Gå til innhold

Vaksine svineinfluensa

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har vaksinert toåringene sine her? Lillesøster her er jo i risikogruppe pga langvarig lungebehandling og nedsatt immunforsvar, men hun kan jo ikke ta vaksinen selv. Vi hadde tenkt på å ta den selv for å beskytte henne mot smitte, men jeg er veldig skeptisk til å la Mia få den. Liker ikke det at produsenten har bedt om ansvarsfritak...den er litt skummel. Annenhver dag ombestemmer jeg med mtp vaksinen.

Jeg tror egentlig ikke influensaen er verre enn at vi tåler den, men det er lillesøster jeg er bekymret for. Noen tanker eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er selv i tvil nå om jeg skal ta vaksinen selv eller ikke. Ville ikke gjøre det når jeg var gravid, iallefall ikke siden jeg likevel var så nære termin (fikk tilbud om den på fredagen som var).

Nå fikk jeg vite at vi som barselkvinner i 6 uker også er i den såkalte risikogruppen og kan få tilbud om vaksinen, men det er kun 1 jordmor som har hørt dette og jeg har ikke fått det bekreftet.....så er veldig i tvil selv.

Tror ikke vi kommer til å la Camilla ta den, har snakket om at dersom hun eller David blir syke så flykter jeg og Therese til Kristiansand eller noe hehe... men skjønner veldig godt at dere vurderer det med tanke på situasjonen til Iris som jo er virkelig i risikogruppen.

Det er jaggu ikke en enkel situasjon dere er i, fikk høre her at det er de første 48 timene etter symptomene starter at man er mest smittsom...så om dere velger å ikke vaksinere så kan det være lurt å holde Iris helt unna de som er smittet de første 48 timene iallefall....

Lykke til med valget deres, det er kjempevanskelig å vite hva man skal og ikke skal gjøre..

Skrevet

Jeg tok vaksinen forrige tirsdag. Jeg faller jo inn under to av risikogruppene, er gravid og jobber innen helsevesenet, så jeg turde rett og slett ikke å la vær. En kjempetøff avgjørelse og jeg grein både før og etter jeg hadde tatt den, (litt hormonell for tiden:) Nå når jeg har fått det litt på avstand er jeg glad for at jeg tok den. Både Øivind og Sebastian har vært syke med influensalignende symptomer, og Øivind ble testet i dag for svineinfluensa, men det var bare en sterk forkjølelse heldigvis.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger foruten litt vondt i armen, men det gikk over etter 2-3 dager. Han lille i magen virker også godt fornøyd for tiden, så jeg får bare håpe og tro at det var den riktige avgjørelsen. Det finnes jo ingen fasit, godt mulig vi hadde klart å komme oss smittefri gjennom det, men mulige konsekvenser hvis jeg ble syk var litt for alvorlige til at jeg turde ta sjangsen.

Øivind har satt seg opp for vaskinering på jobben, men han er jo ikke i noen risikogruppe så han må vente. Vi har snakket om Sebastian skal få den, men det blir jo uansett ikke før om en stund så den kan vi gruble litt til på.

Skrevet

Hei!

Vi har hatt vår runde på denne - men endte opp med at vi ikke vaksinerer lilleM. Dette fordi han har eggeallergi. Av frykt for anafalyktisk sjokk. Og vaksinen er basert på eggehvite. Men hadde vi ikke hatt den risikoen, så hadde han fått vaksinen...

Jeg har oppfordret alle mine kollegaer og venner til å ta vaksinen.

Om ikke for sin egen del, så i solidaritet til de som er i risikogruppen og de som ikke kan ta vaksinen. Man kan jo aldri vite hvem som blir alvorlig syk av denne influensaen.

Om 50% av din omgangskrets/familie tar vaksinen - minsker du smittefaren/ smittebelastningen på andre med hele 70%!

Jeg har valgt å stole på myndighetenes anbefalinger - Norge er kjent for å være et av de strengeste landene i verden, hva gjelder anbefalinger til medisiner og vaksiner.

Ønsker dere bare lykke til med valget damer!

Skrevet

Det er forresten en gutt i barnehagen til Mia som har alvorlig eggeallergi, han havner på legevakten dersom han bare kommer i nærheten av egg. Han ble testet med sånn ripe på armen, og det gikk greit, så han tok vaksinen. Ingen reaksjon! Så om dere vil er det greit å få testet om han kan få den.

Skrevet

Vi har også tenkt slik at dersom vi vaksinerer oss, så blir det for å ta hensyn til andre som er mer utsatt.

Men vi er fortsatt litt sånn frem og tilbake vedr endelig beslutning..

Skjønner at du tenker på lillesøster, og at dere vil gjøre mest mulig for å skjerme. Vi friske voksne skal jo tåle en slik omgang..

Hmmm

Skrevet

Kommer nok til å vaksinere Amanda, men er litt usikker på om vi skal vaksinere Emelie, som blir 6 måneder på søndag...

Skrevet

Enig i at dette er litt vanskelig. Vi er i utgangspunktet ikke i noen risikogrupper i familien vår, og så bor vi i bydel Sagene og her er de ikke ferdige med å vaksinere risikogruppene ennå, så jeg har igrunnen utsatt avgjørelsen.

Jeg tror ikke vaksinen er farlig (og jeg jobber jo med disse "helsemyndighetene" og stoler på dem, de anbefaler ikke en vaksine som de ikke vil ta selv eller gi sine barn).

Lillebror er for liten til å få vaksine. Så jeg heller mot at vi alle vaksinerer oss, for å beskytte ham. I tillegg bidrar vi jo da til å redusere smitten som seier og glede påpeker. De fleste som får influensaen, og ikke har en underliggende sykdom, takler det jo veldig fint, men det kan bli kritisk for de med underliggende sykdommer, og noen svært få andre.

Skrevet

Heisann!

Jeg er enig i at dette ikke er noe enkelt spørsmål.

Her har vi imidlertid tatt beslutningen om å vaksinerer begge ungene når de blir tilbudt vaksinen (forhåpentligvis neste uke eller uken etterpå). Synes vi må stole på at den er trygg nok. Jeg selv fikk den på jobben i går (jobber på radiumhospitalet) og planen er at mannen også skal ta den når han får tilbud om den.

Skrevet

Her er litt uavhengig informasjon ang. vaksinen. Les gjerne dette før dere bestemmer dere :-)

http://www.vaksineaksjon.no/

Jeg har en samboer som har lest veldig mye om vaksiner, både denne og andre. Han er helt imot denne vaksinen. Jeg har vippet litt frem og tilbake, men siden vi nok mest sannsynlig har hatt influensaen i hus, så blir det nok ikke vaksinering på meg eller T heller. Vippet i den retningen etter at jeg har lest litt uavhengig informasjon jeg også....

Skrevet

Jeg har lest det, og ble først veldig skremt...men så kommer de med dette sølvvannet sitt som skal kurere alt fra svineinfluensa til HIV, så helt uavhengige var de jo ikke...blir så lei at at alle skal tjene penger på dette. Jeg liker ikke massehysteri (hvem gjør...) men er heller ingen fan av konspirasjonsteorier. Ikke greit å vite hvem man skal stole på, vi vil jo bare det beste for våre små.

Men etter mye frem og tilbake så har vi landet på at jeg har nå tatt vaksinen, og det holder her i heimen. Hadde ikke lillesøster hatt nedsatt immunforsvar og lungehistorikk så hadde jeg antakeligvis ikke vurdert den, men pga henne så tok jeg den. Storesøster tar den ikke likevel. Men ingen lett avgjørelse, det føles litt som å velge mellom pest eller kolera, men nå er vi fornøyde med avgjørelsen og håper den er riktig for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...