Gå til innhold

Hva er eventuelle symptomer på MA/SA


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og jeg er også litt usikker på hva disse forkortelsene egentlig betyr :-)

 

Siden flere her skriver om at de har hatt ME7SA, lurer jeg på om det er noen måter man kan merke dette på selv - bortsett fra en vag følelse/mistanke - er det noen særlige/spesielle symptomer (f.eks. at kvalme forsvinner, magen slutter å vokse, at man ikke lengre er øm i brystene eller annet).

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg kan kun snakke ut i fra egen erfaring, var gravid for 4 år siden, og alt virket normalt helt til jeg kom på ultralyd i uke 8, da fikk jeg beskjed om at det ikke var et foster der, hadde mest sannsynlig sluttet å utvikle seg flere uker tidligere. Veldig vanskelig følelse for kroppen min hadde vært SÅ gravid.

Nå er jeg gravid i uke 7 og venter på UL, har ikke så store forhåpninger om at det skal gå bra pga min høye alder. Er 46 år. Men det er lov å håpe.

Lenke til kommentar

For min del var det ingen forvarsler, det ble oppdaget på UL at spira var gått til grunne men fostersekken vokste som normalt, dette var i 8. uke av svangerskapet og hadde alle tegn på graviditet, dvs. ømme bryst, kvalme, trøtthet osv. Ser ut fra andre innlegg at det ikke er uvanlig med blødninger, men kanskje mest når det er en SA (spontan abort). MA står for missed abortion dvs. at spira dør i mors liv og blir ofte værende der lenge før det blir oppdaget.

Ønsker deg lykke til, men med din og min høye alder (er omtrent på din alder) så er sjansen for at det gåt bra svært dårlig ifølge min gynekolog, men det er som sagt lov å håpe.

Lenke til kommentar

Min første graviditet endte i en MA. Jeg hadde hatt ømme bryster og følte meg litt trøtt og sliten. I uke 7 steg formen merkbart og energien kom tilbake. Puppene ble litt mindre ømme. I uke 8 fikk jeg litt misfarget utflod, og dagen etter kom det litt gammelt blod. Ikke mye. Dro til Gyn Pol og fikk ultralyd. Fosterutviklingen hadde stoppet opp i uke 6. Innen jeg rakk å få tatt Cytotec tabelettene hadde jeg begynt å blø såpass mye at det meste nok var kommet ut av seg selv. Ingen smerter (fysiske iallefall...)

Ventet to sykluser før vi prøvde igjen, og er nå gravid i uke 25 med en aktiv frisk liten rakker :-)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ingen symptomer på MA, ble oppdaget på ultralyd i uke 13 at fosteret hadde dødd ca. en uke tidligere - var helt uventet for meg . Var litt uvel en dag den uka, men vet ikke om det hadde noen sammenheng.

 

Har nå termin neste uke med ei livlig lita jente - hun beveger kraftig på seg akkurat nå der inne. Er selv 42 år, begge svangerskapene skjedde med naturmetoden,.

Lenke til kommentar

Uff ja, HI her, jeg får vel bare prøve å ikke uroe meg! Og håpe at det går bra. Vil ikke ta tidlig utlralyd, før ca uke 12, og heller krysse fingrene for at alt går bra ...

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Annonse

Har hatt to missed abortions og det var helt grusomt. Du forventer å se et friskt sprellende foster på UL i uke 12 og så var det bare en død klump der 😰😰 

fikk et friskt barn etterpå 😍 er nå gravid igjen  i uke 9 og så et friskt bankende hjerte for ei uke siden, men er fremdeles redd 😨😨

Håper det går bra nå.

Anonymkode: d6928...d62

Lenke til kommentar

Jeg merket at symptomene ble borte, fikk tidlig ul og ble konstatert at fosteret var død ca samtidig som symptomene forsvant.

Anonymkode: 0c5ab...330

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...