Gå til innhold

Regler ved oppsigelse av leieavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en venninne som har lyst å si opp leieavtalen sin og flytte. I juni skrev hun under på en leieavtale fra 01.07.09 til 01.08.10, felt om oppsigelsestid ble ikke fylt ut. Hvilke regler gjelder da? Er det 1 mnd oppsigelse eller 3 mnd? Eller må hun bo der ut hele leieperioden, slik huseieren påstår? Hun leier et rom i en leilighet med to soverom. Denne leiligheten er i tilknytning til huseierens eget hus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er 1 mnd oppsigelse som gjelder, men mulig jeg tar feil. egentlig skal jo dette spesifiseres i leieavtale (viktig!). Vi hadde iallefall 1 mnd i vår avtale. er mulig at hun vil få problemer hvis huseieren står på sitt..

Skrevet

Det blir vel noen egne regler når det ikke er spesifisert i leieavtalen, men be henne sjekke ut lbf.no

Skrevet

Den typen leieavtale som du beskriver kalles tidsbestemt leieavtale og kan ikke sies opp før det har gått tre år. Dette følger av husleieloven § 9-2 og § 9-3. Huseiere pleier imidlertid å godta at dere selv finner nye leietakere som kan overta. Dette må dere snakke med huseier om.

Fant dette hus jusformidlingen, der noen hadde stilt samme spørsmål bare at det gjaldt tre år i stedet for ett som hos din venninne. Google tidsbestemt leiekontrakt så vil jeg tro du finner mer.

Skrevet

Dette er snakk om en tidsbestemt leieavtale på 13 mnd. Venninnen min er kinesisk og utleier har aldri opplyst om at det ikke var mulig å si opp i mellomtiden, og det har vel kanskje vært noen misforståelser der. Tidsbestemte leieavtaler er ikke lov for mindre enn tre år virker det som, med mindre det er i samme hus som utleier bor i (og det gjør han). Virker nesten som hun bare må fortsette å bo der ut august. Men grunnen huseier oppga når hun sa hun ville flytte på nyåret var at da var han på ferie i Thailand, så det ble så ubekvemt for han å finne nye leietagere da.

Skrevet

Men da kan de kanskje bli enige om at hun får flytte når han er hjemme igjen? Virker ikke som om huseieren er helt vrang da.. og han skal vel ikke være i thailand helt til august...

Jeg veit ikke hva som er lov og ikke, har ikke satt meg så godt inn i det med tidsbestemt avtale...du får nesten lese deg til reglene på lbf.no feks.

At hun er kinesisk har vel ikke noe å si? Eller sliter de med kommunikasjonen pga språket? I allefall, lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...