Gå til innhold

Seriøst, har fotografen lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var til fotograf for noen uker siden for å få tatt bilde av jenta vår. Vi tenkte at dette ville bli en fin julegave til besteforeldrene hennes, derfor sa vi ingenting til noen om at vi hadde vært å tatt bilder hos fotograf. I morrest fikk jeg mld fra bestefaren til jenta hvor det sto noe sånt som "kjempefint bilde i avisa!! Har dere vært hos fotograf altså?;)", jeg slo opp i avisa og der var det et forholdsvis stort bilde av jenta vår! Under sto det navnet hennes samt navnet på fotografen hvor bildet ble tatt... så det var den overasskelsen liksom...

Men har han lov til dette? Altså å trykke bildet av jenta vår i avisa uten engang å spørre eller informere oss først?? Kjenner iallefall jeg blir rimelig irritert, iallefall når det skulle være en julegave!!:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det har han ikke lov til med mindre dere har sagt ja til at han kan bruke bildene til å promotere seg selv. Han har definitivt ikke lov til å bruke de uten deres samtykke, noe jeg går ut fra at han ikke har fått siden du reagerer sånn. Krev kompensasjon!

Skrevet

Nei, han må be om samtykke først.

Mulig dere skrev under på noe før han fotograferte henne?

Jeg opplevde også at bildene av ungene ble publisert som reklame på nettsiden til fotografen.

Gjest sug lut
Skrevet

Meget betenkelig å navngi ungen i tillegg.

Skrevet

Vi skrev ikke under på noen ting, de bare spurte om adressen og telefonnummeret vårt! Det hadde nesten vært bedre om de hadde lagt ut bildene på nettet, for besteforeldrene er ikke så mye på nettet at de hadde oppdaget dem der..

Herregud, så dårlig gjort!

Skrevet

Ja, ikkesant?

Skal dit i morgen å se på bildene, å da skal jeg spørre hvorfor i all verden de gjør sånt...

Skrevet

Fotografer skal faktisk forholde seg til lover og regler, de har ikke lov til å publisere bilder av barn uten foreldrenes samtykke.

Faren til mine barn laget helvette med en fotograf fra lokalavisen når han jobbet i en barnehage for noen år siden. Barnehagen var på tur på stranda å fotografen kom plutselig å tok bilder av de uten å spørre de voksne om det var greit først. Min x spurte fotografen hva han skulle med de bildene, da det ser meget mistenkelig ut at en voksen mann begynner å ta bilder av barn på en strand uten å spørre om det er greit. Fotografen sa da at han skulle ha de til avisen dagen etter siden han skrev en artikkel om bruken av nærområdet i denne lille byen. Han fikk klar beskjed der å da om at han ikke har lov til å publisere bilder uten foreldrenes samtykke, pga at den kan være noen barn som ikke skal avbildes i avisen pga sikkerhet.

Det hele endte med at styrer i barnehagen ringte redaktøren i avisen å ga beskjed om at de ikke hadde samtykket i trykking av noen av bildene fra denne fotografen og siden dette ikke var første gang han forsøkte å trykke bilder av barn uten samtykke, så fikk han faktisk sparken!

Skrevet

Nei, det er ikke lov, vi opplevde det samme for noenår siden og klaget på dem. Fikk alle bildene gratis som kompensasjon og tror de skjerpet seg på å kontakte foreldre før de brukte bilder av barn...

Skrevet

Syntes det var merkelig gjort av fotografen ja...:/ Vi har jo i utgangspunktet ikke noe imot at de trykker bilde av henne i avisa, men i og med at dette var tenkt som en julegaveoverasskelse, hadde vi selvfølgelig nektet han å gjøre akkurat dette!

Skrevet

Du får bare si at da må dere få de kopiene dere hadde tenkt uten å betale, for nå må dere kjøpe andre julegaver i tillegg (side de ødela overraskelsen).

Skrevet

Da vi fotograferte våre gutter spurte hun om det var greit at det ble satt i avisen.

Det sa vi ja til og skrev under på at det var greit.

Skrevet

Ja, hadde de enda spurt.. Men jeg regnet med at ettersom de ikke tok opp dette, så hadde de uansett ikke tenkt å sette bildet i avisa... Har så lyst til å ringe dem å si hva de mener om dette, men tror nok jeg må roe meg ned litt først å så snakke med de imorgen når vi likevel skal dit..:P

Skrevet

Jepp, 24-timers regelen er veldig grei;o)

Skrevet

Hadde han lagt ut noen bilder på nettsiden sin hadde det vel ikke akkurat gjort noe. Det er vanlig at fotografer legger ut bilder på nettsidene.Det har jeg selv opplevet at fotografen har gjort uten at det har gjort meg så mye. Men å printe det i avisa var litt drøy synes jeg. Be han fjerne dem så gjør han nok det..

Skrevet

Har roet meg litt nå dere, men er fortsatt meget irritert over at det går ann!!

Har time der i morgen for å se på bildene han har tatt, så da skal jeg spørre om å få se det papiret vi har underskrevet hvor vi tillater at han trykker bildet i avisa.. Blir moro å høre hva han har å si!

Å, blir fortsatt irritert her kjenner jeg! Det bilde han hadde satt inn i avisa var det bilde vi tenkte å gi i julegave til besteforeldrene (vi tok flere bilder både portrettbilde og med kjole på, men vi tenkte at portrettbildene var fine å gi bort i julegave, slik at vi kunne ha de med kjole på hengede i stua vår..) Men nå har de liksom alle besteforeldrene sett bildet, så nå vet ikke jeg hva vi skal finne på nei.

Kan jo selvfølgelig gi bildet likevel, men det blir jo ingen overasskelse..:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...