Gå til innhold

størrelse på baby og antall kontroller????

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det størrelsen på barnet blir sjekket? må man på UL for det? Synes det er så mange som vet størrelse på nurket sitt og jeg vet ikke en gang dette fundusmålet. Synes kontrollene går så fort jeg... hm.. nå fikk jeg beskjed om å bestille time til kontroll hos legen om 4 uker, så skulle jeg på kontroll til jordmor igjen 4 uker etter det. dvs 2 uker før termin.... er dette veldig lite???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Di som går til vekstestimering har grunn til dette, dvs. usikker termin, sykdom eller lignende. Ingenting i veien for å gå til privat ul for å sjekke størrelsen, men da må en betale for dette selv. Fundusmålet skal forøvrig stå på sv.journalen din (kurven), men den har lite å si i forhold til babyen sin vekst (noen har stort mål men små babyer osv..). Blir det et avvik på dette vil lege/jordmor evt sende deg på ul for å se om alt er i orden.

Hvor ofte en får kontroller på slutten er veldig forskjellig. Jeg har gått en gang i uken fra uke 36.

Skrevet

Størrelsen på babyen finner man ut på ul. Dvs,hvis lege eller jordmor har mistanke om babyens vekst(magen vokser ikke,symfyse går ned), så tar de kontakt med sykehus for å sjekke dette.

Det med kontroller er veldig varierende...forrige gang jeg var gravid,gikk jeg til kontroll hver 4.uke,nå er jeg i uke 31 og har vært på kontroll kun 2 ganger+3ul..

Skrevet

Jeg har gått på kontroll en gang i måneden, og det er først de siste par ukene jeg går på kontroll hver uke ja (fra uke 38)... Tror det er standard, ja.

Skrevet

Tusen takk for svar dere :-)Det var oppklarende :-)

Skrevet

Ingen grunn til å dra på vekstestimering dersom det ikke er mistanke om at noe er galt. Hvor stor ungen er ses på UL, men det kan være store feilmarginer der. De tok en kilo feil med min nr 2..... Men drevne jordmødre/leger kan kjenne utpå magen sånn cirka størrelse på ungen.

Skrevet

da skal jeg spørre om min jordmor kan kjenne det neste gang jeg skal til henne om 8 uker :-) hun kunne kjenne at den lå i seteleie, men hun sa at den lille har fortsatt good tid til å snu seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...