lillebie på`n igjen Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 jeg klør og klør oppe på føttene og tæra, noen ganger på hendene...har tenkt at dette er helt ufarlig.- men så leste jeg om svangerskapskløe på nettet nå, og da står det at det kan være farlig for mor og barn om kløen er et symptom på forhøyede verdier i blodet pga lever hos mor..? ble litt redd jeg nå - hvor fort må man sjekke seg for dette da (ta blodprøve for å utelukke at kløen kan komme fra dette med leveren)?? har ikke jordmor time før på flere uker.....
lillebie på`n igjen Skrevet 6. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 6. november 2009 ringte legekontoret og de skulle titte på meg på mandag... visste seriøst ikke at svangerskapskløe kunne være farlig altså!
yamamama Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Hei! Det var lurt av deg å få time så du får sjekket det fort, men når det står at det er farlig, så synes jeg de tar litt i. Jeg tror det de mener er at det at det kan bli skadelig for fosteret hvis du går ubehadlet med høye leververdier over tid. Det er derimot ikke farlig hvis du tar tak i det så snart som mulig, noe du har gjort. Jeg har veldig forhøyede lever og gallesyreverdier, som ble oppdaget ved en tilfeldig sjekk.. Har fått diagnosen gallestase, som er den versonen som defineres som farlig.. Men de har satt meg på medisiner som senker verdiene, slik at fosteret ikke tar skade. Det er ikke farlig å ha gallestase så lenge dette blir behandlet.. (..med unntak av at det er 0,5-3,5% større sjanse for fosterdød). Men dersom det er gallestase du har, noe som er veldig sjelden (ca 1% av gravide, oftest førstegangsfødende), så vil du bli godt fulgt opp. Jeg går til kontroll hver uke ved sykehuset, og føler meg trygg på at dette skal gå bra. Ps, ikke vær bekymra, mest sannsynlig har du vanlig svangerskapskløe.. og som sagt så er det minimale sjanser for komplikasjoner selv hvis du har den såkalte 'farlige' typen. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå