Himmel og hav Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Man skulle jo tro at gruppearbeid på et videreutdanningsstudie, med bare voksne mennesker skulle fortone seg noe annerledes enn i 8.klasse...men den gang ei. Ihvertfall ikke når to av gruppemedlemmene konkurrerer om "Miss prokrastinere" tittelen, og nr. tre er så opptatt av å fortelle at han er altfor opptatt til å treffes, noensinne, ihvertfall på denne siden av kometen Haleys tilbakekomst, bare så vi vet det...Så da ønsker vi velkommen til gruppe 3, bestående av MEG! Dilemmaet er nå, leverer jeg en oppgave som jeg har skrevet selv og framstår som sosialt inkompetent og sær, eller fortsetter jeg å slepe mine medstudenter rundt i gestaltveiledningens irrganger og risikerer å irritere på meg lyskebrokk og andre lidelser? *knurr* Sånn - det hjalp!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Jeg vet hvordan du har det. Trøst deg med at når eksamen kommer er det du som "vinner".
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Hehe Du leverer en oppgave du har skrevet selv, risikerer å fremstå som sær, men slipper et apoplektisk anfall utløst av det faktum at andre bare har sittet på skuldrene dine frem til mål.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Du har min sympati, jeg skal snart finne en partner til en oppgave, slites mellom loyalitet og fornuften...skulle vel aller helst sett den kunne gjøres alene, men er som deg litt redd jeg blir sett på som sær og vanskelig. Nå foretrekker jeg å jobbe alene selv, i mitt eget tempo, kun ha fristen læreren setter, og ikke andre å ta hensyn til. Av og til passer det meg best å prokastinere litt hvis det skjer andre ting i livet, men ellers kan jeg gjøre unna ting i god tid. Dagsformen og arbeidslysten bestemmer litt om det blir "greit" pliktarbeid av tålelig kvalitet, eller om det blir godt arbeid gjort med overskudd, brennende engasjement og fullstendig konsentrasjon. Jeg liker dårlig å terpe på andres rettskriving, disposisjon, elendige drøftninger og begrensede kildesøk. Derfor er det best å jobbe alene...
Gjest sug lut Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 ALT med forstavelsen "gruppe" suger. Da kontakter du foreleser, forteller at gruppa overhodet ikke fungerer og at du kommer til å gjøre jobben, men ikke ønsker at de andre skal surfe på din innsats. Da kan du med stor sannsynlighet få jobbe alene, mens de andre faktisk må finne en løsning for seg selv uten at du trenger å få rynker og nedovertryne i prosessen.
Himmel og hav Skrevet 6. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2009 Takk! Godt å se at det finnes andre, tross alt :-) Jeg heller mot å skrive på egenhånd i og med at oppgaven skal leveres om en uke, men det virker unødig ganske sært. Jeg kan jo ikke akkurat legge ved en sutrelapp om at de andre var så treige at jeg ikke gadd å vente på de heller. Uff, vi får se åssen det går. Men dette bringer fram unødig mange traumer fra tidligere gruppearbeid. Hvem kom på hele ideen egentlig? "La oss stue sammen en del mennesker som har lite til felles og la dem jobbe sammen, bare for moro skyld." Dust...
Himmel og hav Skrevet 6. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2009 Høres ut som en plan...Takk!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Husker et gruppearbeid jeg var med på, hvor gruppen besto av to litt mer voksne damer(meg og en til, med barn begge to) og to som nettopp hadde fullført videregående. Vi delte oss rett og slett i to grupper, og delte oppgaven mer eller mindre i to. For at vi 4 skulle klare å jobbe sammen om alt, det viste seg tidlig at det var umulig. Da hadde vi eldste måtte overlate hele greia til "besserwisserne" fra videregående. Hun ene fikk til og med sin kjæreste til å skrive avslutningen på oppgaven;) Gjett hvilke deler av oppgaven som måtte skrives om? Jo, det var besserwissernes deler. Håpløst. Skulle gjerne hatt den oppgaven bare sammen med hun jeg klarte å kommunisere med:) Nei, det er ikke enkelt når en kommer på gruppe med folk en rett og slett ikke får til å samarbeide med. En selv kan være så rund i kantene og flink til å samarbeide en bare vil, men det hjelper ikke alltid.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 jeg syns ikke det er sært og melde seg ut av en gruppe som ikke funker. - gjort det selv. har til og med kastet ut en enkelt person fordi denne helt tydelig trodde at jeg var mammaen hennes. å sette navnet til folk som ikke gjør noe på oppgaven, det er ukultur
Gjest sug lut Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Og hovedgrunnen til at mange vil ha gruppeinnleveringer er jo soleklar: i stedet for fire besvarelser blir det en. Så det er ingen grunn til å ikke kreve mer. Har ikke foreleser kapasitet til å sensurere , får vedkommende la være å sette obligatoriske innleveringer.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Ah gode gud du har min sympati! Synes personlig gruppearbeid er noe skikkelig herk. På sykepleiern så stuet de også oss sammen i grupper, og det var veldig frustrerende når gruppa ikke var samkjørt. De fleste av oss ville bare peise på og bli ferdig med oppgavene så vi kunne få noen dager fri før undervisningen startet opp igjen, tidligere juleferie, påskeferie osv. Men de gangene vi hadde skriveoppgaver så var det bestanding noen på gruppa som ikke ville ha gruppemøte i det hele tatt. Trening kom for eksempel først, og noen nektet å jobbe i helgene. Tok en evighet å gjøre hver oppgave. Det burde være et valg om å kunne jobbe i gruppe hvis man vil. Kvaliteten på oppgavene vår var dårlige pga dårlig tid, konflikter i gruppa osv. Vi var også veldig sliten og lei, av hverandre! det er to personer på den gruppa jeg ikke takler den dag idag, og det er tre år siden :/
Bare™ Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 Jeg og ei til var de to eneste på vår kollokviegruppe som ønsket å dele hele gruppa på seks i to på eksamensoppgavene våre. Vi ble skikkelig nedstemt. Og "unnskyldningen" fra resten var at vi var to gravide på gruppa og at vi kom til å bli borte. Hva da med resten, liksom? Ja, hva da?? Hvem tror du er sunn og frisk og aldri har hatt et kvarters fravær fra forelesninger, gruppemøter og oppgaveskrivinger? Jo, jeg var en av de to. Jeg jobber hardt når jeg setter meg mål. blir både egoistisk og egosentrisk- men jeg tenker at det er MIN karakter og MIN fremtid. Nettopp fordi jeg har hatt mye å gjøre så har jeg ikke tid til å ta opp fagene på nytt eller måtte gå opp til ny eksamen for bedre karakter... Grrr..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå