Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 I går lå mini ute og sov i vogna si, og jeg satt ved kjøkkenbordet med kaffen og så ut. Plutselig falt det en skygge over verandaen, og da jeg gikk nærmere vinduet så jeg en kjempestor ørn som sirkla der oppe. Jeg ble iskald over hele kroppen, og løp og henta vogna. Etter en stund forsvant ørnen. Kunne den ha angrepet mini og prøvd å ta han med seg? Jeg hadde skikkelig adrenalinrush lenge etterpå, men vet ikke om det faktisk kunne ha vært farlig. Ørnen kan jo ha hatt noe annet i siktet, for alt jeg vet. Noen som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Ørner tar både lam og reinkalver, så ja, en liten baby ville ikke bydd på store utfordringen. Jeg ville blitt vettskremt selv, dersom jeg var deg.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Huff, hørtes skikkelig ekkelt ut.... Vet ikke om de tar babyer jeg, men det nn over meg sier virker jo logisk...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Takk for svar! Det var det jeg fryktet. Heldigvis satt jeg og fulgte med, men jeg kunne jo ha gått for å hente noe, vært på do, e.l.. Grøss! Det blir nok en stund til mini får sove ute alene igjen. Hva gjør ørner om de får tak i et bytte? Jeg innbiller meg at de dropper det fra høyt oppe i lufta så byttet dør, og så henter og spiser det. Uff. Dette var ekkelt! HI.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Jeg synes ikke en baby har noe å gjøre sovende ute alene uansett. Det kan komme andre dyr, psyke mennesker osv. Utrolig uansvarlig!!!! Hadde du tilgitt deg selv om ørnen tok babyen? Det er bare i Norge at folk skal ha babyen til å sove ute i vogn. Skjer ikke i noe annet land enn her (ja også i Danmark). Barnevernet hadde blitt koblet inn, med god grunn, hadde det skjedd et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Har jo hørt om det fra utlandet at det har skjedd eller at ørner har prøvd, prøvde å google det men kom ikke opp historier på norsk iallfall. Men en historie jeg syntes å huske for noen år tilbake var det en 1-2 åring som ørnen faktisk greide å ta med seg. Fryktelig ekkelt mener ikke å skremme deg men sånn er de vel, ørner er rovdyr. Men når det er sagt har vi små ørner i forhold til andre kontinent.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Helt enig, skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal ha barna til å sove ute alene? Skjønner at det er sunt med frisk luft, men det kan de få ved å leke ute når de er våkne. Har man et godt gjennomluftet soverom så blir ikke klimaet så verst der heller. Samme med å sette igjen barnevogner med sovende barn i utenfor butikker, kafeer osv, det er fortsatt mange som gjør det. Synes det er veldig uansvarlig!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Barnevernet faktisk. Fordi en baby ligger ute å sover. Ha ha ha.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 da datra til naboen var 3 år, var det ei ørn som prøvde å ta henne, hun hadde merker i den ene skulderen.... dette er veldig lenge siden, hun er selv nå over 30.. men jeg husker min mor brukte minne meg på dette da jeg passet broren min da vi var små... *grøss*
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Jeg synes det er unødvendig å prøve å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg opplevde dette. Alle jeg kjenner lar barna sine sove ute alene, og jeg satt faktisk og så på vogna. Men jeg må innrømme at dette satte en støkk i meg, så jeg kommer nok ikke til å la mini sove ute lenger, nei. Skikkelig fælt å høre om det lille barnet som ble tatt av en ørn. Tenk så redd det må ha vært før det døde. Det var det jeg tenkte på etter at jeg hentet mini inn i går. Uff, nei, det er bra at det gikk fint. HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Ikke bry deg om de som prøver å gi deg dårlig samvittighet, å la ungen sove ute er utrolig vanlig og hvor mange hører du blir tatt av babyer? Få Jeg har sånn bilde i hodet mitt som jeg fikk høre da jeg var liten. At en unge hadde blitt tatt av en ørn. Så jeg har vært livredd siden, da alle andre skulle opp på fjellet hvor jeg kunne se det var ørn ble jeg livredd.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Hehehehee. Hvor mange som blir tatt av babyer er vel feil, ja. Mente jo ørn
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 He he. Ja, det er vel ikke så ofte at babyer angriper ørn. Takk for den, nå lo jeg litt for meg selv her, for jeg ser det for meg. ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Det har skjedd at ørn har tatt barn, sjekk denne: http://www.leka.kommune.no/Meny/Saga/ornerovet.htm
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 Nei, det er ikke mange som blir tatt av ørn, men det er mange andre grunner til å holde babyer under oppsyn når de sover, da! Er vel ingen som prøver å få HI til å få dårlig samvittighet? Hvis "alle" lar barna sove alene ute, så er det vel ingen grunn til at du HI skal ta dette så personlig, når det er uttalelser på generelt grunnlag om å la babyer sove ute alene? Men for all del, folk gjør jo som de vil.
Småtorsk Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 Den historien er, så vidt jeg veit, det eneste dokumenterte ørnerovet i Norge. Og selv den er det tvil om, som du ser. Når det er sagt, skjønner jeg godt at du blei redd. Det ville jeg også ha blitt! Man veit jo aldri... Men at det generelt skal være farlig å la babyer sove ute, er tull og hysteri i mine øyne! Det er ekstremt liten sjanse for at noen eller noe skal skade babyen. Og det er veldig få av oss som bor i områder med ørner...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 Jo, det er noen i denne tråden som prøver å gi HI dårlig samvittighet: "Jeg synes ikke en baby har noe å gjøre sovende ute alene uansett. Det kan komme andre dyr, psyke mennesker osv. Utrolig uansvarlig!!!! Hadde du tilgitt deg selv om ørnen tok babyen?"
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #19 Skrevet 3. november 2009 Hva da? At det kom en ørn? Det er vanlig å la babyer sove ute, i hvertfall!
Gjest Tale30 Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 I følge forskere så kan ikke en ørn forflytte seg med et bytte mye over 3 kilo. Det tyngste registrerte byttet er 3,2 kilo. Jeg tror også ørner er så pass sky at de ikke nærmer seg hus normalt sett. Vi har hatt mye ørner rundt omkring huset vårt, men de har aldri kommet innen rekkevidde av oss. Men det er vel uansett greit å følge med på barnet når det sover ute. At det er uansvarlig syns jeg ikke dersom man bor på et sted som ikke er så tett befolket. Jeg kunne ikke ha gjort det i Oslo, men jeg vet at det er vanlig på hjemstedet mitt. Man holder jo øye med vognen innefra.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #21 Skrevet 3. november 2009 Ørner tar i hvert fall ikke babyer som er sæla fast i vogna. Ikke klarer de å lette med hele vogna heller. Så bruk sæle, og vær trygg.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #22 Skrevet 3. november 2009 Jeg ble flyttet flere meter av en ørn da jeg var barn, før den slapp meg ned. Ble vel for tung... Fra spøk til revolver. Ja, vi har da visst til alle tider at ørner kan ta barn. Har skjedd før det. Uansvarlig å la ungen stå ute alene!!! Skam deg!
Gjest Tale30 Skrevet 3. november 2009 #23 Skrevet 3. november 2009 Har vi visst til alle tider at ørnen kan ta barn, eller er det en god gammel urban legend? Det er et registrert tilfelle av en familie som hevder at dette har skjedd, men forskerne mener at det ikke er mulig.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #24 Skrevet 3. november 2009 Jeg vet ikke om ørnen klarer å lette med et såpass tungt bytte som en baby, men å ta livet av en baby er ikke noe problem for dem. De går først etter øynene for å blinde byttet. Det var jo en stor ørn som angrep en hund på 12kg her for ikke lenge siden.... Sto i avisa her om dagen *grøss* Jeg synes du får unødvendig mye kjeft for å sette babyen ute i vognen for å sove. Det kommer jo litt an på hvor du bor. i byen hadde jeg nok ikke turt selv, men her jeg bor, ute på landet med kjentfolk på alle kanter, så har jeg ingen betenkeligheter med å sette vognen ute på verandaen for at vesle jenta kan sove...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå