Gå til innhold

når man skriver oppgave.. hva kilde kan man bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står ikke noe om at man må begrense seg til boken, så blir litt usikker her, skal skrive om filosofer, og trenger mer informasjon, tenker låne bøker osv, kan jeg da bruke hvilken som helst bøker/internettsider som kilder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man skrive oppgave, bør man som et minstekrav vite forskjellen på hva og hvilke(n).

Skrevet

hva mener du? minstkrav på å vite forskjell på kildene? umm, mulig jeg er litt dum her nå..

Skrevet

Det heter hvilken kilde! Ikke hva kilde.

Og du kan bruke hva som helst av kilder, så lenge du skriver hvilke kilder du har brukt.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt internett ukritisk!

Husk at det er veldig mye feilinformasjon der ute, som f.eks wikipedia.

Jeg ville brukt sider som var styrt av det offentlige ellers spurt faglærer om kilden.

Skrevet

du burde også vite hva som er greie kilder og ikke..

en god regel: bruk ingenting som du ikke kan sjekke forfatteren på.

styr unna wikipedia og andre sånne humbug sider, bruk sider fra universiteter og hjemmesider til anerkjente professorer. ligg unna blogger og innlegg på facebook til "liksom-proffer".

Skrevet

Helt enig, er veldig skeptisk til bruk av internett.

Derfor foretrekker jeg å låne bøker osv, ser etter hva bøker sm har blitt brukt i fagboka osv.

HI

Skrevet

Ikke la dem være slemme med deg og grammatikken din... (Men for sikkerhets skyld: La noen rettlese oppgaven din når du er ferdig med den... ;P Et godt språk er ikke avgjørende for om du står eller ikke, men en stor fordel!) Selvfølgelig kan du bruke hvilke som helst kilder, MEN jeg ville vært forsiktig med internett-kildene... Mye rart på internett, som du jo vet! Wikipedia, etc. et vel helt greit å bruke, men ikke overdriv bruken da.. Det gir et litt slett inntrykk. Jeg har brukt artikler jeg har funnet på internett, også på masternivå i filosofi. (Har på den andre siden aldri brukt oppslagsverk som wiki... men nå regner jeg med dette er på et lavere nivå, ikke sant? Kanskje forberedende??) Henvis til nettsiden din i litteraturlista, etter evt. forfatternavn, navn på artikkel, hvor det har vært publisert (om det har vært publisert andre steder enn på nettsiden), etc.

Til sist: Er vel ikke noe krav at du bruker andre kilder enn boka, men sikkert en stor fordel! Lykke til...

Skrevet

HVILKE bøker! For guds skyld, få noen med bedre grammatikkunnskap enn deg til å korrekturlese oppgaven din før du leverer den inn.

Skrevet

Takk, er ikke flink med gramatikken... Har noen som skal sjekke skrivfeil osv før jeg leverer inn:)

Da drar jeg til biblioteket og ser om jeg finner noe der, var helt håpløst å søke på internett... :)

Skrevet

Du må søke etter litteratur på Bibsys o-lign. Ikke barte åpent på nettet. Og sjekk hva slags kildehenvisningssystem som kreves - ALLE kilder på oppgis. men det har du sikkert lært.

Skrevet

Ikke bruk Wikipedia som kilde. Dvs. du kan bruke den for egen del til hjelp i arbeidet, men gå videre, sjekk infoen med andre, pålitelige kilder og IKKE skriv Wikipedia som kilde til oppgaven. Kan du ikke få verifisert infoen din i andre kilder du kan oppgi, er den ikke god nok.

Du kan helt fint bruke nettsider, avisartikler funnet på nett osv. som kilder, men vær kritisk til utgiver. En måte å oppgi nettkiler på er: "Lokalisert på verdensveven 01.01.09 (datoen du fant det): www.kilde.no (URL-link direkte til artikkelen.)"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...