Gå til innhold

Er det melk/melkeprotein i lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1år reagerer på melk og nesten all varmmaten de serverer i barnehagen inneholder melk i stor el liten grad. Må derfor sende med henne egen mat så skulle gjerne likt å være litt i forkant :)

Så, er det vanligvis melk i lapskaus eller kan jeg gå ut fra at den er trygg? Hun får ingen alvorlige bivirkninger så ingen krise, men vil jo helst at hun skal slippe å få i seg noe med melk i. I bhg kunne de ikke svare, så prøver meg her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jenta di ikke tåler melk, er det barnehagen sin oppgave å lage mat UTEN melk til henne.

Skrevet

Vanligvis er det ikke melk i lapskaus, så den er safe.

Men når det kommer til barnehagen så med mindre du betaler reduserte kostpenger så har de plikt til å stille med mat alle tåler.

Er ikke snakk om at det er vanskeligere, eller at det må lages to posrsjoner. Slike hensyn er en del av jobben dems.

Skrevet

Vi betaler ikke kostpenger (?), betaler 2300,- og har med all mat selv utenom varm mat x pr uke + frukt og drikke. Så det er bare lunsjen som er problemet og evt bursdager/feiringer i bhg.. Foreløpig drikker hun kun vann til maten, men da kan jeg kreve at de kjøper inn rismelk til henne når den tid kommer?

Skrevet

tror ikke du kan kreve noe så lenge du ikke betaler for det. Men se på en regning, hvis summen er delt, og spesifisert i kostpenger og pris for barnehageplassen skulle jeg tro de måtte legge til rette så alle barn får noe de kan spise...

Det har de i hvert fall gjort i de to barnehagene jeg har hatt sønnen min, både tatt hensyn til allergier og religion med tanke på meny...

Skrevet

Lapskaus er vel stort sett greit!

Jenta vår er allergisk for melkeprotein og egg. Vi har kjøpt en pakke pølser uten melk og lagd noen kanelboller som ligger i fryseren i barnehagen, så bruker de av det de gangene de har varm lunsj med melk eller bursdagsfeiring. Ellers har vi lagd en lang liste med tips til mat de kan bruke: Møllerens 1-2-3-boller og Møllerens sjokoladekake. Fiskepinner. Grønnsaksuppe. Tomatsuppe uten melk. Pasta med tomatsaus. Frossen laksefilet. La være å ha ost på en liten del av pizzaen. Osv, osv.

Dette tror jeg de klarer fint hvis du bare gir litt instruksjoner. Antakelig er de bare usikre og vet ikke helt hva slags mat de skal lage. Hos oss er de iallfall veldig flinke nå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...