Gå til innhold

Nå orker jeg snart ikke mer!

Anbefalte innlegg

Gjest Månefuglen med twins
Skrevet

Av at Maja konstant skal gulpespy. Hun er dritvanskelig å få i mat og vi bruker laaang tid på å få i henne mat. 70ml = 30 min om i er heldig. Så kommer rapingen og den er umulig og når hun først raper så gulper hun. Gulper hun så spyr hun og så fortsetter hun å småspy i 1 time etterpå. Det har vært greit de siste dagene, bare 1 gulp men nå er det på'an igjen, gulping og spise lite.

Benjamin(broren) er ikke sånn. Han spiser masse, raper og pang så sover han i 5-6 timer. Men Maja derimot, spiser nesten ingenting, gulper opp nesten alt og sover ikke. Hun har kolikk i tillegg..

Jeg er så lei av å være redd for Maja. Redd for at hun skal gulpe, redd for at hun skal slutte å puste som hun har gjort før og lei av å ikke få henne til å slutte med spyingen. Det er ikke noe morsomt for hun vil jo ikke akkurat spise når hun bare spyr heller.. Nå ligger hun ved siden av meg her og har akkurat sovnet etter å ha gulpet opp hele måltidet.. Hun blir jo så uvel også..

Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan få en slutt på denne gulpespyingen?

Siden hun har kolikk får hun minifom og etter dette har hun begynt å rape og ikke bare grine hele kvelden, men nå raper hun så hardt at hun gulper...Huff..

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS. Hun er fem uker, snart seks

Skrevet

Gir du mme?

Prøvd å bytte merke?

Skrevet

PS2: Hun har våte bleier og går opp ok!

Brukte Småfolk på sykehuset og da gulpet hun mye, bruker nan og det har ikke vært sååå mye gulp etter vi kutta malt som hun ble kvalm av og ga duphalac istedet

Skrevet

Har du fått sjekket henne for melkeallergi?

Skrevet

Uff, det blir i alle fall bedre!!! De er tøffe de første 12 ukene med tvillinger, men så ordner det seg ofte.

Prøv å bytte mme merke, om det er mme du gir. Et annet tips er å rape litt ut i måltidet. De spiser mest luft i starten, og da legger luften seg helt nederst og tar med seg mer mat på veien ut. Det fungerte med min "vanskelige" tvilling. Elles så finnes det ulike flasker også.

All sympati i heeeeele verden! I dag oppdaget mine tvillinger hverandre for første gang, og da smelta mammahjerte. Det var så fint, og du har så mye å se fram til.

Skrevet

Daniel gulpet opp nesten hele måltidet han også.

Han fikk bare NAN. Jeg prøvde å bytte, men han nektet plent å drikke de andre typene.. Så da var det bare å holde ut da. Men, han gulpet bare etter måltidet - ikke etterpå.

Når han først gulpet var det en stor pytt på gulvet (jeg kastet ungen over stolkanten, så slapp jeg å få det over meg, usj.. :P )

Kunne jo prøvd Collett, men man har vel aldri noen garantier.

Er kjedelig det der, husker så godt dette med gulpingen hans og alle de bæsjebleiene. (Fortsatt..) Mellom 3-7 bæsjebleier i døgnet! Etter han har begynt å gå på do har det stabilisert seg mer til 2 ganger. Men, vekten hans har bare vært super hele tiden!! :P

Skrevet

Hun raper flere ganger i måltidet. Hun hikker også utrolig mye og er i det store og det hele mye mer preget av å være prematur ifht. broren sin. Jeg blir så sliten av dette, se de slitne øynene etter en skikkelig gulp..

En annen ting er at hun holdt faktisk på å dø fra oss og når hun ikke spiser forverres denne angsten . Jeg kjenner at om ikke ting snart snur med henne så kommer jeg til å bli deprimert, jeg er sås liten av å være redd for henne, vil være med de andre barna mine også.

Du har en vanskelig tvillign du og ja.. Vi hadde egentlig tenkt å gi henne Aventflasker, men på sykehuset ga de nUK/Sano med helt retardert tut som er de enste flaskene hun tar. Får hun avent så gidder hun ikke spise. Da er vi liksom tilbake på 20-40ml på 2 timer.

Faen ass..:(

Har snart prøvd alt, en stund på sykhuset fikk hun nutramigen og da spøy hun enda mer. Har byttet flakser men det er kun disse tutene hun tar,...

Skrevet

Det finnes en egen morsmelkerstatning som er for barn som gulper mye. Denne heter Enfamil A.R. og ble anbefalt oss fra helsesøster. Den skal legge en liten hinne over magesekken slik at hun ikke så lett gulper alt opp. Vi måtte lete på mange apotek før vi fant den. Det ble derimot aldri til at vi ble å bruke den da det forbedtet seg med lille Leons gulping. Lykke til!

Skrevet

Maja blir kvalm av malt og sviskesaft så hun blir forstoppet og må få duphalac så vi har ikke akkurat noe problem med bæsjebleier..... Bare at alle klærne blir sktine på 1 dag

Skrevet

Btw: prøvd med MAM-flaskene?

Daniel spiste bedre med de, enn med Avent sine.

Skrevet

Jeg har prøvd alle så og si flasker som finnes på markedet, faktisk. Har vel gått ut nesten 1500 i bare flasker og flaskesmokker pga henne....

Enfamil AR er notert..

Skrevet

Stakars lille!

Hehe, husker det der.. Måtte skifte klærne hans (noen ganger opptil flere ganger på) etter kun en dag...

Skrevet

minsten her kaset opp og gulpet hele tiden,de første 7 ukene, og det var slitsomt.

vi var konstant redde for han,pga kvelning.

vi brukte collett, men byttet sent en kveld til nan,og vips,så var problemet helt borte, så han reagerte på melka...

så du kan kanskje vurdere andre ting, og prøve deg frem :-)

lykke til, det går bra :-)

Skrevet

Har prøvd småfolk, hipp (MEGAGULP), collett (spyspy) fordi vi trodde det var NAN som gjorde det. Men er mindre gulp med NAN enn de andre typene... sliten... :(

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. De er også premature og de hikka i stereo. Senere, da de fikk mer dreisen på spisinga og de var lettere å rape, slutta hikkinga. Det er utrolig krevende med premature tvillinger. Mine er nå 4 mnd. og jeg kan nesten ikke huske noe fra den første tida. De eldste barna mine ble sterkt nedprioritert, og det er ikke før nå at jeg har tid til de eldste siden tvillingene blir lagt kl 1800. Jeg må opp tidlig, men det er verdt det.

Hos oss skjedde det en stor endring rundt 10 uker, og det blir bare bedre. Stor, stor klem.

Skrevet

*wrææl*

Vet hva du mener. Jeg kjøpte flasker og flaskesmokker (og vanlige smokker) for å prøve-prøve-prøve hele tiden..

Men, en ting - som jeg skulle skrevet tidl istad: Daniel har mat-allergi.

Han reagerer på fløte, enkelte typer frukt. Hvis han får for mye kumelk, får han vondt i magen og diare.

Jeg skal på barneklinikken om ca 2uker med han, for å ta prøver og finne ut hva han er allrgisk mot.

Da skal jeg spørre om dette har sammenheng med gulpingen hans fra han var mindre. Han sluttet ikke med mme før han var 2år (etter samråd med leger) fordi han ikke tålte kumelk. Og ikke likte soyamelk.

Kanskje en ide å prøve å få en henvisning til barneklinikken (på Strømmen eller Lillestrøm - husker ikke hvor det var.. ) bare for å sjekke..?

Skrevet

Har dere sjekket for reflux?

God bedring.

Skrevet

Bør hun ikke utredes for reflux?

Det høres veldig slitsomt.

Skrevet

De mener at det ikke trengs siden hun går opp i vekt og gulpet som kommer ut ikke er misfarget...

På sykehuset sa de at hun har nok refluks men at det er svært lite å gjøre ved..

Skrevet

Huff, ja, jenta mi på 2.5 blir kjempendprioritert og får masse kjeft og alt er litt dritt. Er så lei av at hun skal slite sånn. kolikk, forstoppelse, gulping og alt. Stakkars lille kroppen.

Jeg hører mange si at det skjer en kjempeendring når de blir 3mnd, samme sa stemoren min som også har premature tvillinger, men de hdde ikke gulpeissues..

Skrevet

Første som slo meg er refluks.. Og det er ikke noe å gjør med enda nei, så sant hun ikke er skikkelig plaget! Kan fixes med operasjon når barnet blir eldre..

Har ei på 3 år som også gulpet og gulpet, i det uendelige.. utrolige mengder som kom ut for å si det sånn...

Men det ble gradvis bedre.. LYKKE TIL!!

Skrevet

de mente at våres gutt ikke heller hadde reflux, han gikk opp i vekt men holdt på sånn som jenta di, han var utilpass og plaget i ca 1 time etter måltidet, gulpet opp mengder.

men vi var hos en barnelege som sa at vi kunne gi han Gaviscon i flytende form før eller etter hvert måltid, husker ikke helt. det er reseptfritt på apoteket. og det hjalp veldig, han ble som en ny gutt, det var redningen for oss!

Skrevet

Takk, ja.. Det er nok bare å vente og se.. Håper hun blir bedre.. hun erj o blitt bedre men har hatt tilbakefall i natt etc og da mister jeg motet, for jeg vil kose meg med alle barna mine, ikke bare sitte dævvsliten med Maja på armnen og lure åp når dette blir bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...