Gå til innhold

HJELP!

MammaMø med to små

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen hjelpe meg`?? Jeg KLØR! over hele kroppen!

har snakket en del med legen om det for jeg har hatt eksem siden jeg var liten. men det har aldri vært så ille som nå. uansett hva jeg gjør så klør det. og klør meg til blods nesten hele tida. det er helt grusomt!

aner ikke hva jeg skal gjøre for ingenting hjelper! bruker mild babysåpe i dusjen, fuktighetskremer uten parfyme og byttet vaskepulver for å se om det hjalp. Men NEIDA INGENTING hjelpetr. heller ikke antihistaminene jeg har fått av legen!

vet ikke lenger hva jeg skal gjøre,for jeg orker ikke dette snart mer! er så sår over hele kroppen og det klør! klarer ikke la være heller, det er faktisk umulig! og dessuten klør jeg i søvne:(

det er et rent helvete å dusje!!

noen som har noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg høres ikke like ille ut som deg, men deler av leggene mine er store sår pga jeg klør meg til blods...

Det som hjelper meg er: Ikke dusje for mye. Når jeg dusjer bruker jeg skrubbehansker m/ såpe fra BodyShop for å få bort tørr hud. Så bruker jeg en fuktighetskrem som trekker godt inn (dette er jo utrolig individuelt) fordi en som er for fet for meg bare legger seg som en hinne på huden og hjelper ikke noe. Jeg smører meg 2-3 ganger om dagen.

Ellers hører jeg om "hvitvask" fra apoteket som mange sier gjør underverker, men som jeg ikke har prøvd selv.

Skrevet

over natta fikk jeg ekstremt eksem på ryggen, har også eksem fra barndommen, men aldri på denne måten. Jeg har varmet opp sesamolje (skal varmes opp til vanndråper spretter tilbake når du kaster dråper i gryta. OBS! Vær forsiktig, ikke mye vann, og jeg knipser det liksom fra fingertuppene fra en avstand). Oljen har jeg på et syltetøyglass el.l. og jeg smører hele kroppen før jeg går i dusjen. Lar det trekke litt inn før jeg dusjer. Det lindrer både ved å gi fuktighet til huden, og det beskytter for vannstrålene. Jeg forsøker å ikke dusje av all oljen, for at den skal få lov til å ligge i huden etterpå også, god fuktighet!

Jeg har god erfaring med kremen A-Derma, smører meg på alle tørre områder, -er overhode ikke gnien på krem! Denne bruker jeg morgen og kveld, og gjerne en gang til midt på dagen. Smører i tillegg hver gang jeg begynner å bli hysterisk kløende, heldigvis sjelden nå :)

Medfølelse!

Og Lykke til/ God bedring!

Skrevet

har sånn "ball" som man bruker i dusjen forå vaske seg med.

men når jeg bruker denne så blir det bare verre fordi det svir så inn i hampen! ellers takk for gode råd men har prøvd...:(

Skrevet

skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre med den sesamoljen? og hvor får man kjøpt dette?

er desperat så villig til å prøve alt!

Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling på sånne ting, men det første jeg tenkte på er den kremen som går på reklame for tiden, dexem eller noe heter den vel. Høres ut som du er i en situasjon hvor man er villig til å prøve alt så kanskje..?

Skrevet

har prøvd den en gang tidligere da jeg hadde eksem på hendene. denne ble jeg myyyyye verre av så det er en krem jeg ALDRI skal i nærheten av igjen!

ellers takk for tips:)

Skrevet

FInn en fukighets krem som er bra, og fet.. Er gangske normalt at man klør over hele kroppen, har noe med at huden blir tørr/ere når man er gravid.. vis man vil unnggå strekkmerker på magen, bør man smøre seg ekstra mye der..

Skrevet

Strekkmerker kommer av hormoner så det finnes ingen lotion som kan forhindre det desverre.Jeg smurte meg med olje og body lotion hver dag forrige svangerskap men fikk masse strekk merker for det.Stresser ikke med det den gangen her.

Uansett så prøvde jeg zyrtec fordi jeg hadde så plagsom svangerskaps kløe å det hjalp på meg faktisk.ble helt borte.men dette var ikke utslett men kløe i huden på en måte...

Går jo an å prøve;)

Skrevet

sesamolje får du kjøpt stort sett over alt, helios, helsekost, matvare... bare varm den opp slik du varmer opp i en kjele, det er ikke så nøye med disse vanndråpene. Det er egentlig bare for å sjekke om den har nådd høy nok temp. Ikke det viktigste!

Også den A-Derma: exomega, for tørr og irritert hud, kjøpes på apotek. Dyr, men definitivt verdt det!

Skrevet

Men obs obs, forsiktig når du håndterer varm olje, og la den avkjøle seg før du bruker av den!! -kan fort ende opp med brannsår vet du... ;)

Lykke!

Skrevet

dette skal jeg prøve! håper det hjelper:)

Skrevet

Jeg kommer fra en familie der "alle" hadde atopisk eksem i større eller mindre grad som barn... Og da med åpne sår som væsker :/ Så vet litt om hvordan det er...

Generelt prøv å unngå å dusje så ofte, vann tørker ut huden. (Man kan jo vaske håret og vaske seg godt hver dag uten å dusje....men vanskelig, jeg vet!)

Dersom du har badekar ville jeg brukt det istedetfor dusjen. IKKE så veldig varmt vann. Og med olje fra apoteket! Smør inn med kvitvask etterpå HVER GANG- kliss, men verdt det spesielt på kvelden før du legger deg, så klør du ikke så mye om natten. Ikke skrap eller gni deg i huden med feks. frottehåndkle etter at huden er blitt våt - klapp deg tørr!!

Jeg ville iallfall aldri brukt produkter fra bodyshop el.l.!! Der er tilsetningsstoff og parfymer som ikke er bra for eksemhud. Bruk NØYTRALE produkter fra apoteket!! Og spør der og bruk den erfaringen de har - de har gjerne apotekblandede oljeprodukter du kan smøre på. Bruk nøytrale og allergivennlig vaskemiddel og IKKE skyllemiddel, spesielt i sengetøyet - det irriterer eksemhud!

Det går an å få timer på sykehuset for sånn "soling" med spesialrør dersom du er ekstremt plaget. Men usikker på hvordan det er for gravide?? Uansett snakk om få minutter av gangen, og solarium er jo vissnok ikke farlig for barnet så kanskje det her er det samme? Du kan iallfall spørre...

Skrevet

jeg hadde eksem fra jeg var liten av,men var så heldig å vokse det av meg med årene..MEN..jeg ble smurt inn i svart tjære,og det hjalp!Det får man på helsekost,det lukter ikke noe godt,men det hjelper virkelig!!!Ellers så var Decubalgod hjelp til tider,men den beste kremen er helt klart den blå Helosan du får på apoteket!!Prøv de,min erfaring er at de hjelper godt :)

Føler med deg,det er ikke noe kjekt det der :( Lykke til!!!

Skrevet

ja venninna mi har prøvd noe lignende. hun kalte det lysbehandling. spurte legen min og det er visst ikke skadelig for barnet. fikk henvisning fra lege så gleder meg til mandag og jeg kan ringe:) så får jeg prøve det.

å gri vekk død hud hjalp litt etter dusjen,men effekten er kortvarig. og det svir. skal på apoteket å kjøpe ny krem. har du anbefalninger å komme med siden du hadde litt erfaring?

virker som det samme,jeg også klør til jeg får sår som vesker...:(

takk for svar:)

Skrevet

jeg klør også! På utsiden av leggene er det verst, og jeg klør mest om kvelden når jeg har lagt meg. Vet at søsteren min hadde noe av det samme, bare under føttene. Tror dette er helt normalt, men fantastisk ubehagelig!

Skrevet

Har du fått sjekket galle nivået ditt ? Alle gravide som er sterkt plaget med kløe bør få sjekket dette. Det er en vanlig blodprøve som du kan ta hos fastlegen din.

Skrevet

Det kan sikkert være lurt å sjekke gallenivået, lurer på om blodprøven må tas fastende, så snakk med legen din før du event bestiller time for blodprøven :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...