Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål: Hvilke verdier hadde dere på testene da dette ble oppdaget?

Jeg ligger innenfor den såkalte normalen, men helt på nedregrensa. Likevel har urovekkende mange av symptomene.

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme båt som deg, men husker ikke verdiene....

Skrevet

Jeg var også innenfor "normal-verdiene" når jeg endelig ble satt på medisiner (etter flere år med krangling). Men det viste seg at prøvene mine viste et tydelig tegn på hypotyreose likevel, et tegn som de aller fleste almennleger overser. Altså, selv om hver av verdiene (tsh/ft4 i hvertfall) ligger innenfor "normalverdi" så er det forholdet dem imellom som er avgjørende i "vanskelige saker". Hvis du har mange symptomer og likevel ikke blir diagnostisert pga prøveverdier så bør du be om å få komme til en endokrinolog og be om at det blir sett på.

Jeg husker ikke akkurat hvordan de forholdene mellom prøvene skulle være, men det var i hvertfall den måten jeg ble diagnostisert på for noen år siden og jeg har fått et helt nytt liv etter at jeg begynte på Levaxin!

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar! Jeg skal snarest be om henvisning til spesialist på området.

Skrevet

Hva e symtomene for lavt stoffskifte?

Skrevet

jeg tror jeg lå på rett over 8 på T4 (fritt tyroksin) og over 1 på TSH.

fikk ikke medisiner da selv om jeg hadde lagt på meg 12 kg over 3 år...

jeg var deprimert og tykk og forstoppet. Legen sa :

du må bare passe på å forbrenne mer kalorier enn du inntar. På det tidspunktet spiste jeg da kun salat og trente 4 ganger i uka - og gikk fortsatt opp i vekt! Sinnsykt forbannet... - "nei, prøvene er fortsatt innenfor normalen, selv om du kommer til å måtte få medisiner snart så kan jeg ikke gi deg det nå."

Jeg dro på et studieår i utlandet og fikk medisiner pronto hos skolelegen.

Skrevet

T4 på 14 her. (Nedre grense 11). Den andre på 1.8. Sier det noe noen?

Er jo innenfor normalen, men har hørt at Norge har videre normalgrenser enn andre land. Flere med erfaring?

Skrevet

t4 på 26 og den andre på 9. Fikk medisiner, men har ikke merket bedring på symptomenel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...