Gå til innhold

Veiing av skolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra neste år skal alle barn og unge mellom 0 og 16 år på vekta. Slik vil Helsedirektoratet få oversikt over fedmeproblemet blant barn og unge.

Fra neste høst vil helsestasjoner og skolehelsetjenesten få retningslinjer om å veie og måle alle barn fra 0 — 16 år. Det forteller Helsedirektoratet til Dagbladet. Ordningen skal være frivillig. (kilde: http://www.dagbladet.no/2009/11/05/nyheter/helse/innenriks/folkehelseinstituttet/vekt/8887826/ )

Hva mener du om dette?

Jeg synes det er en god idè. Alt for mange barn og voksne er overvektige. Alt for mange spiser usunt, er for lite i aktivitet og sitter for mye inne. Det er på tide at noen tar grep og hjelper de foreldrene som ikke klarer å gi barna et sunt kosthold og rikelig med mosjon for å forhindre en ny generasjon av latsekker og tjukkaser.

Ja til veiing i skolen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det vil spille noe rolle. Foreldre vet jo om barnet er overvektig, og om det evt. er det fordi det spiser usunt.

Det eneste det bidrar til er å gi barnet dårlig selvtillit.

Skrevet

Hvorfor kan de ikke bare inføre vanlige helsestasjonskontroller årlig i hele oppveksten slik at de får fanget opp andre helseproblemer også og hvor veiing og måling inngår som en naturlig del?

Skrevet

Barnet er vel sikkert også klar over at h*n er overvektig.

Tenker mer i form av at familier kan få hjelp med kosthold, aktivitet og mojson. Siden mange ikke klarer dette på egenhånd og har fete barn

Skrevet

Er vel ikke noe forskjell hvem som gjør det? Om det er helsesøster eller skolehelsesøster.

Blir kanskje slik som da jeg var liten. Da ble vi veid, målt, fikk testet syn og hørsel en gang i året av skolehelsesøster

Skrevet

Poenget var jo ikke hvem som gjør det, men konteksten. Blir noe helt annet å ha veiing/måling som en del av en undersøkelse i motsetning til å kun veie og måle. Og det bør også foregå spredt, at barna kalles inn i den mnd de fyller år f.eks og ikke slik at "nå skal klasse 6B til veien og måling, still på rekke utenfor skolehelsesøsters kontor"...

Skrevet

Helt greit det så lenge en husker å måle høyden samtidig ;-)

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Husker vi fikk innkallelse til skoletannlegen etter mnd. vi var født i. Så noe slikt er et godt forslag:)

Men jeg synes det er viktig å bli veid for å kunne forhindre overvekt og gjøre noe med overvekt hos barn og unge. På samme måte som man hjelper barn og unge med andre helseproblemer

Skrevet

Husker jeg boikottet veiingen på ungdomsskolen. Alle skulle veies i gruppe i sin mest sårbare fase i livet. Hvis det ikke skaper usikkerhet i forhold til egen kropp og erteing vet ikke jeg.... Frivillige er greit, så lenge det ikke blir frivillig tvang.

Ps. Jeg var superduper tynn...

Skrevet

Høyde og vekt henger jo litt sammen;)

Og blir en veid en gang i året så vil man også kunne se utviklingen til barnet. Om man legger på seg og vokser slik man skal. Og ta tak i dem som legger på seg urovekkende mye OG dem som ligger på seg urovekkende lite.

Skrevet

Foreldre vet ikke alltid at barnet er overvektig. Noen vet det, men velger å tro at barna skal vokse det av seg. Mange veier ikke ungene i det hele tatt, og tror de er normalvektige.

Jeg syns det er en god ide. Ungene skal ifølge artikkelen ikke få vite vekta, så de ikke kan sammenliknes med hverandre, og det var kjempelurt.

Skrevet

Økt fokus på kropp er nettop det samfunnet vårt trenger. Barn trenger ikke lære at de skal bestemme over egne kropper. ÅÅÅÅ DERE ER NOEN USEDVANLIG DUMME HØNER.

Skrevet

Er vel ingen som er superglad i å veie seg, gå til tannlegen, gynekolog osv. Men noen ganger så må man dessverre gjøre ting man ikke liker for kunne avdekke eventuelle sykdommer. Hvordan skal man ellers kunne få hjelp?

Skrevet

"Mange veier ikke ungene i det hele tatt, og tror de er normalvektige."

Så lenge en ikke ser med det blotte øye at barna er overvektige så er de i hvertfall langt fra farlig overvekt!

Skrevet

Kjempeflott. Kanskje det hjelper å gi foreldre med fedme-barn ett spark i rumpa. Barn blir jo ikke feite uten hjelp fra foreldrene.

Fedme er en jo en tilstand som fører til flere livstruende sykdommer.

Vi kan jo ikke la disse barna gå en tidlig død i møte fordi vi er redde for selvbildet deres hvis de veies.

Skrevet

Hvis man trenger å veie noen for å se at de er overvektige er det virkelig noe galt med helsepersonellet vårt.

Skrevet

Jeg jobber som lærer og i klassen jeg har så er det en jente som er skikkelig overvektig. Hun klarer ikke løpe, leke med de andre og blir fort andpusten.

Har forsøkt å ta det opp med foreldrene, som også er kraftig overvektig, at de feks. kanskje ikke bør gi henne nugatti på skolematen (som hun alltid har) og oppfordrer dem til å spise litt sunnere, være mer i aktivitet osv. Som råd altså.

Men de nekter for at datteren er overvektig. De skal være slik, mener de. Og det er IKKE sunt!

Skrevet

Hva om du lager en sykdomstilstand ved å veie? Jeg kan i allefall garantere deg at jeg hadde utviklet anoreksi. Jeg var helt på grensen, men på grunn av en svært fornuftig mor som IKKE fokuserte på vekt kom jeg helskinnet fra det. En liten kommentar fra HS om at jeg hadde vært tynn hadde vært nok til at jeg neste år ville vise at jeg var enda tynnere.

Skrevet

Det er vel mer et økt fokus på SUNNE kropper, sunn mat og mer aktivitet som er viktig her.

Skrevet

Man burde ikke kommentere vekta til barn. Men man kan ta det opp med foreldrene og hjelpe dem til et bedre kosthold, mer mosjon etc.

Det begynner i hjemmet...

Skrevet

De hadde ikke trengt å kommentere vekta til elevene i det hele tatt, bare skrevet den ned og heller tatt opp med foreldre hvis det var noe bekymringsverdig.

Skrevet

Det er bare det at når Trine, Stine og Line 12 år veier seg...og det blir skapt fokus rundt veiing vil de begynne å konkurrere. Kanskje Tulla Rulla i klassen som veier 10 kilo mere en Trine, Stine og Line ser på seg selv som stygg og feit, selv om hun er helt normal, nettopp fordi de tynne drar opp stemningen.

Skrevet

En veiing ville neppe endre en slik holdning.

Skrevet

Jeg synes det er bra, så lenge det ikke dette foregår i klasserommet slik at alle ser på. Barn er onde små skapninger som lett kan finne mobbeårsaker.

Dette er et alvorlig problem som må håndteres og kartlegging er bare starten. Det er jo nå man kan følge opp enkeltelever som er utenom det som er anbefalt, det være seg helsesøster, foreldre..

Barn vet ikke at de er overvektige før de bli eldre og kanskje blir mobbet. Foreldre overser det kanskje dersom de sliter med det samme selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...