Gå til innhold

Har dere søkt på svangerskapspenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble grepet av en plutselig panikk. Har ikke søkt svangerskapspenger ennå, å det er 9 uker igjen til termin. Hva skal jeg ha med i søknaden? Hvordan er dette med pappepermisjon, skal dette også søkes på nå? Jeg har ingen peiling, å har heller ikke jordmor som kan hjelpe meg med dette. Da jeg nevnte det for legen min kunne han heller ikke svare på hva jeg trenger å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Papirene får du på NAV, eller skriver dem ut fra www.nav.no

Hvis du er i jobb, må du muligens ha et skjema derfra også. Jeg måtte det. Også trenger du en attest fra jordmor eller lege.

 

De som jobber på NAV vet ekstremt lite og min erfaring er at de kun kan svare på standard-A4-spørsmål ang. søknaden. Hvis du er litt utradisjonell, ikke har bodd i Norge hele livet, eller har en mann som ikke har 100% jobb osv. er det merkelig lite de kan svare på. Men fortvil ikke. Du finner nok ut av det. Jeg har ennå ikke levert min søknad, siden alt dette med fedrekvoten og ferie osv. har tatt litt tid å finne ut av, men håper å få det klart i løpet av uka. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke A4, i og med at jeg driver et enkeltmannsforetak, så jeg fikk etterhvert snakke med noen litt høyere opp i NAVsystemet som kunne gi meg svar på det jeg lurte på.

Hun kunne fortelle at de foretrekker å få søknaden om svangerskapspenger på bordet ca 3 uker før termin. Om du er tidlig ute risikerer du bare at din søknad havner nederst i en bunke og ikke blir behandlet til riktig tid. Så med 9 uker til termin har du god tid på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville satt i gang med en gang, nav bruker laaaaaaaaaang tid. har en venninne som fikk unge i begynnlsen av september, hun har akkurat fått svar på søknaden, en annen venninne som fikk unge i begynnelsen av august, hun fikk svar på søknaden for ett par uker siden, så tar det jo litt tid før pengene kommer, men dersom dere har råd til noen mnd uten penger så er det bare å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI

Kjenner litt til dette da jeg jobber i nav (riktignok ikke med behandling av foreldrepengekrav, men litt peiling har jeg)

 

Hvis du skal søke foreldrepenger må du ha med følgende til søknaden; terminbekreftelse fra lege/jm, lønnslipp, samt du må be arb.giver å sende inn inntekts/skatteopplysnnger(eget skjema). Finn fram til skjemaet på nav.no, det står veldig greit der. Pappaperm fylles også ut på samme skjema, også hvis dere har tenkt å avvikle ferie i stønadsperioden. Datoer for dette må ikke oppgis med en gang hvis dere ikke har fastsatt datoene enda, og kan leveres i ettertid, men likevel i god tid før fedrekvoten/ferien skal tas. Inntektsoplysninger til far skal også dokumenteres.

 

Håper dette var oppklarende. Som nevnt, les på nav.no, det står veldig greit forklart der.

 

Jeg ville nok levert kravet nå, slik at du er sikker på å få penger til riktig tid. Jeg har akkurat levert dette selv og har 8 uker igjen til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de som jobber på nav bare sitter og "tror". De kan ikke gi noe klart svar. Jeg har vært innom flere ganger og spurt, og de kan ikke svare.

Jeg spurte enkelt og greit om jeg kunne få foreldrepenger, og han på nav som jeg snakket med sa "nei, du kan bare få engangsstønad, så søk om det". I ettertid synes jeg dette var veldig rart, siden jeg har hatt god nok inntekt, og jobbet i over seks måneder. Ringte så til nav i en annen kommune, og der ble jeg satt over til forvaltningen. De fortalte meg at jeg skulle søke om foreldrepenger, for det var INGEN grunn til at jeg ikke skulle få det.

 

Jeg ville tapt flere tusen kroner dersom jeg hadde hørt på idioten på nav i min hjemkommune. Når jeg har fått bekreftelse på at jeg får foreldrepenger, skal jeg sende inn en klage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever papirene så fort som mulig.

Vet at to av mine venninner måtte vente lenge. Hun ene fikk sin sønn i juli, og fikk først pengene nå i nmd skifte. Med hun andre tok det over to mnd.

Jeg leverte mine for to uker siden, og fikk brev nå om at det ville ta en mnd i hvertfal. Jeg har termin 17 januar. Fikk beskjed av NAV lokalt om å søke tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i NAV (riktig nok med uføre, ikke foreldrepenger) og vet at det er en del fylker som er noe på etterskudd. Jeg hadde derfor tenkt å søke tidlig, men fikk ikke ordna meg til det av andre årsaker. Søkte når det var igjen ca 8 uker til termin, altså for et par uker siden. Det burde holde, men jeg føler meg ikke sikker på det. Vet ikke helt hvor stor restanse det er på foreldrepengeområdet i fylket mitt.

 

Anbefaler å ringe og be om å bli satt over på forvaltning dersom dere lurer på noe, det er der søknaden blir behandlet, så de som sitter med det hele dagen hver dag, vil ofte være de som kan svare best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke søkt. er et sabla styr. lønnslipper og regnskap osv osv som må legges ved søknaden. termin om 6 uker. vel vel, så lenge jeg søker før det har gått 3 mnd etter permisjonens start så taper jeg jo ingen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte for 3 uker siden og fikk svar i posten i går om at de har mottatt søknaden og at jeg må fylle ut og levere søknadsskjemaet om ytelse ved fødsel..? Det var jo nettopp det jeg leverte.., sammen med alt det andre. Og jeg ba personlig om at hun i skranken skulle se gjennom og bekrefte at alt var i orden, hvilket hun gjorde.

 

Likevel begynner papir-mølla og rotet igjen... Jeg hadde mye med NAV å gjøre for ca ett år siden og alt var et svare strev ifht skjemaer og papirer de faktisk klarer å rote bort. Nå som jeg har flyttet, trodde jeg at jeg hadde kommet til et mer ryddig og effektivt kontor, men det er virkelig bare rot over hele linja. -Så nå må jeg ta meg nok en tur dit for å forsikre meg om at de har fått det de skal.

 

Jeg oppfordrer alle til å ta kopier av ALT dere leverer fra dere, det være seg terminbekreftelser, lønnsslipper, eller til og med selve søknadsskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte 11. november, nøyaktig en mnd før jeg går ut i permisjon. Fikk svar 13 dager etter om at søknaden er innvilget. Trenger ikke å ta så innmari lang tid, men det er nok lurt å få det unnagjort. Dette er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...