han tok seg veldig god tid, rett og slett en super opplevelse og absolutt verdt hvert eneste øre knyttet bare enda sterkere bånd til den lille i magen.
LilleFrøkenL Skrevet 7. november 2009 #15 Skrevet 7. november 2009 Jeg skal på 3d ultralyd på tirsdag,gleder meg til det! blir spennende! Noen som har hvert på 3d hos kari utne på bryne? noe som vet noe om henne?
ღMorgenSolღ Skrevet 7. november 2009 #16 Skrevet 7. november 2009 Det er vel ikke så veldi negativt i seg selv, bare litt kjipt.. Siden det kostet en del penger... Han lille ville ikke vise seg, enkelt og grett, han hadde hender og navlestrengen forran ansiktet og vi fikk ikke sett noe.. Etter mye prøving vrengte han seg til slutt inn mot ryggen min og vi så desverre ikke noe.. Det var litt kjipt, men småen hadde det bra da og det er det som er viktigest..
NostraStoria Skrevet 7. november 2009 #17 Skrevet 7. november 2009 Er uenig med deg ang at 3D er tull og tøys. De sjekker fosteret i tillegg til å få bilde av ansikt etc. Vi fikk vel bare 1 bra bilde siden lillegutt var så sjenert og ville helst se en annen vei. Men jeg syns det var helt fantastisk allikevel, og følte meg enda mer knyttet til den lille i magen. Har sett på det ene bildet hundrevis av ganger nå og går aldri lei! Endelig kunne vi få se hvem han er, til og med at han ligner litt på mor! Du har rett i at man ikke kan vite så mye før babyen er født, men ser ikke det som noe negativt mot å ta 3D UL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå