Lille Egg *3. IVF* Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Jeg vurderer sterkt å melde overgang til dette forumet snart for å få fortgang i babydrømmen. Hvordan stiller klinikkene seg til muskelknuter hos prøverne? Noen med erfaring? Etter en SA i april ble det oppdaget to større muskelknuter ved siden av hverandre og en liten til. En spesialist sa at jeg måtte opereres, mens de etterfølgende gynekologene bare har sagt nja og ha til spørsmålet om hva jeg skal foreta meg fremover. Trudde de ville operere meg i høst, men ble skjøvet ut døra uten annet enn ny kontrolltime om et halvt år. Frustert her og aner ikke hva jeg skal foreta meg for å få hjelp. Må jeg snakke med fastlegen min for å få henvisning eller kan jeg gå til en privat gynekolog for å få det? Er takknemlig for alle svar.
Sarah70-har 2 gull Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Det er delte meninger om hvorvidt muskelknuter bidrar til at egg ikke fester seg. Man er enige om at dt ikke er noen fordel :-( Jeg er operert 2 ganger for muskelknuter, men mine var store og jeg hadde konstante kolossale blødninger. Men nå sliter vi med å få egg til å feste seg, og lurer på om muskelknuter (jeg har noen nye) kan være årsaken. Det spiller stor rolle hvor de ligger. Ligger de tett innpå slimhinna kan de direkte sørge for at egg ikke fester seg. Ligger de lengre unna er det gjengs oppfatning at "det ikke spiller noen rolle". Men dr. Hausken i Haugesund sier at alle typer knuter spiller negativt inn. Jeg ble i sin tid henvist til operasjon fra min gynekolog. Operasjonen er ingen big deal, full narkose, riktignok, men du kommer ut samme dag og det er ikke lang rekonvalesenstid før du kan prøve å bli gravid.
nifficat Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Hei. kan man se slike muskelknuter på vanlig gynekologisk undersøkelse, eller må man ta laproskopi????
Sarah70-har 2 gull Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 De ser man på vanlig gyn, sees som mørke skygger (av legene. Man kan også se dem selv når de peker). De sitetr enten som MikkeMus-ører og de er de greieste, kan bare skjæres av under op. En annen variant sitter inni livmorveggen og dem kan man ikke gjøre noe med. Hilsen Sarah Cand Knuter
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 3. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2009 Niffcat, man ser muskelknutene ordentlig på UL. Fikk målt mine til 6 og 4,5. De lå helt inntil hverandre oppe ved den høyre egglederen. Kjenner ofte småsmerter når EL er på høyre side. De må ha vokst kraftig for den største var bare 2,5 cm for halvannet år før. Scary at de bare kan poppe ut slik! Sarah70 - hvor fort etter en operasjon kan man prøve igjen? Har klinikken ikke noe i mot muskelknutene dersom ens gynekolog går god for en? Bor idiotisk til og det tar nesten to timer å komme seg til en privatpraktiserende.
Sarah70-har 2 gull Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Hei igjen, man kan prøve igjen oftest 1-2 sykluser etter op av knuter. Det heles veldig raskt. Man kan gjerne ha ivf-forsøk med muskelknuter - men de kan være årsak til at egg ikke fester seg når de ligger i livmor. Men dette må du drøfte med ivf-klinikken. Kan dine knuter hindre/sperre veien for et egg som skal ned eggelederen? Jeg ville drøftet problemstillingen hos spesialister - kanskje en saltvannsundersøkelse kan være en ide for å sjekke passasjen i eggelederen. Jeg har nettopp blitt anbefalt å fjerne en knute i livmor, og tar denne operasjonen før nytt forsøk.
nifficat Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for svarene, Cand Knuter ( :-) ) og Lille egg :-)
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 7. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2009 Hei Sarah! Hvor store er knuten din siden du velger å fjerne den? Har du forsøkt IVF med den også? Siden jeg må betale alt selv, bør jeg nok få fjernet knutene for å øke sjansene mine. Jeg har bestemt meg for å gå for IVf pga alderen min (38 år). Jeg har kontaktet en klinikk og regner med innledende samtale til uka. Er superspent her. Jeg vet ikke hvordan knutene mine sitter i livmora, men den siste gynekologen mente at nok kunne være til hindrer for at egg skal kunne feste seg, jf. siste gynekologundersøkelse. Dersom jeg kan slippe operasjon, så velger jeg helt klart det. Noen som vet? Kan en privatpraktiserende gynekolog henvise meg til sykehus for operasjon? Eller må jeg via fastlegen min? Og hvor lang tid tar det fra man har fått innvilget operasjon til man får gjennomført den? Ser for meg dette som en mulig øvelse i tålmodighet. Eller kan man velge sykehus etter ventetid? Mange spørsmål her, så jeg takker for svar fra deg og eventuelle andre som kommer med noe vettugt. :-)
Sarah70-har 2 gull Skrevet 7. november 2009 #9 Skrevet 7. november 2009 Hallo, Lille Egg! Jeg er operert 2 ganger tidligere for knuter, og lyktes på første ivf i 07. Nå har jeg hatt 3 mislykkede ivf-forsøk og legene (både på Hausken og Aleris i Oslo) tror at en knute jeg har fått tilbake, midt i livmor, kan irritere slik at livmora trekker seg sammen for å fjerne uhumskheten når egget føres inn. Knuten har kommet tilbake på samme sted hvor jeg har fjernet tidligere. Så nå blir det op på meg før nye forsøk. Jeg tar operasjonen privat på Aleris, koster kr. 10.000,- og ingen ventetid. Ja, privatpraktiserende kan henvise deg til op på offentlige sykehus. Ventetid varierer. Da jeg opererte på Ullevål sist, i 04 og 05 var det 3-6 mnd ventetid. Ja, det er øvelse i tålmod. Jeg var riktig uheldig ved en av mine op på Ullevål og ble sendt hjem med uforrettet sak etter å ha ventet hele dagen - de hadde fått inn noe akutt og kunne ikke operere meg likevel. Trodde ikke mine egne ører. Men heldigvis skjer det ikke ofte. Nå fikser jeg det privat, jeg er snart 40 og har ingen tid å miste....PS - i papirene fra Aleris angående knuter og op står det at fjerning av knuter dobler sjansen for å bli gravdi :-))) Sarah
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 7. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. november 2009 Tusen takk for tipset! :-) Det var jo ingen ublu pris for å få operasjonen gjort raskt på Aleris, særlig når det øker sjansene såpass dramatisk. Skal ta en titt på hjemmesiden til klinikken. Bor nesten "utenfor allfarvei" mht private gynekologer, men fordelen er at det er direktefly til Oslo, hvor jeg uansett reiser med jevne mellomrom. Så hos deg er det altså plasseringen og ikke størrelsen av knuten som er problemet. Hos meg ligger de to største knutene helt bakerst opp mot egglederen, men de er jo store da (4 og 5,5-6 cm)
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 7. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. november 2009 Et spørsmål angående Aleris. Må man være medlem for å få gjennomført operasjonen? Kan jeg benytte en henvisning her og få det offentlige til å dekke operasjonen dessuten? Innrømmer glatt at jeg er i fyr og flamme her nå! :-)
Sarah70-har 2 gull Skrevet 7. november 2009 #12 Skrevet 7. november 2009 Hm, nei, min knute ( i denne omgang) er ikke så stor, etpar cm. Men plasseringen er veldig uheldig. Nei, du trenger ikke medlemsskap. Nei, det off dekker ikke op her (men har du privat helseforsikring kan det dekke) - var det det du mente? Ja, rimelig, ikke sant? Pølse i slakertida, tenker jeg. Nå bruker vi alt øk overskudd på barneprosjekt. Dessuten synes jeg det er en fordel at legen som senere skal ta ut/sette inn egg også har operert. Kjenner saken, liksom. Kan du ikke ta turen for en undersøkelse, da? Så fårdu en vurdering også. Lykke til! :-)
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 7. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 7. november 2009 Jeg skal jaggu svinge meg rundt til uka og snakke med Aleris. Skal et par ganger til Oslo før jul og det må da la seg kombinere på et vis. Operasjon før jul hadde vært perfekt med tanke på oppstart IVF på nyåret. Jeg må uansett til utlandet for mine IVF-forsøk og må da betale alt selv. Tærer på egenkapitalen til neste husprosjekt for å finansiere dette, men det er det verdt forhåpentligvis. Lykke til med din egen operasjon og kanskje vi følges ad her inne fremover med hver vår spire om ikke lenge! :-)
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 9. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. november 2009 Hei igjen, Sarah. Kontaktet Aleris i Oslo i dag og ble sendt rundt og rundt på telefon. Snakket med ei som hevdet at de IKKE utførte slike operasjoner, mens ei anna sa at de var fullbooket før jul mht lapraskopi. Men time til utredning hos gynekolog kunne jeg godt få. Vel, er like forvirret her. Har hoppet i det og fått time hos en privat gynekolog halvannen time unna her, som jeg vil trenge til scanning av eggposene seinere og det skjer uka før kontrolltimen min på sykehuset. Det ser dermed ut som om jeg bare velger å gå for den og satser alt på at sykehuset innvilger meg operasjon over jul. Vel, ser fort for meg at det nå vil gå bortimot et halvår før jeg er i gang med neste forsøk. Om jeg skal se positivt på dette, så får jeg jo spart opp penger til forsøkene, hygget meg i jula og kanskje søke ny jobb nærmere kjæresten i mellomtiden. Men skal ikke se helt bort fra at jeg i et anfall av verpesjuke forsøker til tross for advarsler om muskelknuter...
