Gå til innhold

Relenza. Noen for, noen imot?


chixy

Anbefalte innlegg

Jeg har, som enkelte andre, valgt å ikke ta vaksinen mot svineinfluensa. Dette pga. jeg er i tvil siden de ikke kan si sikkert hvilken effekt det kan ha på minsten i magen.

Nå går jeg å lurer på om jeg skal snakke med legen, eller eventuelt bruke en egenmelding på apoteket for å få Relenza, som de mener gravide kan bruke som forebyggende mot influensaen. Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Samboeren min har hatt svineinfluensa( jeg og junior ble heldigvis ikke smittet), og i den forbindelse fikk jeg resept på Relenza. Legen sa det var helt trygt å bruke for gravide, men at jeg ikke skulle begynne å bruke det før jeg evt.fikk symptomer på influensa. Har heldigvis sluppet å hente ut resepten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg pratet med min lege om Relenza, så fikk jeg beskjed om at dette ikke ble brukt for å forebygge influensaen, men var noe man tok om man fikk symptomer på influensaen...

jeg valgte å ta vaksinen da, om man starter med Relenza for sent, så er risikoen allerede der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relenza inhaleres, og virker lokalt på lungene, veldig lite kommer over blodbanen, og over til fosteret. En skal begynne med det dersom en begynner å få symptomer. Dersom noen i familien har fått svineinfluensa kan det gis forebyggende til den gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på det i tre dager, forebyggende. Et foster har heller ikke bra av å ha 39 i feber i en uke slik som de i min familie har hatt. Det er jo det bla Gro Nylander skriver om i på vei, at ta heller paracet eks istedenfor å ha høy feber over lang tid. Mine barn ble veldig dårlige av influensaen, og jeg tok det for å forhindre å utsette fosteret for det. Som andre har sagt så virker det lokalt - derav en egen medisin til de gravide. Jeg tror ikke helsemyndighetene kan oppfordre alle gravide til å ta det, uten å være rimelig trygg i allefall, på at det er tilnærmet ufalig. MEN jeg var også veldig i tvil, og jeg syntes det er vanskelig å være gravid i denne influensa perioden. Lykke til med valget, jeg tipper alt går bra, uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...