Gå til innhold

Slåssing i 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har litt trøbbel med at det en stund har vært mye slåssing blant guttene i 1.klasse. Vi trodde bare dette var en ganske uskyldig lek, og lekeslåssing har vel gutter holdt på med i århundrer.. Men de har en slags krigs-lek der de har en team-leder som har et par gutter under seg og bestemmer hva de skal gjøre.

Gutten min er høy og gansk sterk, og til min og pappan sin forskrekkelse dukket det opp at han måtte slåss med to om gangen. Noe av det andre som er så vanskelig er at gutten vår verner så veldig om de andre guttene, vi må virkelig jobbe med ham for å få ut av ham hva som har skjedd.

Han kom bla. hjem en dag med en tann som hadde falt ut, riktignok en løs tann, men han sa at en av de andre hadde dunket borti ham mens de lekte. Senere på kvelden fikk mannen min en telefon fra en fortvilet mamma som bekymret forteller at sønnen hennes har slått ut denne løse tanna. Vi setter oss ned med gutten vår og snakker rolig igjennom dette, etterhvert så kommer det frem at de slår hverandre nettopp i tennene, noe han kaller for "tryning"..

Vi merker ingen forskjell på gutten vår, han er fortsatt like blid og fornøyd, viser ingen tegn til å grue seg til skolen og har det fint på med mange venner og venninner, så jeg tror ikke dette er noe som gjelder bare ham. Jeg tror rett og slett denne leken har sklidd helt ut, og jeg undres veldig over hvor lærerene/voksne er i disse friminuttene!?

- Venter spent på konferansetime om kort tid :-/

Ka skal en gjær da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er vel ikke rart at sønnen deres ikke gruer seg til skolen når han mestrer slossingen og ikke opplever nederlag (slik jeg leser innlegget ditt). Det høres ut som en frivillig slossing, ikke noe de gjør for å være slemme, men man kan ikke vite når det utvikler seg videre og hvem som opplever det som ubehagelig. Derfor er det viktig å ta det opp med en gang.

Jeg synes det er bra at den andre moren tok kontakt med dere, det viser vilje til å ta tak i situasjonen og ikke fornekte den. Det viktigste foreldre kan gjøre er å ta det opp med ungene det gjelder (sine egne) og være åpne overfor andre foreldre slik at det som skjer blir avdekket og ikke skjult. Det er en svært viktig ting å ta opp med læreren og sfo, om gutten din bruker sfo. Det er et høyst relevant spørsmål hvor voksenpersonene befinner seg når slossingen kan utarte seg slik du forteller. Jeg tenker at læreren kan ta det opp i timene som en del av undervisningsopplegget i forhold til sosial kompetanse.

Hvis det skjer munnskader og tenner blir løse skal det skrives en erklæring fra skolen og barnet skal sendes til skoletannlegen for kontroll. Det blir også sendt en melding til NAV.

Skrevet

Etter oppfordring (kjeft =P) fra blond får jeg vel prøve å svare litt på dette innlegget. Syns det er vanskelig da jeg ikke har så store barn selv.

Forstår at du venter på konferansetime. Hadde nok etterspurt hvor de voksne er, og om de kan prøve å få gjennom noe enkelt opplegg til disse barna. Sparke litt ball, sisten el. for å prøve å få stoppet den utviklingen som er.

For her er det helt klart at noen sitter igjen som svakere, dårligere og er de som får bank og gruer seg muligens til å gå på skolen. Det er synd. Men hvis de er en spleisa gjeng likevel så sladrer de nok ikke på hverandre.

Det er nok også en ide å ta dette opp i klassen, om ikke kjefte på de som er med på leken, så kanskje bare si at slik lek er ikke lov på skolen!?

Det er vanskelig å komme med gode råd syns jeg, håper dere får en slutt på det. Og kom gjerne med tilbakemelding om hva skolen og evnt. andre foreldre sier =)

Skrevet

Jeg syntes at det høres ut som denne lekeslåssingen til guttene har godt altfor langt. Det samme skjedde her, når min gutt gikk i første klasse. Han var heller aldri redd for å gå påskolen. Han er ikke stor og sterk. Er nok en av de helt laveste i klassen, og sikkert den desidert tynnesten nesten, men han er sterk, kjempekvikk i bevegelsene sine, og ikke redd for å få vondt. Så det som det endte med her var at han fikk ofte skylden av de andre når det gikk for langt og noen begynte å gråte. Noe jeg ikke syntes var rettferdig siden alle var med på det. Prøvde å snakke med han, og han fortalte at alle som er der og der på skoleområdet var med på leken, og han mente ikke de skulle få vondt, men at de bare lekte. Jeg ringte og snakka med læreren, de hadde sett på denne leken lenge, det var veldig mange med på leken, også jenter. og den var alltid "helt på grensa" i forhold til læreren. Også hun hadde sett at de var raske og gi min gutt skylda når noe gikk for langt og læreren måtte gripe inn. Så det endte med de ga forbud mot denne leken i skolen. Det gjelder også skoleveien. For å slippe at det skal gå lenger enn langt liksom..

Når din gutt er med på en lek som det gjelder å slå i tennene på hverandre har jo denne leken godt for langt, og voksne må gripe inn. Er merkelig at ingen lærere ute i friminuttene har sett dette. Her var det visst aldri to mot en, eller en mot en, men heller mer alle mot alle opplegg, selv om det egentlig var lag..

Ønsker deg lykke til videre, håper du møter lærere som har forståelse for dette. skolen her er veldig flink til å gripe fatt i ting, også ting som skjer på skoleveien. De har null tåleranse for mobbing, og snakker masse med elevene om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...