pia1978 Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Har en gutt som i følge hs er litt slank, han var 65 cm og 6400gr på 3 mnd kontorll.(3720 gr og 51 cm ved fødsel) I starten gikk han opp myyye (300 gr pr uke i starten), men går litt mindre opp nå. Han ser god og rund ut, men hs vil ha oss på sjekk om ei uke og sa at hun kanskje ville anbefale mme i tillegg. Fullammer nå. Jeg tenker grøt er mer tingen? Han blir jo fire mnd tolv dager etter neste kontroll... Og da anbefales jo grøt i stedet for mme. Han spiser forresten godt av puppen, og vil bare ha en om gangen, så tror egentlig han får nok... Er blid og glad, sover godt og lenge om natta. Hva ville dere gjort? Ønsker jo egentlig å fullamme frem til han er ca seks mnd... Og med mme er jeg redd han skal ville ha flaska mer enn puppen. Har ennå ikke øvd med flaske på han. Håper på råd fra dere supermammaer:)
Gjest Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Supermamma og supermamma, hehe... Dersom han virker veldig blid og fornøyd, så tror jeg nok jeg ville sett det an litt. Evt ville jeg nok heller gitt mme enn grøt før 4 mnds alder. De små flimmerhårene i babyens tarmer er veldig sensistive, og kan i verste fall bli ødelagt av å få fast føde for tidlig (kan gi plager senere i livet). De fleste babyer takler helt fint å få både flaske og pupp :-) Det er ikke helt uvanlig at det er rundt 3-4-5 mnd at babyen virkelig finner vekstkurven sin, så er godt mulig din gutt er ment for å "alltid" veie litt lite i forhold til lengden sin fordi det er slik han skal være. Mine gutter (og vesla) er bitte litt tunge i forhold til lengden sin og skal være slik fordi de er bredskuldrede og har en robust kroppsbygning, din er nok slankere av seg og skal kanskje være slik. Litt knotete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener ;-) Med mindre vekten flater veldig ut, eller går ned, ville jeg nok sett mer an babyens humør og trivsel enn antall kg før jeg begynte med ekstra næring.
pia1978 Skrevet 3. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2009 Tusen takk! Jeg synes jo han virker så fornøyd og aktiv, så jeg ble litt overraska over at hs virket litt bekymret. Men ikke mer enn at vi skulle se an og veie igjen to uker etter kontroll. Tenkte ikke begynne med grøt før han evnt var 4 mnd. Men skal nok se an litt:) Tror som du at det er normalt for han. Pappaen er lang og slank, og jeg og forsåvidt... Igjen takk! Godt med erfarne mødre her:)
mormor.com Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 jenta våres er 6mnd og er 69cm og 6120gr. vi har smakte grøt i år kveld. helsesøstra sa at ho hadde en fin vek. tror ikke du skal stresse med grøt, så lenge han spiser bra.
pia1978 Skrevet 4. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2009 Takk! Hadde vel fått fem ulike meninger om jeg hadde spurt fem helsesøstre. Lykke til med grøtingen!!
Gjest Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Min jente var enda lettere enn din gutt på tre månedskontrollen og min helsesøster viste ingen tegn til bekymring. Jeg har fullammet frem til nå som hun er seks måneder og akkurat begynt så smått med grøt, frukt og grønnsaker. Ville som andre her anbefaler sett mer på humør og aktivitetsnivå enn vekt, er han blid og fornøyd er nok alt i den skjønneste orden!
Mamma´n til lillemor Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Som Aurelie sier var jenta mi også lettere enn din ved 3 mnd kontroll, veide 5600 g, men var også bare 60 cm. Hun la på seg 300 g i begynnelsen så mindre og mindre, og siden hun var 6 uker har hun kun lagt på seg 100 g i uka (ja, jeg har veid henne mye, synes det er litt gøy). Helsesøster var ikke det minste bekymra, sa at hun hadde fin vekstkurve selvom den har avtatt litt.
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 hmmm, min baby er vel underernært, han da, ifølge din helsesøster? :-) På 5 mnd var han 65 cm og 6,5 kg... :-) Husk at babyer er forskjellige, alle kan ikke ligge på "midt"-streken/kurven, min ligger på nest nederste kurve, men er helt normal (noen må ligge der også)... var heller ikke så mye mindre enn din v fødsel.. Slapp av og ikke la det stresse så lenge han virker blid og fornøyd Enig m de som sier at du bøe vente litt lenger m grøt, ikke bare til 4 mnd, men helst 5 hvis han ellers er fornøyd og går opp i vekt
Julle&LilleBus Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Virker jo som han trives Spiser godt og er blid og glad, i tillegg til at han sover godt om natten. Da ville jeg bare ventet til du synes det virker som han krever mer mat. Jeg begynte selv med litt grøt ved 4 mnd alder, men har en stor gutt som trengte litt mer. Ville ha ventet om han virka fornøyd.
pia1978 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2009 Tusen takk for råd alle sammen!!! Jeg er spent på veiing neste uke, og dommen fra hs. Men som dere sier, jeg tror jeg ser an og venter litt med tillegg så lenge han er som nå. I natt sov han over åtte timer før han ville ha mat!!! Herlig:) Må jo ha vært mett og fornøyd da. Men var ivirg på mat hver andre time i dag tidlig, før han tok seg to timers hvil igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå