Gå til innhold

Ung mamma - hjelp?


M-lila

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 år som testet positivt på en graviditetstest for 4 dager siden. Ble ganske så overrasket for dette var ikke planlagt! Personlig har jeg alltid sett på abort som ganske uaktuelt, og etter å ha snakket nøye gjennom det med kjæresten bestemte vi oss for at vi skulle beholde det. Nå har vi begge begynt å glede oss :-)

På tross av denne gleden er det jo også mange ting som er veldig fremmede, og når jeg sitter å leser om fødselshistorier her inne blir jeg noen ganger veldig redd og skremt. Mange har jo marerittfødsler, spesielt som første fødsel.

Og så var det jo dette med å si det til familien da...når man er såpass ung blir det mer til at man gruer seg enn gleder seg til å si det. Dessuten har vi jo ikke peiling på når vi skal si det.

 

Hvordan var din første fødsel?

Når synes du at vi kan si det til foreldre o.l?

Bør jeg si det tidligere siden jeg er så ung?

 

Takker på forhånd for råd og svar :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei M-lila :)

 

Gratulerer! :)

dette kommer til å gå bra... Jeg var 17 år da jeg ble gravid første gang, og har klart meg kjempe bra :D det kommer også du til å gjøre! :)

tenkte jeg skulle svare på spm dine!

1. fødselen gikk kjempe bra.. ingen komplikasjoner, og det var egentlg en ganske lett fødsel selvom jeg gikk opp 30 kg (gikk de ned igjen ganske fort;) og gutten min var større enn gjennomsnittet.. han var 4.5 kg! hehe

jeg vikk rier ca kl 19.30, og gutten var ute ca 05.30! det var ikke helt jæ.... hele tiden.. jeg sov og spiste! :)

 

2. si det når dere selv føler for det... det som er "vanlig" er når man har bikka 12 uker, men siden dere eller du er så ung kan det være greit å fortelle det før.. jeg fortalte det med en gang jeg fant det ut.. mamma hadde sine mistanker siden jeg måtte holde meg hjemme mye fra skolen pga kvalme og svimmelhet..

 

 

LYKKE TIL! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer:)

 

Jeg fikk min første da jeg var 19 år. Han kom 3 uker før termin men det gjorde ingenting siden han var 3,3 kg. Vannet gikk kl 18 og han ble født kl 1.40. Hadde akupunktur og jeg synes det virket bra (utenom de i tærne :( )

 

Foreldrene mine fikk vite det etter ca 8 uker, da var jeg sikker :) Resten fikk ikke vite noen ting før etter 12 uker. Så jeg synes ikke du skal stresse med det helt enda. Det er mange som synes det er greit å passere de magiske 12 ukene før de sier noe :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er mange som blir mamma tidlig og klarer det kjempefint. Og når både du og kjæresten er enige, så har der ejo kjempegodt utgangspunkt.

 

Det med å si det til foreldre- jeg selv har nesten gruet meg alle tre gangene, selv om jeg var 28 år første gang. Moren min er av den bekymrede typen og det er ikke morro å ende opp med å grine når man forteller en gledelig nyhet...:(, men alle gangene har hun selvfølgelig blitt glad like etterpå og er i dag stolt mormor. Så selv om de reagerer med bekymring i starten, så vil de nok bli glade på deres vegne og glede seg til å bli besteforeldre de også etterhvert. Kanskje til og med med en gang:).

 

Jeg ville fortalt det til de jeg likevel hadde fortalt det til hvis det skulle gå galt. Da kan du fortelle det med en gang. Mange venter til de er mellom 8 og 12 uker, for da er sjansen for spontanabort liten.

 

Min første fødsel så jeg på som helt grei. Den tok lang tid og var selvfølgelig vond, men jeg fikk epidural og jenta kom til slutt frisk og fin. Etter jeg fikk andremann skjønner jeg at første fødsel var ganske hard, for min andre fødsel var superbra, gikk fort og var i storform rett etterpå. Alle fødsler er vonde, men de fleste gjør det igjen og igjen, så så skremmende er det ikke. Jeg gruer meg ikke til fødsel i det hele tatt:):)

 

Lykke til videre, mange fordeler med å være ung mor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer! Hyggelig å lese at du og kjæresten har begynt å glede dere!

 

Min første fødsel hadde noen komplikasjoner, men i ettertid syntes jeg at det gikk greit. Vannet gikk halv ett på natten og ungen var ute halv ti på morgenen. Kunne nok gått mye fortere om jeg ikke hadde fått epidural - den gjorde at det hele stoppet opp i noen timer. Så jeg grudde meg ikke til den andre fødselen min. Mitt tips er å prøve å stole på kroppen. Selv om ikke du vet hvordan du skal føde, vet kroppen din av en eller annen pussig grunn det. Tør du å stole på at kroppen vet hva den skal gjøre, og om du gjør som jordmor forteller deg, går det nok veldig fint. Det er vondt, men ikke verre enn at det går helt fint for de aller fleste.

 

Jeg ville ikke fortalt det noe tidligere bare fordi du er ung. Fortell det når du føler det er riktig. Hvis du føler det er riktig å vente til 12 uker, så synes jeg du skal gjøre det. Uansett når du sier det, vil jeg anta at foreldrene dine blir kjempeglade!

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...