Gå til innhold

Hjelp meg! Pinnekjøttjomfru i nød!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg MÅ ha pinnekjøtt snart, så vil lage det på lørdag. HVor mye beregner man per person? (Vi er bare to skal ha) Og hva gjør jeg med det? :-D

Tilbehør? Poteter? Kålrotstappe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe pinnekjøtt så tidlikt :) vi bruker kokte poteter, kålrotstappe og sjy fra pinnekjøttet.

Vi beregner ganske mye i vår familie. mesten 500gr pr pers.. Er eineste gangen i året vi er STOR spisere :)

Skrevet

Så mye dere tror dere spiser? Hehe, jeg er skikkelig dårlig på sånn beregning.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7776

Ca sånn vi lager det - har potet, kålrotstappe (med gulrot i), smeltet smør (gjerne med bacon) og pølse til.

Skrevet

Samme som hun over. Vet de sier 250-300 g pr person, men det er altfor lite for oss! ;-) Spiser også kålrotstappe, poteter og sky fra pinnekjøttet til.

Skrevet

Hehe, ja, ble litt desperat da jeg så det i butikken i helgen :o) Vi pleier ikke spise pinnekjøtt i vår familie, så jeg må vente helt til 2. juledag hos svigers, det er så LENGE til!

Vi er storspisere her året rundt, så da går jeg for det samme jeg, takk for tips :o)

Skrevet

Beklager, glemte å skrive tilberedninga.. Legg kjøttet på rist og la det ligge i vann over natta. Bytt vann og fyll vann kun opp til rista for dette skal jo dampkokes. La det stå til det slipper beinet. 4-5 timer trur eg, husker ikkje heilt fra år til år. Men d står jo på pakken. Vi pleier ofte å tørke det litt i ovnen etterpå i 10-15 min på 200gr. Men det er ein smaksak

Skrevet

"vann ut i ca 30 timer"

Hæ?

Skrevet

Hva du gjør:

m det er ferdig utvannet (da står det på posen) så kan du ha det rett i gryten, men ellers bør du legge det i vann kvelden før og la det ligge til du lager det til. Jeg liker det salt, så ville ikke byttet vann.

Så legger du bjørkepinner eller rist i bunnen av en svær gryte og har vann i opp til dette. Pinnekjøttet legger du lagvis over og så koker du opp vannet i bunnen, skrur ned varmen, har på lokk og lar det dampe i ca 2 timer.

Skrevet

Eh, denne delen hadde svigermor gjort for meg, men tror det er at det bare skal ligge i vann en stund - hvor mange timer har jeg inntrykk av at folk varierer med... Skifte vann om man ikek vil ha så salt, eller beholde vannet i hele "vanneperioden" om man liker det salt - se Alvas svar :o)

Skrevet

Vi gjør det slik:

Beregner ca.400 gram pr. person. Legger kjøttet i vann kvelden før vi skal ha det. Når vi skal begynne å lage det til den dagen vi skal spise, tar vi alt kjøttet oppi en stor stekepose (kalkunpose), lukker posen og legger den i en langpanne. Steker på 125 grader i 4 timer, så er kjøttet ferdig. Dette er kjempe enkelt og kjempe godt :)

Serveres med kokte poteter, kålrotstappe, rosenkål, gulerøtter og sjy fra kjøttet :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen alle sammen, da blir det (forhåpentligvis) pinnekjøtt til helgen! :-D

Skrevet

Det var enkelt. Smaker det likt som dampet gryte?

Skrevet

IKKE glem å fyll på med vann under veis.

det gjorde nemlig jeg og holdt på å bli levene røkt.

Skrevet

OI, takk! Det hadde jeg aldri i verden tenkt på :-D Himmel og hav, hva skulle jeg gjort uten dib..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...