mrjtee Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Hei Jeg har et stort problem. Jeg har en jente på 4 1/2 år fra et tidligere forhold. Hun har siden hun var liten sluppet å spise vanlig barnemat. Vi prøvde å gi hun barnemat fra glass men hun begynte bare å brekke seg så vi sluttet å prøve å gi hun det. Hun gikk direkte fra morsmelk til brødskive med forskjellig pålegg. Når hun fikk tenner så begynte vi å gi hun mat som hun ville spise som pølse, pasta, spagetti og grøt. All mat som hun ikke likte fikk hun slippe. Og sånn fikk hun ha det frem til hun var 3 år. Da jeg møtte en annen dame fikk hun meg til å skjønne at hun skulle ha hatt vanlig barnemat fra hun var liten og at de fleste barn trenger bare å bli vant med forskjellige smaker og et det tok tid å venne dem til det. Jeg begynte da å gi hun "vanlig" mat som potet, grønnsaker, gullerot, kjøttkaker, fiskekaker o.l. Det tok tid å venne henne til det, og hun begynte også da å brekke seg når det var mat som hun ikke hadde smakt før. Men hun fikk streng beskjed om at hvis hun ikke sluttet med å brekke seg så ble hun sendt på rommet. Så etter en tid så sluttet hun med det. Problemet nå er at hun bruker utrolig lang tid å spise mat som hun egentlig ikke er vant med. Hun spiser opp maten hvis jeg sitter å maser på henne hele tiden. Men det skaper utrolig dårlig stemning rundt bordet. Jeg har hørt at barn skal ikke så noe mer enn 20 min å spise opp maten sin på. Så jeg jeg begynte å sette opp 20 min på en klokke som jeg satt opp og sa at hvis hun ikke spiste opp så ble hun sendt på gangen og fikk sitte der som staff i ca 10- 20 min. Hvis hun får mat som hun syns er godt slik som brødskive, pannekake, grøt o.l. så er det ikke et problem får hun å spise opp innen den tiden. Gir jeg hun en vanlig middag slik som en potet, en gullerot og 3 fiskepinner så klarer hun aldri å spise opp innen tiden uten at jeg maser hele tiden. Det samme gjelder frukt og det meste av sunn mat. Det ender opp med at jeg må sende henne på gangen flere ganger om dagen. Hun sitter bare å pirker i maten eller fyller munnen med mat uten å tygge den. Hvis hun får lov så kan hun sitte i 2 timer å spise et lite måltid. Jeg har også prøvd å sende ho på gangen med en gang hun begynner å pirke i maten eller ikke tygger. Så får hun sitte der å tenke og komme inn på si unnskyld og spise videre, men det virker heller ikke. Jeg har henne kun 40 % av tiden, mens min eks ikke er vil høre på min måte å gjøre ting på og gir hun kun mat hun liker. Og gir hun brødskive i stede hvis hun ikke vil spise middag. Det hele gjør at jeg ikke kan ta henne med å spise noen plass for hun spiser ikke opp maten hun får servert og det hele har blitt et stort problem for meg. Jeg trenger desperat råd om hvordan jeg kan få henne til å spise opp maten sin uten å bare tulle hele tiden? Det hele tærer på forholdet til min kone og mitt andre barn på 10 måneder. Min kone vil ikke at mitt andre barn skal spise sammen med mitt første for hun er redd for at hun skal begynne å ta etter henne. Hva kan jeg gjøre?
Gjest Filifjonka Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Jeg håper du fleiper og at dette er et tulleinnlegg. Virkelig. Hvis ikke: Hvis du vil at ditt barn skal få et skikkelig dårlig forhold til mat og stor sjanse for å utvikle spiseforstyrrelser og bruke mat som maktkamp, så bare fortsett på den måten du driver. Timeout slik som du praktiserer det er jo helt vilt. Hvis du velger å bruke timeout så skal barnet sitte like mange minutter som det er år gammelt. En fireåring skal sitte 4 - fire - minutter, og du bruker 20. Hvorfor er du så hekta på at hun absolutt skal spise opp? Jeg pleier å lære mine barn at vi spiser fordi vi er sultne, og vi stopper når vi er mette. Det finnes nok av overvektige voksne der ute som er å så flinke til å spise opp maten sin. og det du nevner som eksempel, en gulrot, en potet og tre fiskepinner er en passe porsjon til meg til middag, og jeg er en voksen kvinne. Og du straffer en fireåring fordi hun ikke greier å spise det opp på 20 minutter. Og hva i all verden skal hun be om unnskyldning for? At hun ikke greier å spise så mye som du syns hun skal, på så kort tid som du syns er passe? Mat er ikke trøst, straff eller belønning. Mat er noe vi skal ha fordi vi trenger det. Lær ungen dette. Kutt ut stopeklokka og ferdig opplagte porsjoner. Hun er stor nok til å forsyne seg selv. Så prøver du å lære henne å ikke ta mer mat enn hun kan spise opp. Og gi henne den tiden hun trenger, innen rimelighetens grenser. Ikke si: "Har du ikke spist opp? Da blir det gangen!" Si heller: "Oi, var du ikke så sulten i dag kanskje?" Så fjerner du tallerkenen og lager ikke mer oppstyr om dette. Store porsjoner på tallerkenen kan forresten ta motet fra barn og få dem til å miste appetitten totalt. Og hvorfor kan du ikke ta henne med noe sted hvor dere får noe å spise? Jeg spiser aldri opp all maten på restauranter for eksempel, jeg greier det ikke, men min mann tar meg ofte med ut likevel. Og skal du hjem til folk kan du jo be om å få bittelitt mat til den stakkars jenta. Og så får du henne sjekket opp av lege slik at det helt sikkert ikke er noe fysisk som gjør at hun brekker seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå