Gå til innhold

Er våtservietter farlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker, og har brukt, kun våtservietter når vi vasker tulla etter bæsj (og hver morra etter stor tissebleie). Har tenkt at de er jo trygge, men så fikk jeg høre at barnet kan bli sterilt (!) av å bare bruke dette.. I alle dager! Hvorfor selger de sånt da, om det kan gjøre barna sterile?

Jeg har egentlig ingenting imot å bruke fille og vann, men det er så mye mer enkelt (dårlig unnskyldning).. Uff! Hva en skal bekymre seg for...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vet ikke sikkert om enkelte av stoffene i våtservietter kan være farlige på sikt (er bekymret for at noen parabener kan føre til sterilitet, men sannsynligheten for det er liten), så til og med produsentene anbefaler faktisk å ikke bruke våtservietter til daglig.

Det selges mye til både voksne og barn som ikke er sundt å bruke eller innta for mye av, så at det finnes i butikken er nok ikke det samme som at det er trygt å bruke ubegrenset. Du har neppe gjort noen skade da, så ikke bekymre deg for mye :-) Siden du liker det enkelt så kan jeg anbefale deg å kjøpe Mesoft på apoteket. Disse vrir du opp i vann og da blir de akkurat som våtservietter og kan kastes etter bruk, men helt ute noen potensielt skumle stoffer;-)

Skrevet

alt er vel farlig nå om dagen.vi å bruker våttservietter til bæsj men jeg skyller de i vann først bruker de som en vaskeklut men da slipper du å vaske dem etterpå:)fungere kjempe fint.er vel disse stoffene de er innsatt av som ike skal være så bra.

Skrevet

Nei, ikke alle er bra for barnet. Sjekk gronnhverdag.no og andre nettsteder som skriver om innholdet. Greit med våtservietter en gang iblandt, men brukes det reglemessig er det greit å velge de som er sikrest. Mesoft og vann fungerer jo som en våtserviett, eller bare skylle rumpa under springen etter bæsj og om morgenen. Jeg må være effektiv med tvillinger hjemme, og her går rumpa rett under vasken:)

Skrevet

Jeg/vi skal jammen meg gå til innkjøp av Mesoft eller andre engangs vaskeservietter og begynne å bruke dette. Vil ikke risikere å ikke bli bestemor etterhvert!hehe :) Håper ikke vi har gjort noe skade hos henne enda, hun er jo 9 mnd nå.. men, er som du sier klg, 2 boys now, alt er jo farlig i disse dager..

Skrevet

Det selges mye rart som hverken er sunt eller nyttig, så det lønner seg nok å være bevisst. Les på pakken, og vær særlig obs på parabener, som er en hormonhermer som man ikke vet hvor skadelig er, men man lurer på om det er kreftfremkallende.

Våtservietter egner seg derimot kjempegodt til å fjerne oljemaling fra fingrene når man har malt...

Skrevet

Hva tørker man med etterpå da? lufttørker? jeg har aldri tenkt på å tørke henne etter å ha brukt våtservietter liksom, og igjen, hun har ALDRI vært sår :) Men må man ikke tørke når en bruker vann og fille/vaskeserviett?hehe.. Uff, nå følte jeg meg plutselig som en helt nybakt mamma, selvom hun er mange måneder gammel.. :P

Skrevet

Vi bruker klut og vann. Ikke noe tørking, bleiene suger jo som bare det :)

Skrevet

Klapper tørt med hånkle som ligger oppå stellematten dersom hun blir veldig fuktig av vasken. Når det er bare tissebleier vasker vi ikke (med unntak av morgen og kvledsstellet da). På 2 åringen som ikke bruker stellematte mer bare lufttørrer vi.

Skrevet

Tusen takk for alle tips, jenter!:)

Nå blir det andre boller her i hus;) Må bare få overbevist mannen...

Skrevet

Jeg brukte bare mesoft da junior var baby. Nå som han nesten har blitt to år og har betydelig større og mer illeluktende bæsjebleier bruker jeg Anglamark eller Coop sine våtservietter. De har såvidt jeg vet fått best i test og er uten skumle stoffer. :)

Skrevet

hei!

Da vi fikk en liten sjekket jeg alle merkene på grønnhverdag, og de to typene som du bruker er de beste...

Pass opp for natusan f eks... og noen apotek-servietter. De inneholder noen skadelige stoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...