Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Er selv østlandsjente, men bor nå i Bergen med mannen min og jenta vår på 8 mnd. Mannen min er ikke langt fra Harstad og etter vi fikk barn merker vi begge hvor sårt det er å bo langt unna familie. Nå ser det ut som vi begge kan få jobb i Harstad hvis vi vil det, da vil vi ha hans foreldre en time unna. Er ikke aktuellt å flytte til der hvor jeg er fra. Tingen er bare den at jeg har aldri vært i Harstad! Vet ingenting om "byen". Vil gjerne høre fra folk som bor i Harstad om hvordan det er. Både positive og negative ting. Vil f.eks mørketiden by på problemer for en østlandsjente som meg? Og hvordan er klimaet, er det skikkelige vintere? Sommer om sommern? Hva kan man gjøre på i Harstad? Hvordan er tilbudet for småbarnsforeldre? Etc etc, blir glad for all info jeg kan få :-)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Vi klarte å bo i Harstad i 2 år før vi sa : Nå er det nok, jeg var bare 12 år da. Men husker at det var gode tilbud til småbarnsforeldre. Det er jo kjempe kjedelig å bo der.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Jeg bor like utenfor Harstad og kan fortelle deg at Harstad er en knall by:)! Selve byen er ikke så stor og det er en lite, koselig, sentrum med butikker, cafèer og uteplasser. Det meste er sentrert rundt havneområdet og det er mange gamle bygninger som gjør det veldig koselig. Litt utenfor sentrum, sør for byen, ligger to kjøpesentre. Harstad har et bra kulturliv med kunstgallerier, kulturhus og det er ofte konserter ol. i helgene. De har et basketlag som gjør det veldig bra og fotballmiljøet er stort. Det er mange muligheter både innen kultur og idrett for liten og for stor. Harstad er som mange små byer. Byen "stenger" klokka fem og da er det rimelig stille i byen. Det kan være litt kjedelig, men på den andre siden så er cafèlivet er stort. Mørketiden kan bli en stor overgang. Sola forsvinner i november og kommer tilbake i slutten av januar/begynnelsen av februar. I slutten av januar bruker vi (jeg og noen venner) å dra på Aunfjellet (nord for Harstad) for å se sola for første gang og det er som om himmelen løfter taket og noen skrur på lyset. Det er en opplevelse som gjør mørketia verd;) Ellers? Hmm... Byen har det meste av fasiliteter, fin beliggenhet og skulle man ha lyst på en utflukt så er det ikke lange veien til Tromsø, Vesterålen og Lofoten.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Harstad er vel en by som enten er elska eller hata. Elska av de som er oppvokst der men lite likt blant de som flytter til. Mange vil nok kalle harstad en kjedeli by, kjøpesentra stenger 1600 i helger, men til gjengjeld har du coop obs(eneste i nord-norge) og rema som har åpent til 2300 på hverdager. Pluss ett par søndagsåpne butikker. Mørketiden? Tror ikke du vil merke noe stor forskjell, du er jo vant til at det blir mørkt om kvelden. Tror nok det at det er lyst hele sommeren vil bli litt rarere. Harstad er ei øy, ergo den har kystklima, blir ikke sååå kaldt om vinteren. Om sommeren jah... kan du jo dra til gressholman å bade? Men der er det stappfullt altså! Om du liker bading har du jo grottebadet, her har de babysvømming. Treningsenteret nautilus ligger i tilknytning til badet. Om du ikke heller foretrekker flex da. Jah hva kan man gjøre i harstad, dra ut på byen å feste, dra på kulturhuset, kino? Når det gjelder skoler og barnehager har vel harstad barnehagedekning (hvertfall nesten). Skolene har vært endel plaga med mobbing, du har sikkert hørt om han gutten som tok med seg hagla og på skolen? Standarden på skolene er ræva. Har vel vært en "bølge" av småbarnsforeldre som har flytta fra byen og bosatt seg på nærliggende øyer. Om du er opptatt av gode oppvekstvilkår er dette noe du absolutt burde vurdere. Leie ett helt hus på eks grytøya, andørja, rolla koster 2-4tusen kr. Barnehagene er ikke overfylt, skolene har bra standard og er ikke så mange elever pr klasse ergo bedre oppfølging av hver enkelt. Og du er bare en liten time unna harstad med ferge/hurtigbåt. I tillegg kan unga være ute alene og leke uten at du skal trenge være redd for stor trafikk og "narkomane"... :S Andørja har i tillegg fastlandsforbindelse. Harstad er byen for studenter og par uten barn. Hvertfall i mine øyne.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Jeg bor i Harstad og kunne ikke tenkt meg å bo noen andre plasser. Det er en fantastisk by! Her finns det meste av tilbud for både unge, voksne, småbarnsforeldre og andre. Det er bare hva man ønsker å gjøre selv. Bor veldig mange "sytere" i denne byen da. De klager uannsett. Og de skal du ikke høre på. Det går ofte i at byen er kjedelig og at det ikke skjer noe her. Men når man sitter på ræva og skriver i byrunden (et innlegg i den lokale avisa) om alt som er galt, så kan det ikke skje så mye heller. Irriterer meg grenseløst over disse menneskene, og de er det desverre mange av. Men poenget mitt er at ønsker man å være med på ting her er mulighetene maaange. Men desverre så blir det printet inn på hjernene våre fra skolen av, at denne byen er kjedelig og at må man må flytte til Trondheim for å få et godt liv. (Står du ti min i Trondheim sentrum har du minst sett 15 stk fra Harstad) Så noen her hadde anbefalt å flytte til noen av øyene utenfor Harstad... Ikke gjør det. Man blir gal. Har en venninne som prøvde det (hun har 4 barn). Holdt på å kjede seg i hjel. Det er ingenting å gjøre der og å være avhengig av ferger er vell noe jeg ikke unner noen. Hun var ferdig på jobb noen ganger 1330 og kom seg ikke hjem før klokken var nesten 1800. Øyene er fine å se på herifra. Det er alt! Jeg leier selv et hus like utenfor Harstad og betaler 4500 i mnd. Der er ikke dyrt. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å flytte hit. Harstad er en god å trygg by å vokse opp i. Her er utrulig lite kriminalitet. Hvis man ikke havner i det "gale" miljøet da. Denne byen har vell "tapere" som alle andre, men disse vises dårlig i det daglige by-bildet. Er forresten ikke enig med en her at standaren på skolene er dårlig. Synes de fungerer kjempefint. Det err heller ikke mye mobbing i skolen lengre. Det var en del av det i min ungdom, men det har blitt betydelig mye mindre. (Dette kommer fra ei som har blitt mobbet selv fra barneskolen og ut videregåede) Klimaet her er helt greit. Vinteren slår som regel ut for fullt i Desember og i Mai er det fritt for snø. Det er liksom alle årstider her oppe. Sommeren er desverre (for noen) litt kort... Men man overlever. Ellers er naturen rundt Harstad fantastisk. Det er en vakker plass!!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 og det kom fra en innfødt harstadværing.... garantert! De vet ikke om noe annet! Må rette litt på deg, du sitter ikke fast om du bor på rolla el andørja de har bru. Du kan kjøre hvor du vil når du vil, under 1 time til E6! 30min til største sentrum med langåpne butikker:))
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Ja, er innfødt Harstadværing og er stolt av det! Men det betyr ikke at jeg ikke vet om noe annet. Har ikke bodd her hele mitt liv. Bodd både sørpå og i Tromsø så der må jeg desverre skuffe deg. Flyttet tilbake hit for at jeg ville at mine barn skulle vokse opp her. Fra Mjødsundbrua er det 1 time og 50 min til Harstad. Og en vei som ikke e kjørende på for annet enn traktorer. Men det har kanskje du 2 av vess du er fra en av de øyene uti der. -Og det "største" sentrum du snakker om, er det Maxi Miljø og Rema på sjøvegan? Virkelig noe å trakte etter. Polet der har jo åpent 1 gang i uke og har minst 3 forskjellige vinsorter + Baileys! Så ja, glem det jeg sa tidligere... Go Andørja!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Tja, kontra østlandet er det ganske annerledes å bo i Harstad. Er ikke en veldig stor by, men hel grei størrelse. Ville helller valgt Tromsø om jeg skulle flytte nordover igjen, men jeg er fra Harstad, så kunne sagtens overlevd der også. Spørs jo litt på hva du er ute etter på et nytt sted, men natur og turmuligheter er det plenty av, og man kan fint ta en hel søndagstur på fjellet e.l og ikke møte på andre folk, for det er mange steder å velge mellom. Det jeg savner fra å bo hjemme i Harstad er tilgjengeligheta til turområder, og mørketida. (jepp, jeg elsker faktisk mørketida, er nok en av de få..) Jeg som kommer derfra merker jo ikke noe særlig til det på kroppen uansett, er født og oppvokst med mørketid og lyse sommernetter. Det jeg derimot IKKE savner, er all sladringa om alt og alle, og utroskapen som svirrer rundt, men er noen år sida jeg bodde der nå, og det er vel egentlig et fellestrekk for mange mindre byer der mange kjenner mange. Synes også det var en del som så på seg selv som "eliten" i utelivsbransjen og butikkverdenen, som er litt høye på pæra, men som hadde vært null og nada om de flytta til f.eks Oslo. Klimaet er veldig variert, man kan få kjempefine vintre, med masse snø, passe temperatur(4-5 minus) eller man kan ende op med en kjip vinter med vekselsvis snø og fint, og mildvær med speilis og sørpe og skit. Samme med somrene, noen gang er været supert en del uker, andre ganger misser man å få en solstråle på kroppen den sommern fordi man tilfeldgvis satt i bilen den timen det varte... tåke, 12 grader og regn er ikke uvanlig. Som sagt, det varierer veldig. Været er vel en stor grunn til at jeg ikke kunne tenke meg å gi opp østlandet, for temperaturer som det er her blir det bare ikke der oppe, kun få dager isåfall. Er det overskyet her nede på sommeren kan man likevel gå i sommerklær, oppi nord må man ha på fleecejakke og bukse. Skolene er, som nevnt, relativt gamle og utslitte, samme med en del av barnehagene, men flytter du til rette stedet er det også noen nybygde skoler rundt om. Vil si at Harstad er en trygg by å vokse opp i, har hatt en fin barndom og oppvekst der. Syns absolutt det er en by som er barnevennlig. Selve sentrum og kjøpesentrene er ikke gedigene, men man finner vel det meste av vanlige kjedebutikker, og det er vel det hele. Nå er det bare 1 time og 40 min. med fly til Oslo, så er man veldig storshoppesugen er det kjapt å stikke ned for ei helg. Rushtrafikk og trege bilkøer er ikke-eksisterende, de kaller det rush om man står mer enn 2 minutt i lyskryss-køa, så å bo litt unna sentrum er aldri noe problem. Som sagt, jeg ville ikke flytta tilbake, jeg trives på østlandet, men Harstad er helt okei! Tromsø er bedre, men da er dere ikke nært familien hans lengre, samt at Tromsø er dyrere å kjøpe bolig i, og antagelig litt verre mtp jobb. Ta en tur opp i jula og snop litt rundt, se om du synes det er noe. Ville ikke satsa alt og flytta om jeg ikke hadde spana ut byen og områdene rundt grundig først.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 NÅNÅNÅNÅ no må e blande meg inn her!! Trur d e lenge sia du va på sjøvegan sist! Skal vi se, 2 kafea, klesbutikkA (flertall), sportsbutikk, optiker, game shop, apotek, vinmonopol (som har åpent alle daga unntatt man, tirs, søn), lekebutikk, verktøybutikk, garnbutikk, stoff-forretning, felleskjøpet, bakeri, rema, prix, mix-gatekjøkken, narvesen, statoil, uteplassA, treningssenter, blomsterbutikk... Mulig veian på SÆLVE Andørja e dårli men fra mjøsundet e d supert! jau go morn t dg....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Du glømte at dokker har bank også Også den fantastiske campingplassen, ikkje minst! Der e d jo åpent helt tell 23 E egentli vældi gla i Sjøvegan.. Vi har vogna der kvært år.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Kan bare råde deg til en ting, ta deg en tur i mørketiden og kjenn på hvordan det er der, før du bestemmer deg. Ser du skriver at du aldri har vært der, men har du aldri, som i aldri vært på besøk hos hans familie og ikke vært i Harstad?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Er Harstad væring- men bor ikke der akkurat nu. Er nu enig om en del som noen skriver. Enig at noen av skole byggene og barnehagene er litt slitt, men det har ingen sammenheng med kvaliteten som er på disse skolene og barnehagene. Er en rolig by, familie by. Grunnen til at det ikke er mye liv på ettermiddagene er at folk er hjemme med familiene sine. Hadde jeg vært singel og opptatt av daglige cafebesøk, ut på byen hver helg er ikke Harstad der jeg ville ha bodd. Men for familier er det perfekt. Har mange organiserte aktiviteter for barn, helt nede i 4 års alderen. Turn, balett, fotball, handbåll, ski, kulturskole osv osv. Stort sett skikkelige vintere og jammen e det deilig. Liker ikke vintrene andre plasser vi har bodd. Bar frost og slaps. I det siste har det faktisk vært sommer om sommeren. Deili. Anbefaler ikke som andre her å bo på øyene, har venner som bor der og det er frykelig upraktisk. Særlig der man er avhengig av ferge. Hus prisene er ikke som mange andre plasser i landet, 20 min gå tur fra sentrum er det eneboliger til rundt 1 mill, ei venninne av meg hadde sett på den og oppussing var beregnet til 300 000. SÅ enebolig sentralt til 1,3 er rimelig. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Jeg er fra Harstad, men bor i Bergen og kommer ikke til å flytte tilbake. Å reise dit to uker om sommeren funker fint for meg (vil for alltid være harstadværing i hjertet mitt, selvsagt:). Byen er på størrelse med en skoeske. Du kjenner ikke alle, men alle kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen, så du er ikke så anonym der. Ungdomsmiljøet er tøft, hvertfall da jeg var tenåring. Men byen er kjempefin! Nydelig natur, nydelige turområder. Å reise til Elgsnes en varm sommerdag.... lykke! Mørketiden er mørketiden, ikke stort å gjøre med den. Jeg synes det er rart at det er sol på vinteren her i Bergen, det skal liksom ikke være sånn! Sola døgnet rundt på sommerstid venner man seg forbausende fort til. Harstad er en fin by som sikkert funker for noen, men det holder med et sommerhus der for min del
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 PS; jeg ville ikke bodd i Harstad med barn uansett, ville heller sett mot Borkenes og Eldaskogen. Tar ca 20-30 min å kjøre derfra til byen, ikke ferge
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #18 Skrevet 10. november 2009 Takk for mange svar! Ser det er litt delte meninger om byen, men sånn er det vel alltid. Men ble litt skeptisk da merker jeg, spesielt det med at det har vært mye mobbing, hardt ungdomsmiljø og slitne skoler trekker jo en del ned. Har faktisk aldri vært i Harstad nei, men selvfølgelig mange ganger hos svigers ;-) Som sagt så bor de en time unna. Pleier å lande på Evenes og dra rett dit. Og når jeg har vært der så har det aldri vært snakk om å dra inn til Harstad for å se på byen, de bor nærmere Narvik så der har jeg vært mange ganger da, hehe. Men skal dit i jula så da får jeg prøve å få tatt med en tur slik at jeg kan få sett hvordan det ser ut på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #19 Skrevet 10. november 2009 Er fra Narvik og kan si at Harstad er tusen ganger finere by enn Narvik:)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #20 Skrevet 10. november 2009 Vil ikke anbefale dere å bo så kjempelangt utenfor de større boligområdene, for når dere ikke er derfra eller har hans familie i byen, så er det lett at det blir litt ensomt og folketomt rundt husdørene. Harstadfolk er ikke så kjempelette å komme i god kontakt med, så tenker at det er en fordel å bo i et boligområde med mange nyetablerte småbarnsforeldre, der dere lettere kommer i kontakt med andre. (sånn gjelder jo overalt, egentlig) Men kjæresten din kanskje har en del kjente i byen, da er det lettere å komme i kontakt med andre og bygge nytt nettverk:-) For å være ærlig, hadde jeg vært dere, og ikke hatt friluftsinteresser,(vet ikke om dere har det?) hadde jeg ikke orket å tenke på å flytte dit, men jeg har kjeda meg der i mange år og er derfra, så blir litt farga. Tromsø hadde vært eneste nordlige alternativ for meg. (Harstadværing fra et innlegg lengre opp her)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #21 Skrevet 10. november 2009 Syns vinklinga lir helt feil, har hatt barna på 2 av skolene i Harstad og at det er mye mobbing er ikke sant. Bare det at byen er ganske liten og da hører alle om de saknene som kommer. Heller ikka hardt ungdomsmiljø, kommer jo helt ant på hvilket minlø velger..Stort idretts miljø for de som velger det. Og om skolebyggene er slitene hva har det å si. Jeg velger heller å sende barna mine til rønner av skoler, dersom de får dyktige , engasjerte, flinke og kompetente lærere.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #22 Skrevet 10. november 2009 Jeg bor ikke i Harstad men i en liten by i Nord Norge. Vi flyttet hit fra en større by for 6 år siden. Vi har små barn og skolebarn. I begynnelsen syns jeg det var vanskelig å tilpasse meg livsstilen, fordi jeg var så glad i kafeliv og kjøpesenter og det å treffe venninner og gå på restaurant. Vi brukte byen og sentrum mye. Etter noen år begynte jeg å finne ut av hvordan byen fungerte, og ble med i utvalg og tok verv og ble kjent med mange flotte mennesker. Vi er ikke spesielt friluftsinteresserte, men helelr litt urbane og har valgt å bosette oss nesten i sentrum, og har stortrivdes med det. Jeg tror jeg hadde blitt galen og flyttet rimelig fort dersom jeg skulle bodd langt fra folk. Nå elsker vi byen vår, og kunne ikke tenke oss å flytte. Jeg fant fort ut at kjøpesenter og restaurant ikke er det jeg trakter etter i livet. Gode venner og aktiviteter er det vi ønsker å fylle livet med. Vi bruker ikke timesvis i bilen hver uke. Faktisk brukes bilen svært lite. Vi bor i gangavstand til skole o barnehage og min jobb. Min mann bruker bil.Mørketida er superkoselig, man må kjøpe seg flotte lysestaker, og fylle stua med levende lys, hver ettermiddag. Advent er spesiell når det er helt mørkt hele tida. Sommeren kan være slitsom, når det er dårlig vær hele sommeren, men i fjor var det fint. Vi lever ennå på det. Hadde vi vært folk som festet mye hadde det nok blitt trasig her, men vi gjør jo ikke det. Dersom det er tilbud man mangler er det ikke vanskelig å være med å dra i gang det man ønsker nettopp pga byens størrelse. Man forsvinner ikke i mengden, men får en høyere stemme, og større påvirkningskraft, dersom man selv ønsker. Men det er klart at det ikke er det utvalget av tilbud man har i større byer, og man blir kanskje mer ansvarlig for egen lykke, men det passer iallefall oss godt Lykke til, håper du velger å ta sjansen og får oppleve noe helt annerledes
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #23 Skrevet 10. november 2009 helsesenter, legesenter, offentlig tannlege, privat tannlege, videregående, barneskole, ungdomsskole, idrettshall, heia (stor utendørsbane), joker, dekkservice, bilverksted, ungdomskafe....
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #25 Skrevet 10. november 2009 Tenkte å skive Euronics, men e ikke den lagt ned nu....? Iallefall den dyraste butikken æ har vært inne på nån gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå