Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Unnskyld meg altså. Jeg rister ofte litt oppgitt på hodet av folk som er altor opptatt av rettskriving, men nå går jeg i den fella selv. Jeg synes at folk skal snakke riktig og at de skal skrive riktig, men pleier aldri å si noe eller kommentere. Nå ser jeg imidlertid at det er en som skriver om forskjølelse. Ikke nok med at voksne ikke kan uttale kj- eller ki-lyder riktig, men å skrive det med -s-, det synes jeg er komisk. Eller trist, avhengig av hvilke briller jeg tar på meg.
Gjest Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Du om det. Jeg kommer nok aldri til å endre dialekten min bare fordi noen synes den høres ut som om jeg snakker galt. Jeg sier "forsjølelse" og "sjino" (kino) og sikker veldig mange andre ord som du ville fått frysninger av, men slik er dialekten min. Derimot klarer jeg stort sett å skrive dem rett da...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Hmm...får jeg spørre hvor du er fra Alva? Er ikke for å erte dialekten din, er bare nysgjerrig? Her jeg bor er sj- istedet for kj-lyd en talefeil.
Gjest Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Jeg er opprinnelig bergenser, men ikke fra den siden hvor de snakker pent bergensk. Så sosiolekt er vel mer riktig å bruke enn dialekt da.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Sosiolekt må vel være riktigere. Det er så mange av "dere" nå, altså av folk som ikke kan uttale kj riktig, men det å skrive forskjølelse, det ler jeg også av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå