Gjest Mammamoms Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Atter en gang er det noe jeg ikke har prøvd meg på før, og ønsker oppskrift/hjelp til å lage. Og hva synes du er spesielt godt å ha ved siden av hjemmelaget potetstappe?
cherry coke Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Poteter kokes møre med salt Ha i smør og melk Moses Tilsett pepper og evt mer salt. Noen bruker ett egg i også, men det synes ikke jeg er nødvendig. Godt med pepper på er godt:-)
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Du skreller og kutter opp poteter. Koker til de er ganske overferdig. Legger i en dutt smör og en skvett flöte! (pröv deg fram med vesken) Salter litt! Ferdig:) Om du skal lage det til kjött kan du ha revet parmesan eller cheddar i så får du litt mer smak:) Jeg liker potetstappe til mye rart. -pölser -kjöttkaker/buller -Diverse kjött kylling (da smaksatt) -finnebiff -alt vilt kjött
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Jeg skjærer potetene opp i terninger først,så går det fortere..Og så slenger jeg med noen gulrøtter i vannet, og har salt i vannet... Når det er kokt, siler jeg av vannet og moser gulrøtter og poteter sammen med melk og smør. Smaker til med salt og pepper,evt hvitløk,- spørs hva du serverer til. Alskens ting er godt til. Pølser, koteletter, kjøttkaker, lammekoteletter, fiskepinner etc ...Bare fantasien setter grenser
Mamma`n til turbo Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Dette er den beste potetstappen jeg vet, ikke veldig sunn men veldig god som tilbehør til helgemat: Kutt opp poteter i biter og kok dem til de er ferdig. Hell oppi en god dæsj med fløte. Ta en god del salt og pepper oppi og en liten ts revet muskatt. Mos dette til den er jevn og rasp så oppi en generøs porsjon men revet parmesan (ikke pulver). Smak til!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 min favoritt som er langt i fra sunn. kok poteter møre ha i en ss tine smør og rundt en halv boks philadelpia ost litt fløte om du må...(pleier ikke trenge det..) om du vil ha den ekstra god så tar du en hel hvitløk som du skjærer toppen av så kløftene er eksponert. sett den på aluminiumsfolie, hell over litt olivenolje og la den stå en time i ovnen. når den er myk så klemmer du alle feddene opp i stappa mens du moser. naaaam.
Gjest Mammamoms Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Mmm, dette høres godt ut, jenter! :-) Enten prøver jeg meg med kjøttsaus ved siden, eller så steker jeg middagspølsebiter og blander det med potetmosen. Mmm...
TurboPrinsessen:-) Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Jeg koker poteter og sellerirot mørt. Stapper det sammen med smør og fløte ( evt melk) Blander i litt hvitost og krydrer med salt og pepper. Du trenger ikke like sellerirot for å like denne stappen. Det smaker ikke sellerirot, men er prikken over i`en:-)
Dronningen! Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Du har fått mange gode tips her og mitt tips er å IKKE ha salt i kokevannet. Mosen blir seig og klissete... Mye bedre å salt når potetene er most:o)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Enig med dronningen. Derfor jeg ikke skrev noe om salt i kokingen, men glemte saltet senere også. hehehe.
erteposen + 4 Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 På klikk.no ligger en god forklaring. Det viktigeste du gjør er IKKE å ha salt i vannet når det koker. Det er like viktig som å ha salt i pastavannet:) Jeg koker potetbiter med lite vann, tar av vannet og lar potetene dame seg tørre i panna. Best er det å ha potetene gjennom potetsil, men til daglig bruker jeg enten moser (kompakt stappe) eller en god håndmikser (mer luftig). Jeg liker den ikke så fet, men det kommer an på hva jeg har til. Tilsetter melk, en klatt meierismør, pepper og salt. Rotmos er noe vi bruker mye, og koker da kålrot, gulrøt, pastinakk og/eller sellerirot sammen med poteten. Ikke mos lenge etter du har tilsatt salt, da blir det limete.
h2lita Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Ikke bruk stavmixer. Da blir den seig g ekkel!
Aliena Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 Koker potetene møre med sammen med hvitløksfedd. Ca like mange som antall poteter. Moser med gaffel, tilsett smør, fløte, salt og pepper.
Mamma´n til lillemor Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Er det bare jeg som har gressløk i? I sommerhalvåret har jeg frisk gressløk fra hagen og ellers så pleier jeg å putte oppi tørr gressløk eller dill. Hvis jeg ikke har noe så finkutter jeg litt vårløk eller purre. Synes det blir så mye friskere med litt grønt oppi.
camilla^ Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 Koker potet-terninger møre med salt i vannet. Kutter opp før jeg koker, syns det er lettere å mose etterpå. Moser litt, før jeg kverner pepper og rasper litt muskat i. Og melk spes med samtidig som jeg moser mer. Hvor mye melk avhenger av hva vi skal ha til middag. Er det middag med saus har jeg mindre melk enn om vi har noe som det ikke er saus til.
Himmel og hav Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 Min mos er knallgod! Det viktigste er valg av potet. En melen potet gir god mos, så mandelpotet, Kers pink, Pimpernell gir god mos. Skrell, del, kok uten salt osv. Tøm av kokevannet og damp potetene på plata til de er odentelig tørre. Sleng oppi en smørklatt og så moser du dem med mixmaster ( ikke stavmikser) mens du sper med kald lettmelk. Da blir mosen luftig og lett som bare det. Du kan spe ganske mye. Smak til med salt og hvit pepper. Om du skal ha den til f. eks lam, så er det godt om du koker noen hvitløksfedd sammen med potetene.
stratosen_er mamma_ Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 Jeg laga stappe i dag, og den ble kjempegod... Jeg bruker: * salt og pepper * buljong * melk * smør og så har jeg i litt fin raspa løk faktisk, det setter en Urolig god smak... Håper d smaker.. (jeg har ikke noe oppskrift, tar d på en "slump" og smaker til...)
prekæs Skrevet 3. november 2009 #18 Skrevet 3. november 2009 2 kg poteter skrelles og kokes. Smelt margarin og tilsett 20 -30 hvitløkfedd (Gjerne fler eller tilsvarende i hvitløk uten fedd) La det smørdampe til hvitløk er mør. (dvs veldig svak varme ca 20 minutter) Hell på noe melk, muligens noe mindre enn du ville hatt i mosen direkte. Bruk stavmixer på hvitløk, margarin og melk til hvitløkbitene er most opp. Hell over de kokte potetene og knus/bland det godt til mos. En vanlig mixmaster er perfekt å bruke. Tilsett evnt mer margarin og melk til stappen får riktig konsistens. Salt og pepper. Perfekt til lammestek, evnt annen solid, stekt mat. 20- 30 fedd er ikke mye, selv om det virker slik. Du finner ikke bedre stappe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå