Gå til innhold

mer familien og "venner" enn sambo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noe slit med samboeren min sin familie og noen av hans såkalte venner... Han er diabetiker og har stoffskifte sykdom.. samtidig er det noe annet i veien med han, men legene finner ikke ut hva..

Problemet ligger i familien hans, broren hans tok over gården for noen år siden, og siden da er det stort sett samboen min som har drevet den, og dette hadde jo i seg selv ikke vært noe problem, han trives med gårdsarbeid.. problemet er at han jobber for hardt med det, og nå som han er sykmeldt, så forventer broren hans at han tar alt stellet uansett :-/

faren hans maser også veldig mye om hjelp.. den første dagen kan han være urolig for sambo sin helse, og dagen etter kan han forlange at han gjør tungt arbeid.. Eneste jeg ikke har stort imot der er nok min svigermor, hun er en engel å ha i familien!

Samboen har også en del "venner", vil ikke kalle dem venner jeg hvertall, som rett og slett bruker han, forventer at han kjører dem til og fra plasser uten noe stort med betaling, disse "vennene" kontakter han kun når de trenger noe fra han, når vi prøver å kontakte dem ellers er de opptatt...

Saken er at min samboer er noe dumsnill, og dette vet han selv også, og nå som vi er sammen prøver han virkerlig å stå imot pressene fra alle kanter, og jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe han, men samtidig, dette er jo ikke min kamp, så er ikke stort jeg får gjort. foruten at jeg ender opp som den store stygge ulven i alt dette..

prøver selv å gi tips eller råd om hvordan samboeren kan trene på det å skulle svare nei til folk av og til, men føler at det ikke strekker til :-/

vi er nok så unge begge to, så dette kan nok virke som et "barnslig syte innlegg" for noen.. men dette er et stort problem som sliter på forholdet.. nå som vi venter barn sammen er jeg små redd for hvordan det blir etter fødselen..

noen andre som har opplevd lignende? eller som kanskje har noen tips?

vil ikke skylde på samboeren min her, for han er like frustrert over det hele som jeg er, men han klarer bare ikke si nei når han egentlig ikke vil :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne dere ikke snakket med legen hans om problemet?

Og spørre hvordan det er med tungt arbeid i hans tilstand? Regner med det er en grunn til at han er sykemeldt!!

Høres utrolig irriterende ut.

Han må bare sette større krav til andre, og sortere vennene en gang til tror jeg.. Så får han heller tåle noen sure miner når de blir avvist.

TIl familien bør han få med et skriv fra legen hvor det klart og tydelig står at han IKKE skal jobbe, er jo derfor han er sykemeldt!!! Snakk også med moren, kanskje hun også kan snakke for dere der i huset.

Lykke til med ny grensesetting! :)

Skrevet

takk for svar blåbærmamma

grunnen til at han er sykmeldt er lang, og når vi var hos legen sist nå, så sa legen klart i fra, at om han fortsetter slik som nå, så er sjansen for å få komme seg ut i arbeidslivet liten.. jeg spurte legen om vi kunne få med et skriv til familien hans, og det skrev han så gjerne...

reiste på middag til familien hans noen dager etter, og etter at de hadde lest brevet var alt de sa var at de syntes det var frekt av MEG å dra med dems sønn til legen på den måten!!! jeg klarte ikke leke snill og dum svigerdatter mer, så jeg fortalte hva jeg mente om saken.. at jeg ser faren og broren hans som to som ikke orker å gjøre noe selv, så de da bruker min samboer for fulle 5... det ble en del krangel i det hele, for broren og faren er jeg nå den store stygge ulven, mora hans derimot fikk jeg bedre kontakt med.. hun er glad for at noen enderlig tar hennes side i saken, for hun mener de bruker hennes elste sønn for mye..

verste er vel at samboeren min nå jobber ekstra på gården, for at hans far og bror skal kunne "godta meg" igjen.. som om dette vil hjelpe på noen situasjon? :-/ desverre er min svigermor nok så underkua av sin familie, lever i de gammle tradisjonene hvor damer ikke skal ha noen mening i saker og ting...

er hvertfall litt lettere på venne fronten nå.. samboeren har "kuttet" noen venner, de som brukte han mest...

får bare håpe jeg når fram til både sambo og hans familie før det blir for sent..

Skrevet

Huff, merker jeg blir irritert på dine vegne av de slektningene der..

Er jo ikke så lett å hjelpe samboeren din heller kanskje, når han etterpå må jobbe nesten mere enn før for å "glatte over" igjen..

Finnes det noen mulighet for at dere kan flytte litt lenger vekk fra familien hans? De høres jo ikke gode ut, to gubber fra stenalderen.. :/

Hva sier samboeren din da, vil han ikke ta vare på helsen, og forholdet deres, samt bevare muligheten for å kunne jobbe igjen etterhvert?

Skrevet

Saken er at min familie bor i dette området også, så ingen av oss har lyst til å flytte for langt, så besteforeldre får se barnebarn nok.. Faren og broren er nok så gammeldags av seg, noe som blir slitsomt i lengden.. men det er lett å overse, om de bare kunne behandlet samboeren min penere..

Samboeren min vil helst ikke prate så stort om dette temaet, noe som gjør meg fortvilet! hadde han bare kunne satt ned foten selv, fortalt de at han ikke klarer jobben på gården pga helsa si.. at jeg prater for han gjør ikke ting enklere.. nå maser de om at han skal uføretrygde seg, som om dette hjelper i denne situasjonen :-(

vet ikke en gang hva slags planer samboeren har for jobb i fremtiden, han har pratet på å ta førerkort på lastebil, skaffe seg jobb på dagtid.. men hvem vet? er ikke lett når han ikke prater med meg om dette temaet..

moren hans har i det siste også prøvd å prate med han om dette, men hun vil ikke prate med sin andre sønn ellersin mann om saken, noe jeg kan forstå.. er ikke lett når man selv har levd i "det gammle", man kan ikke akurat plutserlig en dag sette seg opp mot det livet man har vært med å bygge, foruten å ende med problemer selv, så jeg prøver mit beste å holde henne utenfor denne saken.. trenger ikke flere problemer i dette :-(

Skrevet

Hvis broren har tatt over gården hvorfor er det samboern din som gjør jobben?

Håper han forlanger betaling av broren sin da og ikke gjør dette gratis.

Er jo tydeligvis feil bror som har tatt over gården da hvis han som faktisk eier den ikke gjør jobben selv. Men ervel odel og sånt i bildet antar jeg.

Jeg har vært som samboern din er før, dumsnill hjalp alle fikk aldri noe tilbake og nå når jeg ikke kan stille opp fordi jeg er alene med barn, så stiller heller ingen opp for meg. Bombe.

Det er tøfft å si nei når man er vant til å si ja til allt men det blir faktisk enklere etter hvert. Han/dere må sette dere ned å se på hva han må stille opp på og så får han si nei til allt annet. Det er helsen hans som kommer først og om disse andre blir sure på at han sier nei når han bruker helsen sin som argument så er de ikke venner og overhode ingenting å spare på.

Skrevet

det første du spør om kan jeg ikke svare på, siden jeg ikke vet svaret selv :-/

det finnes lite betaling for det han gjør på gården, får ved når vi vil trenge det i vinter, om vi trenger det.. Samboeren min var opprinnelig odels gutten, men da tiden kom for at han "skulle ta over", så hadde han drevet stort sett alene på gården i 4 år alt, han fikk nok da, og sa fra seg odelen, flyttet bort fra det hele..

han flyttet tilbake da moren hans ble syk, skulle hjelpe til på gården den vinteren, men dette er da fire år siden.. så vet ikke helt jeg, hvorfor han fortsatt er der så godt som daglig for å hjelpe...

vi er enige i at han skal hjelpe til med "jule stellet".. noe som betyr saue sortering til slakt, og klipping av sauer.. når tiden er klar for beitet skal han hjelpe til med å få sauene opp og ned fra fjellet.. ellers er det noe av innhøstingen (i nær området) han skal være med på.. dette er ikke en gang 1/5 del av det han gjorde før på den gården.. så får vi se da, hvordan broren/faren vil reagere på dette.. men det får egentlig være dems sak..

Skrevet

Helsa er jo det viktigste av alt!

Beklager men her må først av alt du fortelle mannen din at uten helse, kan han bare glemme å jobbe og hjelpe andre og seg selv i fremtiden!

Han må bli klar over hvor viktig helsa er og videreformidle det til faren og broren. Hvis de sliter han ut nå, kan dem ikke forvente noe hjelp fra han i fremtiden!!!!

Se og få øynene opp!!!!!!!!!!!!!!! Helsa er ALT!!! Jeg hadde bedd han sette hardt mot hardt! Han kan ikke la seg overkjøre slik!!??

Stopp det før det er for sent!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...