Gå til innhold

20/80, 50/50, hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer rundt begge disse løsningene? Var på familiværnkontoret i dag og snakket med en rådgiver ang samværsordning.

Hun mente og hadde gjennom mange år erfart at 20/80 i mange tilfeller kunne virke mer stressende og opprivende for barn enn 50/50.

Dette fordi tiden hos mor eller far blir for kort og uavsluttet på en måte og at 1 og 3 dager annenhver uke fort kan bli stressende, istedet for en jevn uke hos mor og far.

Hun sa også at de fleste barn av 50/50 løsning ikke følte seg hjemme noe sted, ofte fordi når barnet feks var hos far en uke, føltes mors hjem stengt( da hadde mor på en måte friuken sin og fant på andre ting, var ikke hjemme, besøk av ny kjæreste osv), og mange barn føler seg som gjester i eget hjem.

Blir så forvirret, vil jo bare at min sønn skal ha det best mulig,men...

Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen erfaringer med noen av disse løsningene, men antar at en 50/50 løsning bare kan fungere hvis dere kan vente til barnet selv kan ytre et ønske om en sånn løsning og at dere bor i nærheten av hverandre, at dere kommuniserer godt og er noen lunde synket i forhold til syn på oppdragelse osv. Dessuten er det jo viktig det rådg. sier at begge hjem bør være åpne når som helst...

Hvis ikke disse forholdene ligger til rette , tror jeg at 20/80 er en bedre løsning.

Lykke til:o)

Skrevet

De jeg vet som har delt omsorg, så fungerer det greit. Barnet er selvfølgelig velkommen i det andre hjemmet mens det er hos far/mor. De har alle klær osv i hvert hjem, så de bor ikke i bag eller koffert.

Vi har 35/65, og det fungerer bra for oss. Den ene dagen i uka var bare til irritasjon (vi kom hjem kl 1630, middag, lekser, leggetid, hadet), så nå har vi roligere dager hvor vi vet at h*n skal være hos oss noen dager i slengen. 20% synes jeg er for lite om samværsforelderen er oppegående:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...