Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Ser at tamiflu skulle være reseptfritt en periode. Men hvem bør ta tamiflu? Er det liksom slik at alle som får influensa bør ta det, eller er det de som er i fare for å bli ekstra syke?
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Tamiflu er vel medisin til de som er syke, eller de som har begynt å bli syke og muligens av svineinfluensa. Jeg hørte at i Danmark så ga man tamiflu til alle som fikk tidlige symptomer på svineinfluensa for å være på den sikre siden, og at det er enklere å ta fatt på i startfasen. Den blir reseptfri fra imorgen.
Lene~mor til tre Skrevet 4. november 2009 #3 Skrevet 4. november 2009 Her i landet er det vel bare de som er i risikogruppen som har fått tamiflu når dem har fått symtomer på svineinfulensa. Det fikk iværtfall jeg beskjed om da jenta mi var syk, hun fikk ikke tamiflu siden hun ikke er i risikogruppen.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 Det er veldig forskjellig prosedyre på dette rundt om i landet. Man leser og hører om dem som har fått for sikkerhetsskyld uten at de er i risikogruppa eller har barn som er det. Og så hører man om andre som ikke får det selv om de har små barn, som gjerne er i risikogruppa. Selv om de er syke.
Lene~mor til tre Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 hmm ja synes det er rart jeg at det skal være sånn forskjell, merkelig egentlig.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Jepp!! Helt enig. Og det er gjerne en av grunnene til at den nå blir reseptfri. Selv om jeg lurer på om det blir hysteri imorgen. Det er jo ikke nok til alle i Norge. Men, er det slik at om man har hatt det, gjerne svakt, kan man få det igjen da? For hvis ikke er det jo allerede mange som ikke trenger det.
Lene~mor til tre Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Ikke godt å vite, men man anbefales å ta vaksinen selv om man har hatt det iværtfall og siden mange ikke blir testet er man jo ikke helt sikre på om man har hatt det heller og set sies jo at viruset kan utvikle seg. Ja får håpe det ikke blir noe hysteri, men ettersom jeg forstod er det bare de som er syke som får kjøpe tamiflu, man kan ikke bare gå i hylla å hente seg en pakke.. man må ha kølapp og få det skrevet ut av en farmasøyt på apoteket som vurderer om det er nødvenig eller ikke.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Ok er det så komplisert!? Men om man må gå selv og "vise" at man er syk, så er vel bare faren for å smitte andre bare mye større. Ville jo vært bedre om man sendte mannen eller kona for å handle slik at den syke var hjemme. Blir ikke klok på dette her jeg......
Lene~mor til tre Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Man skal ikke gå dit selv men sende noen for seg, men man kan jo da egentlig bare dikte opp en historie å da så jeg skjønner meg ikke helt på det her
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Det var akkurat det jeg også tenkte. Så det er jo bare tull!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Jeg forsto det skulle være strenge regler fra farmasøytene sin side. Så de skal kanskje føre ett slag register eller noe sånn? Håper det, ellers kan jo jeg gå på apoteket en gang i uka og si at jeg skal ha tamiflu for ola nordmann, og fylle opp ett lite lager hjemme som heller går ut på dato pga min frykt. I stedet for å gi til de som trenger. Her har jeg hørtom syke som får tamiflu som ikke er i riskio gruppa, men i samme tilfelle ble det ikke gitt til søsken som var risikopas. Så det er merkelig. Jeg har hørt at tamiflu skal være forebyggende hvis andre rundt en blir syk, eller tamiflu selv om en er veldig syk Men som dere sier. Det er jo tusen påstander om dette rundt om i landet.. Og alle sier forskjelligt. Tror ikke noen vet helt sikkert jeg.. så alle bare synser det som høres best ut for seg selv. Hørte også at danskene ikke likte at vi nå skulle selge tamiflu reseptfritt i det hele tatt, og der har jo faktisk ingen dansker dødd av svineinfluensa. Untatt en stakkars danske som var i Norge. 2 har dødd i Sverige med over 9 millioner innbyggere og 1 i Finland. Og 15 i Norge???? Hva er galt???
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=582662 Fant denne på vg. Da blir det jo ike akkurat helt reseptfritt likevel da..
Lene~mor til tre Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Ja noe må være rart i det landet her, i sverie er alle i risikogruppen ferdigvaksinert mens vi akkurat har begynt og det kan jo ha en sammenheng siden det virker som denne sykdommen er på topp nå. Sverige klarer jo alt bedre enn norge enda dem har masse gjeld, trenger ikke mere enn å kjøre over grensa før man ser forskjell for i sverige er det iværtfall ordentlige veier.. og dem har vel 3 ganger mere innbyggere enn oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå