Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 usikker faktisk ! tror det hadde vært smart på mange måter..
Gjest Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 For, da bli man ihvertfall ikke mobbet fordi man går med ukule klær eller ikke de riktige merkene... Ikke at unger ikke finner på andre ting å mobbe for...men en ting mindre ihvertfall...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 jeg er for skoleuniformer. fordi jeg har jobbet med ungdom med og uten uniform. og forskjellen i hvordan disse menneskene behandler hverandre er enorm. jeg ser på det som utelukkende en fordel og bli tatt for det man sier og det man gjør og ikke for det man har på seg.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 jeg er veldig i for. Slipper mobbing
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Jeg er også for, mye mobbing kunne vært unngått, og mange foreldre hadde sluppet et alt for stort press hjemme.. Ja ungene kan mobbes utenfor skolegården også, men da velger de litt mer hvem de vil omgås...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Jeg gikk på engelsk privatskole i tidlig ungdom, så har førstehånderfaring med skoleuniform. Det var kjempegreit, og vi følte oss faktisk ganske stilige i den. Vi var selvfølgelig like opptatte av klær og mote som alle andre, men så deilig det var å slippe å tenke på det før hver skoledag! Men nå er det jo lang tradisjon for dette i England. Hvis skoleuniform hadde blitt innført i Norge, ville en stor diskusjon oppstått, rundt personlig frihet til uttrykke seg som en selv vil. Vi er jo en nasjon som er meget opptatt av ytringsfrihet og selvbestemmelsesrett (selv om vi alle hemmes av janteloven!). Men jeg er helt klart FOR. Tror det ville gjort hverdagen for mange skoleelever lettere.
Patetica fåkksi Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Her i Spania har alle private skoler uniform og de fleste barnehager og. Den barnehagen vi bruker har alle uniformer, tilogmed de minste som er 4 mnd. Jeg kan ikke se hva som skulle være negativt med det?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Mot i tilfelle det dreier seg om noe som må strykes.
Gjest Filifjonka Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 Personlig tror jeg ikke på mobbeargumentet i det hele tatt. Vil barn og ungdommer mobbe noen så finner de alltid en unnskyldning. At noen blir mobbet på grunn av klærne, og at den mobbingen vil opphøre med en gang alle får på seg uniform og blir like, det tror jeg ikke et sekund på. I slike tilfeller blir klærne bare en unnskyldning for å mobbe, og kommer skoleuniformene på vil mobberne finne en annen grunn til å mobbe. Og det tror jeg på, med mindre noen kan vise meg en statistikk over at det er langt mindre mobbing i land som praktiserer skoleuniformer.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Jeg har gått på skole med skoleuniform i utlandet et år. Det var helt greit, men jeg ser mange ulemper med uniform i Norge. Vi måtte f.eks. ha sommer-uniform, vår-høst-uniform, og en ennå varmere vinteruniform, vi måtte ha gym-uniform... osv osv... og hva med dem som ikke bruker uniformen, på tross av påbud? skal man bli sendt hjem og gå glipp av undervisning? straffes på andre måter? Tror enkelt og greit ikke at det er gjennomførbart.... i tillegg til dette finner man alltid måter å skille seg ut på; smykker, vesker, hårfarge og -stil, tatoveringer, piercinger m.m. Så tanken bak å uniformere barna til likhet tror jeg ikke så mye på...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #14 Skrevet 4. november 2009 FOR!! Pga at unger ikke skal bli mobbet for hva de går med på skolen.. Kanskje har ikke mamman så mye penger å rutte med, slik at hun ikke har råd til dyre merkekler osv.. Huff, litt av et samfunn vi lever i! Det er virkelig det ytre som teller, for de fleste!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #15 Skrevet 4. november 2009 Jeg er for. Ble ikke mobbet for å være annerledes kledd, men jeg så det selv og følte meg som en taper pga klærne. Vi var fattige.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #16 Skrevet 4. november 2009 er helt klart for. Har vokst opp med skoleuniform og opplevde skjelden mobbing på skolen som gikk på status. Men det var heller ikke lov å ha med seg leker og diverse som også kunne føre til sånt. Må si det var litt av et kultursjokk å komme hit og se hvordan elevene oppførte seg mot hverandre.Kviet meg for å velge antrekk hver dag. Ser også nå at eldstejenta som nå går i 5. klasse allerede i 3. klasse måtte passe seg for hva hun gikk med, og at forskjellige plagg hos enkelte blir diskurtert hver dag. Synes det er umåtelig trist. Mange klassevenninner begynte å sminke seg i 4.klasse og det er jo helt forferdelig
Gjest losen Skrevet 4. november 2009 #17 Skrevet 4. november 2009 Jeg er for. Jeg er sammen med en Engelskmann og vi har bodd i England. Min Engleske venninner har skoleuniform til barna. Er ikke så sikker på dette mobbeargumentet, men det er jo mange andre positive ting. Barna er stolte av uniformen sin, og skolen sin. De ser alltid pene og velstelte ut. Det er billig, eller kan være det.
Patetica fåkksi Skrevet 4. november 2009 #18 Skrevet 4. november 2009 Pussig at det er gjennomførbart i andre land da. Som forøvrig også har alt fra langbukser og genser med jakke over til shorts, t-skjorte og stroppekjoler.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 4. november 2009 #19 Skrevet 4. november 2009 jeg er veldig for skoleuniform, har selv brukt det.
Gjest Skrevet 4. november 2009 #20 Skrevet 4. november 2009 I mot. Samfunnet er kollektivt nok som det er, må være noe rom for å kunne være seg selv, også på en skole.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #21 Skrevet 4. november 2009 For, for da er det ingen som skiller seg ut i form av arveklær, hullete eller merkeklær
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #22 Skrevet 4. november 2009 Man slipper jo ikke mobbing!!! Mange land som har skoleuniform og som opplever like mye mobbing der også.
Anne-B. Skrevet 4. november 2009 #24 Skrevet 4. november 2009 Det hadde faktisk gjort ting mye lettere. "Gå og kle på deg" ender ikke like lett opp med strutteskjørt og badedrakt.
Mamma`n til turbo Skrevet 4. november 2009 #25 Skrevet 4. november 2009 Jeg er for! Gikk på skole i Sør-Afrika og der har alle skoleuniform. Veldig praktisk da man slipper å tenke på hva man skal gå med. Uniformen innfører også en viss auturitet, som jeg tror den norske skolen kunne hatt svært godt av. Hvorfor skulle det vært mer upraktisk i Norge mtp høst/vinter/sommer/vår, de har da det i England også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå