Gå til innhold

Arbeidsfordelingen hjemme hos oss er visst syykt urettferdig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn og jeg er hjemme i permisjon for øyeblikket.

Nå holder vi på med en ganske stor renoveringsprosjekt hjemme og har inndelt arbeidsoppgaver slik:

Mann min:

Kun opp-pussing i tillegg til å ta storhandel på rema en gang i uka. Koke kaffe til seg selv. (han har hatt masse ferie tilgode som han har tatt denne tiden, så har jobbet veldig lite)

Jeg:

ALT det andre. Og da mener jeg ALT det andre. alt med huset og barna. og utvendig hagearbeid + at jeg rydder søppel i hagen etterhvert som han river.

Mannen min kommer til dekket bord og går fra uten å rydde.

Sånn har vi hatt det lenge.

Vi synes det var en ordning som var forholdsvis OK, siden vi begge på pushe litt på for å bli ferdig til jul.

MEN...... så var hans familie på besøk for en tid siden, dvs de har vært flere ganger siste halvåret. Og hver gang så forkynner de hvor synd det er i mannen min som har sååå mye å gjøre. De sier til meg at det er direkte synd i han, han burde slappe mere av. Dette har de messet til meg sååå mange ganger at jeg gråter av dårlig samvittighet hver gang de har vært her. Vi har også kranglet om dette at jeg føler jeg gjør så lite hjemme.

Men når jeg tenker meg om så gikk det et lys opp for meg her om dagen. Det er jo svigermor som prøver å gi meg knalldårlig samvittighet.

Hva synes dere, er det en helt horribel skjev arbeidsfordeling?

Er jeg så urimelig som hun/ de skal ha det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, JA, det er en horribel skjev arbeidsfordeling, mannen din gjør jo altfor LITE!!!! Wow, han koker kaffen sin selv. Samboeren min pusser opp her hjemme, det betyr da ikke at han ikke skal skifte bleier eller vaske opp osv av den grunn?

Skrevet

Syns ikkje du treng å ha dårleg samvittighet. Så lenge han "berre" renoverer huset, og ikkje jobbar i tillegg, syns eg faktisk han har det ganske bra. Kva skjer når dokke er ferdig med oppussing? Skal han framleis gå til duk og dekka bord, eller kjem dokke til å fordele oppgåvene på nytt?

Skrevet

selvfølgelig blir det ny arbeidsfordeling når vi er ferdig med huset:-)

Nå pusser han opp HELE dagen. Men når vi er ferdig er vi tilbake til normalen. Da er det både middagslaging og oppvask på han. Dette er noe vi gjør nå for å bli frot ferdig. Men da pusser han også opp fra morgen til kveld nå.

Men grunnen til at jeg spør er at svigermor prøver å psyke meg ned med at det er så synd i han siden han har så mye å gjøre. Og da mener jeg psyke ned. Akkurat som jeg har tvunget han til dette. Det måtte gjøres, og ferdig med det. Ho har aldri nevnt et ord at vi har det travelt i dette huset alle mann.

HI

Skrevet

En venninne av moren min har en mann som faktisk gjorde ganske mye i huset og med barna da de hadde små barn. Moren hans syntes dette var fantastisk, og påpekte stadig overfor svigerdatteren hvor flink mannen hennes var. Hun svarte: "Men jeg da, er ikke jeg flink? Jeg gjør i alle fall like mye som ham, og har hatt tre graviditeter, fødsler og ammeperioder i tillegg". Det gjorde svigermoren stum. Hun hadde visst ikke en gang tenkt på å se de fra den synsvinkelen.

Moralen er vel at det menn gjør legges mye bedre merke til enn det kvinner gjør. Og at vi selv må ta ansvar for å bli sett.

Skrevet

så lenge dere begge er enige om dette og at du føler at du gjør nok i forhokd til han (og det gjør du!!) så DRIT i svigermor!!kvinner er kvinner verst, slik er det og slik vil det alltid være.

om hun klager så har vel ikke hun noe med det å gjøre!følg rådet til anonym oppom meg og spørre svigermor om ikke du gjør nok du også?

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...