Gå til innhold

tett i nesa...Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er flittig bruker av otrivin nesespray om dagen.. Legen sier jeg ikke burde bruke det, men jeg bare MÅ. Er det farlig for babyen, eller er det mine slimhinner legen tenker på da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Fant dette legesvaret på lommelegen:

"Otrivin er som de fleste vel vet nesespray som brukes for å åpne tette neser, feks ved forkjølelse.

Otrivin virker ved å trekke sammen blodårer i slimhinnen i nesen og dermed går hevelsen i slimhinnen ned og det blir bedre passasje.

Fordi medisinen også kan gi slike karsammentrekninger ellers i kroppen anbefaler produsenten at medisinen brukes med forsiktighet hos gravide. Man kan tenke seg at medisinen påvirker blodtilførsel til fosteret ved å trekke sammen blodkar. Jeg vet ikke om det er påvist skader på fostre på grunn av denne medisinen, men siden det er en teoretisk potensiell effekt bør du nok kanskje la være å bruke sprayen.

Skulle det skje noe er det lett å bebreide seg selv og tenke om det var "min skyld" fordi jeg brukte nesespray eller annet.

Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege"

Finnes det ikke noe annet du kan bruke? Så en reklame om et nytt produkt som funker både på tett og rennende nese, kanskje dette er noe? Evt hør på apoteket!

Skrevet

Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg er en "otrivinmisbruker". Hehe. Klarer ikke sove med tett nese, så det blir nesespray så og si hver kveld. Huff. Jeg vet at folk får forskjellige svar, jeg kan bare fortelle hva min kollega (en øre-nese-hals-lege) svarte meg på samme spørsmål.

Jeg spurte om det var farlig å bruke nesespray, og hun sa at det virker så lokalt at det ikke var farlig for babyen, men det er IKKE bra for slimhinnene dine. Mange blir avhengige av nesesprayen, utvikler kronisk rhinitt.

Siden jeg ikke orker slutte mens jeg er gravid, sover så dårlig fra før, så bruker jeg Otrivin styrke 1-10år rett før jeg legger meg, klarer meg uten om dagen.

Trøster meg selv med at det finnes verre ting å være avhengig av ;)

Jeg anbefaler selvsagt ikke bruk av Otrivin, iallefall ikke over lengre tid, det beste er om du finner noe annet som hjelper. Noen ting verdt å prøve:

- saltvann

- menthol

- heve hodeenden på senga

Skrevet

Hei Endelig!

Jeg kan slenge meg på her er og var Otrivinmisbruker. Har en datter på 14 mnd og brukte Otrivinen barnesprayen under graviditeten med henne - hun er frisk og rask:-) Trappet litt ned, men trengte "dosen" min før nattesøvnen tok meg..... Jeg er gravid igjen og har trappet ned til bare kveldstid før jeg sovner og igjen bruker jeg barnesprayen. Tror ikke denne bruken har noen form for effekt på fosteret, men prøver så godt det går og begrense bruken.....(ps; ikke lett når man har blitt avhengig:-()

Legene sier self. at vi ikke skal bruke det, men de har vel ikke noe valg da vi vet at det påvirker sliminnene våre....

Lykke til!

Skrevet

Morsomt, jeg har også en datter på 14 mnd og brukte barnesprayen gjennom hele forrige svangerskap. Frisk og fin jente, så det er nok bare mine egne slimhinner jeg skaper trøbbel for ;)

Skrevet

Hei alle nesetette! Jeg vil bare gi dere et lite tips- få resept på kortisonnesespray av legen deres! Jeg har hatt problemer med tette nesebor i alle år, bla pga skjev nesevegg. Jeg brukte leeenge vanlig nesespray for dette, og det gikk som det måtte gå etterhvert- jeg ble mer eller mindre immun. Fikk så resept på en spray som heter Nasonex, som kan brukes så mye man har behov for. Den virker på en annen måte en Otrivin ol., men er nesten like effektiv. Før blødde jeg alltid i nesa når jeg snøt meg pga av hovne og tynne slimhinner, men med en gang jeg har brukte denne noen dager i stedet, blir det mye bedre.

Ok, dette ble langt, men prøv i hvert fall!!

Skrevet

jeg brukte otrivin og nasonex hele forrige svangerskap og bruker det dette svangerskapet også. En skikkelig plage med veldig hovne slimhinner pga alle hormonene.

var hos ØNH spesialist som sa at det var helt ok å bruke otrivin og nasonex og dobbelsjekket med spesialist i fostermedisin på riksen. Så jeg har brukt det med GOD samvittighet.

Skrevet

Husk at dere kan risikere å måtte operere ved for mye bruk av nesespray, slimhinnene blir ødelagte.

Jeg er også veldig tett i nesa og da særlig på natta, er 25 uker på vei og det har vært sånn en stund nå. Bruker ikke noe, har innfunnet meg med at det vil være sånn gjennom hele svangerskapet. Man kan jo heldigvis puste igjennom munnen. Vet jo at det vil vare bare frem til fødsel så da synes jeg det er lett å la være å bruke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...