Endaenbabyønskes Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Hei! Ville bare fortelle min historie. Vet fra egen erfaring at man nesten ikke kan få info nok i den perioden du er i nå Jeg har flere muskelknuter i livmor og slet i mange år med å bli gravid. Ble henvist av gynekologen min til LAP. Under operasjonen valgte de å ikke fjerne muskelknutene, da det å fjerne muskelknuter kan gi større fare for at livmor revner under fødsel. Forhør deg derfor med flere gyn.loger, for enkelte er litt for raske til å operere sa legen min. Er ikke nødvendigvis letter å bli gravid heller pga fjerning av MK sa både operasjonslege og lege vi fikk ved avdeling for assistert befruktning. Vi ble henvist til Riksen og har nå en deilig unge på 10 mnd! Vil ønske deg lykke til videre!
Sarah70-har 2 gull Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 Gjør ikke slike op..?? Ja, jeg har nettopp betalt min, og er satt opp 24. november - 2,5 uker etter sjekk hos dr. Magnus. På fertilitetsavdelingen i Fredriks Stangsgate. Det var da rart. Håper du får rask op i det offentlige, da!
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 9. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2009 Hei Endaenbabyønskes! :-) Jeg suger til meg alle solskinnhistorier om folk som slipper å operere. Jeg skal til en privat gynekolog før sykehusavtalen min og får da en ekstra vurdering på hva jeg skal foreta meg. Jeg er ellers inneforstått med at man kanskje må tas med keisersnitt pga operasjonsarr. Den første gynekologen jeg var hos i år, kalte meg nesten gal, som prøvde å bli gravid med mine muskelknuter, mens de to andre jeg var hos, bare sa tja og ha til operasjon. Hadde det vært opp til den første hadde jeg vært operert tidlig i høst. De andre ønsket meg lykke til selv om det kunne bli vanskeligere å bli gravid. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og se det an til desember. Og gratulerer til deg som var heldig hos Riksen. Hvor store var dine knuter og hvordan var de plassert?
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 9. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 9. november 2009 Det ante meg at jeg snakket med helt feil person der! Hun var direkte avvisende til at de utførte slike operasjoner. Vel, jeg har nå avfunnet meg avtalene mine i desember og avventer resultatet der. Min nye gynekolog kan jo henvise meg til operasjon der etterhvert om det er aktuelt..dersom da sykehuset ikke hiver seg rundt for å gjøre det da. Lykke til med din operasjon. Har vært hos Dr Magnus en gang før og det var nesten en litt selsom opplevelse. :-)
Endaenbabyønskes Skrevet 9. november 2009 #19 Skrevet 9. november 2009 Hei Lille Egg! Hadde flere små (diverse plasser) og en stor som sitter ved livmormunnen. Jeg husker ikke størrelsene, men flere cm. Min skjønne gynekolog sa at man burde prøve assistert befruktning før man evt må ta dem bort dersom man ikke blir gravid. Men, det var jo i mitt tilfelle da:)) Håper alt ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå