Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Hvor var kriseplanene da? Hvor var massevaksinasjonen? Hvor var de hysteriske?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Hehe, det lurer jeg på også. Det pleier og dø mange fler enn 41 mennesker av vanlig influensa hvert år. Blir aldri nevnt.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Hvor mange av disse var under 50år? Hvor mange av dem var i utgangspunktet friske? Og hvor mange av dem var barn? Jeg synes også at hysteriet tar over, men det blir litt feil å sammenligne tallene med tall fra vanlig influensa da vanlig influensa oftest tar livet av gamle og syke fordi kroppene deres ikke har krefter til å komme seg gjennom en lungebetennelse
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 De 41 er de som er registrert inn til ssb med dødsårsak influensa. Selvfølgelig er det en del som ikke blir registrert inn dit med dette som årsak fordi de kanskje hadde andre sykdommer osv, men dette tallet er det tallet ingen kan krangle på... HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 I 2007 er ingen barn innregistrert som døde av influensa, men 38 barn døde av ulike "infektuøse sykdommer"(altså sykdom forårsaket av bakterier, virus + sykdom pga parasitter er også med i denne gruppen) uten at verden gikk av skaftet av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 Så at noen få unge dør er verre enn at mange eldre mennesker dør av en sykdom?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #7 Skrevet 5. november 2009 Det er trist at et menneste på 90 år dør, men det mennesket har også levd et lang, og forhåpentlig vis, og godt liv. Det har opplevd kjærlighet, den første forelskelsen, kanskje tatt utdannelse, hatt jobb, kjørt bil giftet seg og fått barn, sett andre land og kulturer osv. Et menneske på 90 år har levd. Et lite barn blir frarøvet hele livet...
Gjest Skrevet 5. november 2009 #8 Skrevet 5. november 2009 Det er forventet at et menneske på 90 år og med skrantende helse kan dø, og en influensa kan være akkurat det osm tipper en over. Samme med yngre mennesker som har et uvanlig redusert immunsystem. Dette er selvsagt trist og noe man ikke ønsker seg for noen, men det er på en måte noe man "må regne med" likevel, hvor grusomt det enn høres ut å formulere det slik. Det er også tilgjengelig vaksiner for disse menneskene hvert år (sesonginfluensa-vaksine), mens det kun nylig er blitt tilgjengelig vaksine for denne influensaen. Influensa H1N1 rammer helt andre grupper, den tar livet av mennesker som deg og meg, helt friske mennesker, både barn og unge voskne, som overhode ikke har noen forventing om å kunne dø av influensa innen en uke fordi vi har normalt immunforsvar. De med astma, overvekt osv er mer utsatt ja, men den rammer også de som er helt friske. Risikoen for å dø er likevel veldig liten, enn så lenge i hvertfall, så jeg kan være enig i at media kunne roet ned et par hakk...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Alle og en hver kan plutselig dø i en bilulykke også og de gjør det også i veldig mye større antall enn det er snakk om av svineinfluensaen, men setter staten himmel og jord i bevegelse for å stoppe disse dødsfallene?
Gjest Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 Ja, de gjør faktisk ganske mye for å stoppe disse dødsfallene. Kunne nok gjort enda mer, men de gjør en del. De prøver å utbedre veiene, oppfordrer til bruk av bilbelte og bøtelegger som ikke tar det på, de har lave fartsgrenser, går ut i nyhetene på vinterstid og minner folk om å kjøre etter forholdene, brøyter, strør på veiene når det er glatt osv. Desverre kan de ikke stoppe alle fordi det alltid vil finnes idioter på veiene, og fordi det alltid vil skje noen uhell. I trafikken tar men likevel et valg. Man kan strengt tatt velge å ikke kjøre bil. Om man velger å kjøre bil kan man velge å sørge for at bilen er i god stand, velge å sikre seg og barna sine så godt som overhode mulig, velge å ikke innta alkohol osv. Mange av de som dør i trafikken dør fordi de foretok dårlige valg, mange dør som ofre av dem som foretok dårlige valg. Men uansett har man et valg, og staten _prøver_ å forebygge dødsfall. ed influensa H1N1, så har man reelt sett ikke noe valg. Man kan ikke låse seg inne i huset i flere år og totalt isolere seg fra absolutt alt. Man må ha mat, man må ha inntekt, barna har skoleplikt (om man velger hjemmeundervisning så må en jo ut for å kjøpe bøker og dermed komme i kontakt med andre) osv. Så her har man ikke noe valg, man kan ikke velge å ikke bli smittet. Du skjønner vel forhåpentligvis forskjellen?
Småtorsk Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 Ja, det dør mange mennesker i vanlig influensa hvert år. Det tar myndighetene alvorlig, folk i risikogruppene blir oppfordra til å la seg vaksinerer mot sesonginfluensa. Svineinfluensaen rammer andre risikogrupper spesielt. Nå blir de oppfordra til å la seg vaksinere. Ettersom denne influensaen også rammer hardere generelt, vil man helst at alle vaksineres. Forskjellen er vel hvor mye media hisser seg opp, men ellers ser jeg ikke den store forskjellen her. Det er slett ikke sånn at man driter i dødsfall pga. sesonginfluensa og går av skaftet pga. svineinfluensa. Helsemyndighetene forholder seg til begge deler med samme logikk i bånn, men pga. at sykdommene er forskjellige blir anbefalingene noe anderledes.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #12 Skrevet 5. november 2009 41???? Jeg har lest 2000.... og det leste jeg på et nettmøte med en kommuneoverlege. Uansett. Alle skal vi dø. Men at unge, gravide etc dør av influensa det er svært alvorlig. Gamle folk, javel, alle skal vi dø av noe. Ser ikke sammenhengen her HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #13 Skrevet 5. november 2009 Lungebetennelse dør det nærmere 2000 av i året og ofte er det jo f.eks influensa som gir lungebetennelse som komplikasjon, så det kan være derfor han nevnte 2000.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #14 Skrevet 5. november 2009 Men nå skal jeg spørre om en ting: Er det noen som har vært helt friske som har dødd av svineinfluensa i Norge? Har ikke alle hatt underliggende sykdommer som har gjort at H1N1viruset har trigget dødsfallet? Jeg spør fordi jeg ikke orker å forholde meg til alt det media legger frem - mye er jo som sagt overdrevet - og dermed ikke får med meg alt Men jeg mener å ha hørt at de alle har hatt underliggende sykdommer og at det har kommet fram på obduksjonene?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 Ja et par av de døde har vært helt friske.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Småtorsk: Svineinfluensaen rammer ikke hardere generelt, den rammer generelt mildere enn en vanlig influensa i alvorlighetsgrad, men den er mer smittsom. Og her kommer et reinspikka fakta: I 2009 omdefinerte WHO ordet pandemi til å gjelde smitteevnen framfor dødelighet/alvorlighet av et virus. Dette resulterte i at de 194 landene som har signert en egen avtale med WHO måtte erklære pandemi og kjøpe pandemivaksine. Dette på bakgrunn av et virus som har tatt 5000 liv på 9 mndr globalt, langt under tallene for en vanlig influensa. Men pga definisjonen, må myndighetene gjøre alle de tiltak de er påkrevd å gjøre under en pandemi. Det kan jo gi grobunn for det mange oppfatter som hysteri. Komplikasjoner som følge av vanlig sesonginfluensa forekommer hvert år, også blant yngre, i form av lungebetennelse, etc.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Nja, vi har fått beskjed om at to av de døde var helt "friske" men det er visstnok en sannhet med modifikasjoner. Ene var veldig overvektig, og den andre er det bare familien til avdøde som har sagt var helt frisk. Altså nekting av obduksjon.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Er ikke noe rart man lurer når man ikke klarer å se forskjellen på svineinfluensa og den vanlige sesonginfluensa.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #19 Skrevet 5. november 2009 Han ene som døde av influensaen som var helt frisk, heter Tommy Bradal. Han var bare 27 år, og fikk influensaen da han dro til utlandet på ferie. Men da han kom tilbake, ble han syk, ble innlagt og døde. Ifølge foreldrene hans, var han helt frisk. Tror neppe at foreldrene vil lyve om han hadde en form for lidelse eller sykdom. Så det er en stor forskjell på svineinfluensa og vanlig influensa. Jeg tror grunnen til at media blåser dette opp, er for at vi skal være forberedt på at denne influensaen er ganske hissig. Og at folk har dødd av den, både friske og folk i risikogruppen. Ellers er sign. jeg alva.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #20 Skrevet 5. november 2009 Forstår ikke hvorfor man trenger å diskutere dette i hele tatt. Selvsagt er det en stor forskjell - det er ikke de samme type mennesker som dør. Den vanlige sesonginfluensaen er ofte med å "vippe folk av pinnen" (les eldre og syke), mens denne influensaen er farlig for en helt annen, og ofte mye yngre og friskere gruppe.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #21 Skrevet 5. november 2009 Og hvem sier at dette stopper på 41 eller mindre??
Småtorsk Skrevet 5. november 2009 #23 Skrevet 5. november 2009 Du har rett i at jeg formulerte meg upresist der. Men poenget mitt består: Under sesonginfluensa vaksinerer man utsatte grupper. Under svininfluensa vaksinerer man utsatte grupper. Forskjellen er at flere regnes som utsatte nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå