prinzezze_2år_venter på spire Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Er så skeptisk til medisiner og tabletter når jeg er gravid.. er i min uke 38 og vil nødig gjøre noe galt når jeg ikke har tatt en eneste tablett tidligere i svangerskapet.. men å gjennomgå en fødsel med lungebetennelse er heelt uakseptablet! stoler ikke heelt på legen min når det gjelder medisiner til gravide heller :/ så står det på pakningsvedlegget at det er sannsynlig at fosteret kan påvirkes... Betyr det da at forsteret kan ta noen skade av det?? eller hva menes med det?? hjelp!!! Noen andre som har tatt/fått Ery- max av legen sin?
**knærten <3** Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Gå på Felleskatalogen.no, søk på Ery-max. Står litt mer der. Regner med at legen din har tatt i betraktning at du er gravid, og funnet ut at du trenger d:) Har selv gått på to forskjellige antibiotika-kurer under dette svangerskapet, ikke Ery-max vell å merke, men har en venninne som er like langt på vei som meg å fikk d. Hvis du føler deg ukonfortabel med å ta det, kan du jo alltids ringe legekontoret å rødføre deg med legen, eller ringe jordmoren din:)
Juuuunibaby <3 Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Jeg har tatt Erymax i dette svangerskapet. Det var vell rundt uke 25. Er nå i uke 37+0 og barnet i magen min har det helt fint
prinzezze_2år_venter på spire Skrevet 6. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2009 leste i felleskatalogen at det kan gi hjerte og karrdefekter og ganespalte tidlig i graviditeten.. og nederst står det at den ikke bør gis til folk som prøver å bli gravide eller ER gravide.. hvis ikke strengt tatt nødvendig.. :S
my81 Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 hei. Jeg er allergisk mot Pencelin, og kan kun ta ery max.. Men da jeg fikk bihulebetennelse så fikk jeg ikke lov av legen å ta noen medisiner ettersom jeg ikke skulle ta ery-max. Er det slik at du også er allergisk mot pencelin? det finnes jo andre merker som du kan ta mens du er gravid.
miepia30 Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Fra RELIS. Erytromycin har i mange år vært ansett som et trygt legemiddel å bruke under graviditeten. På grunnlag av en stor retrospektiv undersøkelse er det påvist en statistisk signifikant, men liten, økt risiko for medfødt misdannelse ved bruk av erytromycin i første trimester. Dersom eksponering er skjedd tidlig i graviditeten er ikke dette grunn til å avbryte svangerskapet, men om man kan velge bør man foretrekke penicillin fremfor erytromycin. så, ta det helt med ro :)og god bedring av lungebetennelsen
Juuuunibaby <3 Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Takk for siste innlegg her. Ble jo nesten nervøs jeg nå.. Selv om jeg for 3 dager siden var på ultralyd å så med egne øyne at babyen hadde det fint og uten noen misdannelser... Jeg fikk Ery-max fordi jeg fikk en ganske alvorlig reaksjon på den første antibiotikaen de gav meg. Husker ikke hva den het. Jeg er også av den som ikke liker å ta tabeletter så snakket med legen når jeg var der om det og han sa de var trygge. I tilegg leste jeg på nettet og kom fram til at det så bra ut, men skjønner jo at jeg har gått glipp av noe...Har ikke tatt en eneste paracet en gang etter at jeg fant ut jeg var gravid... Så er ikke den som tar lettest på slikt...
curly sue Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Jeg fikk dette i uke 35 også pga. lungebet. Tåler ikke penicillin. Har skjønt at det er vanlig å få ery max i 2. og3. trimester... jeg må også få det i igjen under fødsel pga. påvist GBS i urinen... da er det vistnok rutine å gi penicillin/ery- max intravenøst under fødsel... Så tror nok ikke det er spesielt stor fare for fosteret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå