MrsMilla Skrevet 3. november 2009 #26 Skrevet 3. november 2009 Du kan jo sikre vogna litt med kattenett og kanskje et pledd eller noe? Og selvsagt ha vogna rett utenfor vinduet der du følger med? Ei ørn hadde aldri kommet seg ned i vogna vår med alt utstyret over haha, så det bare å polstre. Beskytter du mot katter også, som er en mye større trussel enn ørn! Kattene legger seg i vognene fordi det er varmt og behagelig, og registrerer ikke alltid at det er barn der...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #27 Skrevet 3. november 2009 Jeg ble faktisk angrepet av ørn som barn, husker det rågodt! Satt utfor huset å lekte da den stupte mot meg, sprang inn og illskrek helt utrøstelig, vet ikke om jeg helt ble trodd, men var livredd for å være ute alene i ettertid, ble en del leking øverst i trappa ved ytterdøra husker jeg! :S men jeg syns ikke trådstarter er uansvarlig, det er jo veldig vanlig å ha vogna ute, men skjønner godt du fikk skrekken!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #28 Skrevet 3. november 2009 på leka var det ei jente som ble tatt av ørn. hun veide nok godt over 3,2 kg ja.
lillespirenmin Skrevet 3. november 2009 #29 Skrevet 3. november 2009 Er da ikke uansvarlig å la babyen sove ute, vi bor da ikke midt i villmarken heller. Om du ikke bor midt i en storby er det ganske normalt at barn sover ute. Og nei, min datter på 10 uker får ikke nok luft av å være ute og leke, det gjør hun av naturlige årsaker ikke enda.. Skjønner godt du ble skremt, men så lenge du har vogna under oppsyn ( og det har du vel som regel) så ville jeg ikke vært redd for å sette den ut. Tipset om kattenett er bra, jeg er litt obs på både katter og fugler her jeg bor
Småtorsk Skrevet 3. november 2009 #30 Skrevet 3. november 2009 Lenger oppe finner du en link til den historien, som er den eneste "dokumenterte" så vidt jeg veit. Og den er omstridt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #31 Skrevet 4. november 2009 Kan ørner ta en Urban Jungle med baby ombord?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #32 Skrevet 4. november 2009 ikke ha dårlig samvitighet. mange lar sine små sove ute, fordi de sover bedre. at en ørn skulle komme, hva var sjangsen for det? jeg har latt min lille sove ute siden han var 3 mnd. både hjemme ( i kjellerhalsen) og hos mine foreldre( på terassen) der hvor de bor er det ravner, kongeørner, hauker, mink, mår, rev. gaupe. det meste av dyr. men har aldri sett noen nærme seg min lille.. desse dyrene er sky. er ikke så ofte de går til angrep på babyer eller mennesker.
Gjest Skrevet 4. november 2009 #33 Skrevet 4. november 2009 Kan noen forklare meg hvordan en ørn i så fall skulle klart å få tak i babyen? Vet ikke helt hvordan deres barn ligger når de sover ute, men vesla ligger da for tiden oppi en bag, nede i en pose med et trekk over som er kneppet fast i kalesjen (som er oppe). Om hun var større ville det vært samme greiene, bare med en fotpose kneppet fast i kalesjen. Greit nok er sikkert ørner smarte dyt, men jeg tviler nå på at de i det hele tatt ville klart å se at det lå en baby nedi der jeg (vet ørner at barnevogn = baby), skulle være umulig å se rett ovenifra på min vogn i hvertfall, og om den så babyen, hvordan skulle den klart å få tak i den uten at jeg i svært god tid ville hørt et enormt lurveleven i det den da på et mystisk vis måtte ha kneppet opp trekket som lå over babyen... Anyone?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #34 Skrevet 4. november 2009 Det har stått flere innlegg i avisene om ørner som har tatt hunder, senest for noen dager siden da en ørn prøvde å ta med seg en hund på 12 kilo. Hunden overlevde ved at eieren kom løpende imot og skøt løsskudd. Så jeg hadde vært forsiktig med ungene mine. Men likevel er jeg enig med Alva, ørna skjønner ikke at barnevogn er lik barn, man må da kunne la ungene sove ute!!! Er det rart det er mye astma og allergi i Norge hvis ungene ikke får sove ute (det er faktisk flere ekseperter som har vist sammenheng her).
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #35 Skrevet 4. november 2009 Barn har sovet ute alene i vognen i mange generasjoner, så det er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for. Mamma holdt jo øye med baby. Men ørner ser nok på babyer som et bytte, så dette var skikkelig skremmende. Godt du passet på!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #36 Skrevet 4. november 2009 Takk for det, 14:33! Det virker som om folk ikke orker å tenke på at dette kunne ha hendt dem også, så derfor kommer de med at jeg var uansvarlig. Og jeg satt jo faktisk og så på vogna og reagerte med en gang, da. Likevel så fikk jeg skrekken og kommer nok ikke til å la babyen være alene ute i vogna mer. HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #37 Skrevet 4. november 2009 Har du sett vingespennet på en ørn før? Ørnen setter fart mot bakken,tar byttet og rett opp i luften igjen. De landet ikke ofte på vanskelige steder som under taket på en veranda og sånn. Det er utrygt for dem og de trenger et åpent landskap for å få fart, eventuelt hoppe fra store høyder. ja det er alltid skummelt med rovdyr i nærheten av våres kjære små. Men setter du vogna godt innunder taket på veranda/terrasse så lander ikke ørnen der.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #38 Skrevet 4. november 2009 Det slik at ørner har tatt lam og andre smådyr. Men disse dyrene lever ute i åpen landskap. Ikke i et barnevogn, som 19.38 sier. Så selv om ørnen har baby på menyen, så er det umulig for den å stupe ned på vognen, dra bort teppet, legge ned kalesjen for så å dra babyen ut av dyna, pose (hva det enn er babyen ligger i), og flyr bort. Dummeste innlegg her jeg har lest på lenge!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #39 Skrevet 5. november 2009 dytt *Det orginale ørne-innlegget*
Anne:-D Skrevet 2. desember 2009 #41 Skrevet 2. desember 2009 Nå ble jeg litt skuffa. Fikk ikke med meg ørnegreia mens det virkelig sto på, men har lest mange av innleggene etterpå. Syns mange av ørneinleggene er ganske festelige, så hadde skyhøye forventninger til det opprinnelige innlegget. Litt morsomt var det jo, men ikke på langt nær så gøy som forventet.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #42 Skrevet 2. desember 2009 jeg har hørt om en hendelse som skjedde i nord-trøndelag for endel år siden,kanskje over 50 år siden . der var det en fjellgård som det bodde mange barn i og disse barna var sammen ute og lekte mens foreldrene arbeidet .her var det en 2-åring som også var med i leken,og denne 2-åringen forsvant fra de andre... foreldrene ble helt fra seg da de oppdaga dette og de lette høyt og lavt,sjekka om barnet hadde fallt ned fra fjellknausen etc,men de fant henne ikke. da var det noen menn som visste om dette ørneredet langt der oppe i fjellet,og de dro dit fordi de visste at ørn tar lamunger...det var en klatretur i veldig ulent terreng ,men da de kom opp til reiret,fant de faktisk 2 åringen,i live! INGEN trodde på denne historien, såkalte "akademikere" og "ørneeksperter" trodde virkelig ikke at en ørn var sterk nok til å ta en 2-åring,så de trodde 2-åringen hadde gått opp til redet selv... gått opp til et ørnerede selv ja,i skikkelig ulent terreng der det ikke var sti og man måtte klatre for å komme seg opp... noen ganger må man bare tro på utrolige historier... så ja,tror nok at ørn KAN ta babyer, men ikke de som ligger i vogna kanskje,hvordan skal ørna vite at det ligger noe spiselig der inne?
bitchy Skrevet 2. desember 2009 #44 Skrevet 2. desember 2009 hvor er det originale ørneinnlegget? har lenge hatt lyst til å lese det... når det er sagt, så setter jeg faktisk stor pris på å bo i et land der vi fortsatt kan la ungene våre sove utendørs uten å frykte det ene og det andre. ingenting er som å sove under åpen himmel synes det er en tradisjon vi skal holde fast på.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #45 Skrevet 2. desember 2009 http://www.leka.kommune.no/Meny/Saga/ornerovet.htm
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #46 Skrevet 2. desember 2009 Leste dette innlegget for førstegang nå. Det jeg reagerte mest på er de som svarer at det er uforsvarlig å la barna sove ute i vogn. I den bhg jeg jobber så har vi ikke andre muligheter for soving enn ute i vogn. Burde kommunen vært anmeldt til barnvevernet da? Siden det er flere bhg i kommunen som ikke har soverom inne i bhg. Jeg kommer til å la mini sove ute etterhvert, mye fordi det er det han kommer til å gjøre i bhg. Det er sunt for barnet å sove ute.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #47 Skrevet 2. desember 2009 Minner meg om en scene fra filmen "En håndfull tid" "Ørna tek ikkje unga!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå