Gå til innhold

Barnedåp... Hvem inviterte dere og hvem var fadder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt mye på hvem jeg skal invitere i barnedåpen og hvem som skal være fadder... Jeg vil invitere nermeste familie som, foreldre, besteforeldre, tanter og onkler. Også har jeg en venninne som har støttet meg mye gjennom svangerskapet som jeg gikk gjennom alene, som jeg ønsker ha som fadder på gullet mitt.. Jeg har lest at en kan ha opptil 6 faddrer til barnet (?), og da tenkte jeg å ha henne (min venninne) og mine foreldre, også kunne bf velge noen fra sin side hvis han ville det.

Problemet er at vi har vert en jentegjeng på 4, hun ene er 2år yngre en oss andre og jeg har aldri følt at jeg og hun har kommet helt overens..Hun ene har støtta meg og stillt opp mye de siste årene og vi har kommet veldi nær hverandre som venninner, mens hun tredje har bare forsvunnet mer og mer utav gjengen fordi hun har annet å gjøre og prioriterer oss bort. Men samtidig føler jeg at de alle 3 forventer å få komme i barnedåpen, mens jeg bare ønsker å invitere hun som står meg nermest. Det er hun som kommer til å ende som min forlover vis jeg en dag skal gifte meg.

Men hva hadde dere gjort, bare invitert hun ene? Eller invitert dem alle 3??

Og er det teit av meg og bruke en venninne som fadder for gullet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min sønn døpte seg så hadde vi kunn nærmeste familie; mine foreldre, hans foreldre, mine og hans søsken med partner og unger. I tillegg hadde vi faddere; et vennepar, et søskenbarn av meg og ei veninne av meg. Verken jeg eller manne har gjenlevede besteforeldre som selvfølgelig også hadde blitt invitert.

faddere kan jo gjerne være søsken eller lignede også da.

Men vi hadde ikke venner i dåpen utenom de som var faddere, tror ikke det er vanlig heller da. Men du kan jo evt invitere venner på kaffe og kakke.

Skrevet

Jeg inviterte min og mannens nermeste familie som foreldre, nye partnere til foreldre og søsken. Jeg hadde ett tante/onkel par med deres fire barn, men ingen andre tante/onkler som jeg ikke har kontakt med. mine besteforeldre var også invitert.

Jeg hadde 6 faddere, kun venner av meg og mannen (ikke familie). Kun faddere med følge og evt barn ble invitert, ingen andre i vennegjengen. Ingen ble sure over vårt valg. Vi ble rundt 30 gjester tilsammen i hver barnedåp (har hatt to stk).

Begge barna har 6 faddere hver, ingen er fadder for begge barna og vi inviterte ikke faddere til barn nr 1 i dåpen når vi holdt dåp for barn nr 2

Skrevet

Vi hadde barnets tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. LItt fildeig hvem av dem som var fadder. Hadde ikke noe behov å invitere vennene mine, og jeg tror nok de er glad de slapp unna. Men jeg synes du kun skal invitere hun du har lyst å invitere. Ingen venner av foreldrene har noen grunn til å føle at de skal bli bedt i en barnedåp.

Skrevet

Fra min familie var det mine foreldre og min søster med familie, samt en av mine tanter jeg er veldig nærme. Fra faren sin familie var det hans mor og hans bror. Og så var det jo selvsagt oss, så vi var 13 til bords :-0. Hans bror og min søster var fadder til begge ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...