Gå til innhold

Er det noen som er/har vært gravide og studenter her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær så snill å skriv til meg, jeg trenger erfaringer her, på godt og vondt..

Fant nettopp ut at jeg er uplanlagt gravid, og er halvveis i 1. semester i ingeniørutdanning... Har samboer og et barn fra før, så hjemmesituasjonen er super, men det var dette med studiene... Dumme prevensjonen når den ikke gjør jobben sin :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid i uke 30 og studerer.. Jeg tar meg 8mnd perm da småen kommer i januar.. Nå blir jeg alenemor da, så det er vel kansje litt anerledes.

For min del synest jeg at ting er tung, jeg henger litt etter pga jeg har vert mye dorlig i det siste.. Det er noe de andre i klassen ikke ser ut til å være så happy for men.

Skrevet

Da rekker du jo kanskje å bli ferdig med eksamener til sommeren...? Du får da ett år "gratis" studiestøtte av lånekassen (ti mnd) Eventuelt kan han ta permisjonen...? Det går nok fint. Så lenge du ikke blir kvalm i høstsemesteret sin eksamensperiode....?

Skrevet

Eldste barnet fødte jeg 5 dager etter eksamen, dagen etter at 2. semester var over. Hvis det er eksamen du tenker på, har man god fraværsgrunn og kan få tatt den opp etter permisjon eler i permisjon.

Ang fravær og miste undervisning, er det slik at man kan sykmeldes fra et studie og få ta opp tråden igjen ved neste oppstart.

Skrevet

Du beholder plassen din ved studiet, tar permisjon:) Da har du plassen din ed en gang permisjonen er over:) Når du da går hjemme får du foreldrepenger fra lånekassen:) Men du må huske å søke på vanlig stipend/lån.

Når barnet kommer sender du søknaden om å få det som foreldrepenger med fødselsattesten og papirene på permisjon:) Dersom du har lån vil deler av lånet bli omgjort til stipend (slettet)... slik sett er det en fin tid å få barn på:) Du kan også evt studere mens du går hjemme, men det kan fort bli tungt med to små;)

Gjennom svangerskapet, dersom du blir dårlig etc, ikke klarer å følge med undervisningen kan du levere sykemelding til studiestedet... på den måten vil evt lån bli sykepenger, og du kan også sykemelde deg fra eksamener, da må datoen for sykemeldingen dekke datoen for eksamenene. Da får du tatt de opp igjen gratis senere. (greit å vite dersom man er mye dårlig og ikke har sjangs til å ta eksamen)

Noe annet du lurte på kanskje?:)

Skrevet

Takk for mange gode svar :)) Fikk en del positive tanker oppi hodet mitt nå.. Jeg tror jeg rekker å ta eksamen til våren uten problem, og har ikke vært dårlig til nå i hvertfall, jeg vet ikke hvor langt på vei jeg er, men det kan ligge på rundt to måneder.. Regnet ikke med at jeg var gravid da mensen har vært uregelmessig som bare det siden jeg begynte på Cerazette...

Det jeg tenker mest på er at jeg er redd for å glemme alt om jeg tar permisjon fra studiene, det er et tøft studie jeg har startet på :-S ER tøft nok med ett barn liksom.. :-S Så det er det jeg bekymrer meg mest for igrunn.. Falle ut, og ikke klare å fullføre noe jeg er så innstilt på :-(( Huff...

Skrevet

kan jo fx lese når du er i permisjonen:) forberede deg til de kommende eksamener etc:) føler du at du klarer det kan du ta eksamen selv om du er i permisjon:) bare melde seg opp det:) Lånekassen driter i hva du gjør egentlig, og stryker du er ikke det nøye for de ivertfall. (kun evt avgifter hos skolen hvis du må ta den opp igjen etc)

alt ordner seg:) bare man er innstillt på å få det til så går det seg til:)

*lykke til*

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar her frra før, men henger meg på.

Jeg har og fått to barn i løpet av studietiden min. I begge tilfelle har jeg blitt gravid i løpet av sommeren og hatt termin i 2 semester, Skolen var veldig grei og hjalp meg med å søke om permisjon slik at jeg ville ha studieplass når jeg kjom tilbake etter endt permisjon (ti mnd). Er greit å ta en samtale med lærer eller rådgiver og ordne med papirarbeidet. Du må søke om permisjon, men har ikke hørt om noen som har fått avslag pga fødsel

Fikk foreldrestipend og engangstønad, så økonomisk så gikk det helt fint. Med nr to så har man jo mye utstyr fra før, så der slipper man jo å kjøpe inn alt. Så du skal bare ta deg permisjon med god samvittighet, nyt tiden med den minste. Ingerniørutdanningen går ingensteder :)

Er du bekymret for å falle etter, så har du jo ti mnd å lese litt på temaer som begynner å bli blank ;) Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...