Gå til innhold

Hvordan har dere råd til å bygge hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tjener ca. 850 000 i året, får ca. 400 000 i egenkapital når vi selger unna leilighet. Da vil vi ende opp med ca. 2,4 mill å bygge for.

Regnestykke: Lån: 3 ganger inntekt + egenkapital.

Her vi bor blir ikke dette nok til både hus og tomt.

Så hva gjør dere som bor i områder hvor tomter ligger på 1 mill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i den situasjonen, men regner med dere da må kjøpte tomten først og betale ned på den før dere kan bygge huset.

Skrevet

Tja hva gjør man...... da må man vel kjøpe brukt?

Vi har bygget hus, og budsjettet er som følger huspris x 2 + tomt = pris totalt.

Vår tomt var ikke på fullt en mill, men 920 000,-

Skrevet

Første gang kom hele huset på ca 1,2 mill, inkludert tomt. Nå skal vi bygge med utleiedel, og vi tjener også mer enn dere (uff, det føltes blærete å skrive, men det er sant og betyr en del).

Skrevet

Takk for svar! Jeg forstår ikke helt greia i samfunnet for tiden. Det er jo ganske utrolig at en famile hvor begge jobber fullt ikke har råd til å bygge seg et hus... Hmmmm..

Skrevet

Det kommer jo ann på hvor man bor i landet da :) Men mange velger jo å kjøpe tomten først for så å betale hardt ned på den før de bygger..

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg. Har også ofte tenkt at hele øknomien er jo litt rar. Før i tiden f.eks var det vanlig å gi de unge en medgift som gjorde at de kom seg godt i gang med voksenlivet og familielivet. Nå for tiden er unge foreldre som regel lutfattige og strever for å ha råd til alt og kanskje litt kos også. Burde jo ikke være slik, for nå blir det jo til at mange bruker årevis på utdanning og å komme seg i jobb og er rundt 30 år eller mer før barna kommer, og det er biologist sett urovekkende sent å starte med barneproduksjonen, så da blir det også færre barn og igjen færre som kan bidra til samfunnsøkonomien. Tenker jeg da.

Skrevet

Vi kjøpte prosjektert.. Da får vi likt hus som resten av byggefeltet, men igjen kan vi velge hva vi vil gjøre inne.. :) Er et byggefirma som gjør alt. Og tomt og hus med endringene våre kom på 1.8.. Her vi bor er prosjekteret boliger det som er populært, Hadde vi kjøpt tomt alene, og bygget alene hadde det blitt mye mer en 1.8.

Så prosjekterte boliger kan være en løsning. Vi ser på dette huset som et fint førstehjem. Og mulig vi selger med overksudd om en 10år og heller bygger selv da. :)

Skrevet

Nå har ikke vi bygd enda, men er i tenkeboksen.. Men grunnen til at vi har råd er fordi vi har eid 3 leiligheter og derfor sitter med en egenkapital på 1,6 mill i det rekkehuset vi har nå. Og regner med å få enda litt mer når vi selger dette.

Vi tjener 900.000 kr totalt og har et budsjett på rundt 4,5 mill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...