Gå til innhold

kan vi som er gravide ta tamiflu??

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller er dette skadelig for babyen i magen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales at gravide heller bruker Relenza.

Skrevet

To som er gravide nå har fått tamiflu

Skrevet

Er du blitt syk skal du ta tamiflu. Relenza brukes som forebyggende.

Skrevet

Vi kan godt ta tamiflu, og tamiflu kan også brukes forebyggende, da tar man halv dose. Ralenza er foretrukket, men tamiflu går også veldig greit. Jeg går på tamiflu as we speek. Sønnen min har kanskje s.infl, så jeg går på halv dose. Jeg spurte legen min om jeg ikke burde bytte til ralenza heller, men hun sa jeg like godt kunne fortsette på tamiflu når det var det jeg hadde fått på legevakten. En venninne av meg som er sykepleier, sier at tamiflu bare er antibiotika. Mange gravide tar antibiotika.

Skrevet

Tamiflu er som all annen medisin - ikke forsket på når det gjelder bruk av gravide. Så det er nesten en vurdering man må ta selv.

Generelt er Tamiflu omstridt som influensamedisin, fordi det i beste fall kanskje lindrer symptomer og korter ned sykdomsforløpet men en halv dag. Det er imidlertidig mer vanlig at man får bivirkninger som overstiger de opprinnelige symptomene til en "vanlig" influensa.

Dersom man har vanlig sesonginfluensa er det ikke anbefalt for gravide. Men nå er jo svineinfluensa noe annet....

Helsedirektoratet og overlegen på KK klinikken i Bergen anbefaler nå Tamiflu til alle gravide som får influensasymptom. Når jeg gikk til legen med influensasymptomer i forrige uke, fikk jeg riktignok en resept med tamiflu fordi jeg ba om det - men han anbefalte meg å ikke ta det. Nå hadde jeg riktignok mest sannsynelig vanlig influensa, fordi jeg ikke hadde den "karakteristiske hosten" til svineinfluensa.

Tingen er at du må ta Tamiflu med engang du får symptomer på influensa, det er for sent når du er skikkelig syk. Da blir det vanskelig å vite om du har svineinfluensa, bare er forkjølet el har sesonginfluensa....

Jeg tok det ikke, og vil ikke anbefale noen som er gravide om å hente ut Tamiflu på apoteket uten resept, og uten å snakke med fastlegen sin!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...