Gå til innhold

Jeg er stuck på historieoppgava mi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hva kjennetegner den første sivilisasjonen".......

Jeg vet hva en sivilisasjon er, og jeg vet at nde første sivilisasjonen oppsto i 3500 f.k, og jeg vet at den oppsto i områder med tilgang på vann og produktive planter, og jeg vet ogsp at den oppsto i i samfunn som var knyttet sammen til en enhet hvor tributtinnkreving sto høyt på lista, men ikke pokker om jeg klarer å besvare spørsmålet på en tilfredsstillende måte!!

Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ANER ikke, men kan det ha noe med skriftspråk å gjøre, kanskje?

Skrevet

Det er forresten 3500 f.k, så jeg vet ikke hvor utbredt skriftspråket var da?

Skrevet

Et av kjennetegnene på en sivilisasjon er infrastruktur. Et annet er demokrati

Skrevet

Demokrati er vel ikke et kjennetegn ved en sivilisasjon. De første sivilisasjonene var vel ikek demokratiske, og det fins sivilisasjoner som ikke har dette styresettet.

Vi må vel passe litt på hva vi sier til folk som sitter og strever med oppgaver.

Skrevet

Takk for god link. Jeg har svaret på tunga, men sliter veldig med å få det ned på arket. Mitt problem er vel også at jeg alltid tar det for gitt at oppgaven er kjempevanskelig, mens den egentlig er enklere enn hva jeg har gjort den til i mitt eget hode...

Skrevet

Litt mer info om oppgava? Første sivilisasjonen hvor?

Skrevet

Godt poeng, jeg skrev jo bare spørsmålet. Men det er altså første sivilisasjonen i verden det er snakk om.

Hi

Skrevet

Jeg er langt, langt fra noen ekspert her. Men er man helt sikre på hvilken sivilisasjon som er den første? Jeg ville tippe at det er noe historikere krangler litt om. (Men som sagt, hva veit jeg.)

Hvilken sivilisasjon regner du som den første i oppgava di? Babylonerene, egypterne, andre? (Kjenner jeg er på gyngende grunn her i forhold til mitt kunnskapsnivå, men var ikke babylonerne gysla tidlig ute?)

Kanskje en idè å bygge hele oppgava rundt en begrunnelse for hvorfor du regner det samfunnet du valgte som den første sivilisasjonen?

Forøvrig, kunst og kultur regnes vel kanskje balnt kjennetegnene på en sivilisasjon? Babylonerne var jo tidlig ute der, så vidt jeg husker, med den fine blå porten sin og Gilgamesj-eposet.

Mye løse tanker og synsing her, beklager. Ikke mitt felt, men jeg liker jo å synse...

Skrevet

Sikkert ingen dum ide, men oppgaven er hentet fra 3500 f.kr til 500 f.kr, og det viser til at de første sivilisasjonene oppsto i Asia og Nord-Afrika. Forstår synsingen din, og jeg er skeptisk selv, men jeg tror neppe det er en god ide for meg og begynne kveruleringen allerede nå :)

Jeg har så langt tatt med jordbruk, planter, tributtinnkrevning og herskere (selvfølgelig skrevet endel om hver sitt også)

Skrevet

Veit ikke hvilket fagnivå du er på. Men så lenge oppgava ikke legger opp til nærmere kritisk tankegang rundt begrepet sivilisasjon, er det sikkert lurt å la være ja.

Synes det virker som om du har peiling her, jeg. I hvertfall mer en meg!

Det overordna stikkordet for sivilisasjon er kanskje "organisering" ? Organisering av jordbruk, samfunnsordning (tributtinnkreving), styre og stell. (Herskere.) Og muligheter for kommunikasjon utover den nærmeste krets? (Skriftspråk, budbringere, infrastruktur.)

Nei, nå skal jeg gi meg med å synse om ting jeg ikke har peiling på. Blei interessert, bare! Spennende felt.

Skrevet

Har ei bok her hvor det står.....De første sivilasjonene oppsto i spesielt fruktbare områder som Nildalen i Egypt eller ved Huang Ho i Kina, der man kunne dyrke en overflod av mat og underholde folks om ikke var direkte sysselsatt i jorbruket, som håndverke. Sammfunnet ble mer sammensatt, og med handel økte velstanden, og byer oppsto. Skrift ble oppfunnet, og folk begynte å skrive ned historie og religiøse myter, og slik fikk vi den første litteraturen.

Dette visste du vel kanskje, men det var det jeg fant i boka mi. Lykke til. :-)

Skrevet

Så utrolig spennende oppgave!

Jeg ville hvertfall i innledning hatt med en kort diskusjon rundt begrepet "den første sivilisasjonen". Når spørsmålet blir stilt på denne måten er det på en måte implisitt i oppgaven. Nå vet jeg ikke hviket nivå du studerer på, men på høyskoler/universiteter forventes det at man skal kunne være kritisk og vurdere/drøfte ikke bare realhistorie, men også sentrale begreper.

Noe ala: Blant historikere er det omstridt hva som faktisk kan defineres som den første sivilisasjonen. En av grunnene til dette er at ulike historikere legge forskjellige kriterier til grunn når de definerer begrepet sivilisasjon. Jeg har i denne oppgaven valgt å holde meg til (fyll inn en historiker/forfatter)sin definisjon på sivilisasjon. Denne omfatter (fyll inn ulike kriterier), og medfører at den første sivilisasjonen i verden er (fyll inn navnet på et samfunn).

Jeg studerer historie på masternivå, og erfaringsmessig får man best karakter dersom man begrunner de valgene man gjør. For som du sier, det er ikke full enighet om dette, og da må du begrunne hvorfor du har valgt å beskrive/drøfte nettopp denne sivilisasjonen. Ellers ville jo spørsmålet vært: Hva kjennetegner en eller annen sivilisasjon?

Skrevet

Men jeg ser jo også nå at du kan angi noen generelle kjennetegn for de tidligste sivilisasjonene, uten å nevne spesifikt hva de "heter". Men da er det igjen veldig viktig å gi en form for begrunnelse for hvorfor du løser oppgaven på denne måten, aller helst så tidlig som mulig, gjerne i innledningen. (annie 15.25)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...