Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #1 Skrevet 4. november 2009 satser på at det finnes noen høyere opplyste mennesker her inne som kan gi meg en enkel forklaring på forskjellen mellom klassisk positivisme og logisk positivisme? (ex.fac-pensum) Pensum føles så stort og uoversiktelig,trenger en forklaring på helt vanlig norsk som ikke er tilgriset av utallige fremmedord! Sitter og sliter med en hjemmeeksamen her, og irritrer meg grønn over at ex.phil og ex.fac i det hele tatt eksisterer. Hvem trenger da å vite sånt noe? Grrrr..
Tjohoppsannhei Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Skal vi se, klassisk positivisme er mer opptatt av observerbare fakta og å dedusere lover og fakta om verden utfra empiri (virkeligheten), mens logisk positivisme også åpner for å bruke logiske slutninger, tanker altså, som for eksempel logiske regler i matematikk. De kan jo ikke sies å være empiriske, siden begrepet som sådan er abstrakt. Ellers altid greit å lese litt på nett hvis man vil ha en forenkling av begreper http://no.wikipedia.org/wiki/Positivisme
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Tusen takk for svar! Joda, jeg har lest meg litt opp på tema på nettet, men trengte bare en liten bekreftelse på at jeg hadde forstått det riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå