Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Min familie hadde ribbe, og det er jeg ikke glad i. Mannen sin familie har kalkun på julaften og vi begge mener det er for smakløst og trist. Så da lurer jeg på hva kan vi ha som vår egen tradisjon? Jeg ser for meg indrefilet av okse med masse godt, gjerne kom med forslag:) Men er det ok julemat?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Høres ut som kjempe god julemat:) Middagen på juleaften, i mine øyne, skal være noe ekstra og noe man ikke spiser til vanlig, men samtidig noe som alle liker og synes er godt. Indrefilet av okse høres veldig godt ut!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Jeg foreslår ørn. Utradisjonelt, men saftig og godt. Hvis ikke det faller i smak hadde du jo et godt forslag selv.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Hva som helst som gir dere julestemning er OK julemat.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Må være trist ikke å ønske å ta med mattradisjonene hjemmefra. Hadde jeg skulle funnet ny hoverett til julaften, hadde det blitt sjømat av noe slag.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 Vet det er flere som bruker rype. Sikkert ikke noe som man spiser så mange ganger i året.
Småtorsk Skrevet 5. november 2009 #7 Skrevet 5. november 2009 Vi lagde egen jul første gang i fjor, og ville lage vår egen tradisjon vi og. Vi valgte gåsestek! Egentlig er det en gammel norsk/dansk tradisjon (for de bedrestilte klasser) å spise gås til jul og/eller nyttår. ( I piken med fyrstikkene var det gåsesteken hun stirret så lengselsfult på gjennom vinduet da hun døde.) Vi syntes det var morsomt med litt anderledes, men allikevel tradisjonsrik mat. Kjempegodt er det også! Du finner masse oppskrifter om du søker på nettet. Jeg vil anbefale en syrlig saus til, ettersom gås er innmari fett.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #8 Skrevet 5. november 2009 Du må jo velge noe som har tradisjon som julemat, da, og ikke melde deg helt ut. Pinnekjøtt er enkelt og greit, du slipper å stå på kjøkkenet hele julaften og det er lang tradisjon for det som julemat. Indrefileten kan du ta 1.dag.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Spis hva dere vil.. Kalkun er jo super julemat om den lages riktig.. den skal være saftig, smaksfull med deilig stuffing og nydelig tilbehør.. det er festmat det.. Biff spiser man jo så ofte??? Hva med pinnekjøtt?? eller medisterkaker/ julepølser?? eller hva med julebuffet med forskjellig mat?? Klart dere kan skape egen tradisjon, men sikker litt kjedelig for evt barn å ikke få "julemat"
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Når vi skal spise på julaften, så vil vi gjerne spise noe vi synes er deilig:) og pinnekjøtt, kalkun, ribbe er desverre ikke deilig mat i våre øyne. Vi er forøvrig i nok selskap til at barna før tradisjonell julemat. Vi vurderte hel laks men mannen var ikke overbegeistret. Biff, spiser vi ellers i året ja, men da med enkel bærne:) eller pose peppersaus. Og blir nok litt bedre tilbehør som så på julaften. Dessuten bruker vi sjelden og lage hel indrefilet ellers i året. Og for deg som synes det er trist å ikke bringe tradisjonen vidre.... For det første så liker ikke jeg ribbe, og medisterkake, julepølse er ikke god mat. Eller feststemnning mat i mine øyne. Og for det andre så har ikke jeg noen gode minner fra jul utenom hjemmelaget riskrem:) og den føres vidre. Og du står ikke nevneverdig lengre på kjøkkenet ved indrefilet enn annet man setter i ovnen. Indrefilet av okse, passer oss perfekt:) Hvilket tilbehør? Passer hjemmelaget peppersaus med en dash rødvin, og stekte poteter og brokoli som tilbehør. Og kanskje litt tomatsalat? Passer dette? Det er iallefall noe vi liker og vil kose oss med. Takk for tilbakemelding!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Hva med helstekt spedgris? Det er nydelig. Ellers er lammesadel deilig, en ekstra godt tilberedt lammestek kan også være et like flott alternativ som annen julemat, faktisk mye edlere kjøtt også.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 De aller fleste har svart at de ikke kunne tenke seg så utradisjonell mat på julaften, så jeg syns det er rart at du spør om det passer med tomatsalat da. Dersom det er det dere vil spise, så er det vel flott, da. Du trenger vel ikke andre for å komme med forslag til tilbehør?? Dere liker jo omtrent ingen julemat, så hvordan ialleverden skal noen komme med forslag til bifftilbehør til deg.
Gjest mphs Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Jeg ville enten valgt hjemmelaget bernaisesaus, ovnstekte poteter og ratatouille. Eller det vi hadde sist vi hadde helstekt indrefilet. Hjemmelaget rødvinssaus, kantarellstuing og ovnsstekte poteter.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Vi har ikke sagt at vi ikke liker annen julemat, bortsett fra jeg- ribbe. Men vi ser ikke på dette som god mat, det er ikke noe vi lengter etter eller lignende. Synes det skal være noe vi ser fram til! Som vi gjør med hjemmelaget riskrem. Og grunnen til at jeg spør om tips til tilbehør er fordi jeg kommer ikke på noe annet... Så gjerne tipse:) Men takk!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Her blir det annenhvert år med skinkestek og pinnekjøtt. Jeg klarer ikke løsrive meg fra pinnekjøttet, for det er jul! :-) Hva med skinkestek da? Jeg tenker at julemiddagen bør være noe man ikke spiser ellers i løpet av året. Indrefilet har vi for ofte til å kunne ha det som julemat.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Hva med risotto og grillede tomater som tilbehør?
Gjest Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Farmor hadde alltid gåsestek Det er utrolig godt. Hvor fikk du tak i gås?
Gjest Skrevet 6. november 2009 #18 Skrevet 6. november 2009 Mor pleier lage ovnsbakt indrefilet eller lammestek, servert med kokte poteter, hjemmelaget brun saus, geleer og surkaal. Hun lager det aldri ellers i aaret saa for meg er det julemat
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 Når vi lager biff så har vi maisstuing til, det godt og enkelt. Ha i et par bokser med mais og en kartong med matfløte, en chilli som du hakker opp i biter og smak til med salt og pepper. Gi dette et lite oppkok;) Og hjemmelagede fløtegratinerte poteter er jo også herlig til biff. Men kunne nok selv aldri spist noe annet en pinnekjøtt på julaften, hadde ligsom ikke blitt skikkelig jul uten;)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Ville valgt ørnstek med villtstuing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå