Gå til innhold

Trenger litt hjelp and jula og babyen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg feirer ikke sammen da jul er veldig viktig for begge to og ingen vil gi slipp på sin tradisjon i år heller.)

Dette er veslas første jul og begge vil ha henne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en gang må dere jo så da kan dere jo gjøre det i år, ta annenhvert år hos dine å det andre året hos hans foreldre..

Skrevet

Når man får barn sammen er det på tide å skape nye tradisjoner. Syns dere ikke det er viktigere at datteren deres får feire jul med begge sine foreldre enn at dere selv skal feire hos deres familier? Enten kan dere ha annethvert år og bytte på, eller dere kan feire hos dere selv, og invitere hele familien.

Skrevet

Dere er en faqmilie nå, og jeg kan ikke forstå at dere skal feire hver for dere. Dette er en del av livet. Jeg feirer annenthvert år hos svigerfamilien -det er ikke julefeiring slik jeg er vant til fra jeg var barn, men livet handler om å tilpasse seg og lage nye tradisjoner.

Skrevet

Kanskje er tida nå inne for dere å gi slipp på egne behov, og sette barnet først? Syns man burde klare det når man er så voksne at man har satt barn til verden.

Dere vil jo ha et "problem" hvert år dere da hvis dere vil feire på deres måte hver for dere, og begge vil feire med barnet.

Jeg feiret første jul borte fra min familie i fjor. Og første gang sammen med samboeren min. Var veldig spent på hvordan det ville bli uten mine tradisjoner, men det gikk kjempefint. Var riktignok bare litt over en uke til jeg hadde termin, så fokuset på det var nok større enn jula.

I år feirer vi hos min familie. Og i årene framover skal vi feire annenhvert år hos min og mannens familie. Vi bor ikke i samme by som familiene våre, og av forskjellige grunner kommer vi ikke til å feire jul hjemme hos oss selv. Så da er det en grei ordning med annenhvert år, og gjør det til vår tradisjon.

Skrevet

Jaa, vi vet at det er på tide, men det er så trist å ikke skulle feire med resten av familien.. Bare hos han så er de i hvertfall ni stk, der mange av søsknene kommer hjem til jula.. Hos oss kommer søsteren min, broren min og pappaen min til oss (mamma altså). De bor 50-60 mil unna..

Har tenkt litt på å stikke bortom dem på juleaften, være der i noen timer osv.. Bor ikke så langt unna hverandre heller

Skrevet

var viktig for meg også å feire jul med mine, men da snuppa kom..Måtte vi gi slipp og ta annenhvert år..Viktig for snuppa å være sammen med begge foreldrene og samen skape nye tradisjoner

Skrevet

Og vi kommer jo til å starte egne tradisjoner etterhvert, men nå er hun 4 mnd og skjønner nok ikke noe uansett..

Skrevet

Seriøst?

Er dere ikke mer opptatt av å feire sammen for hennes del enn å tviholde på egne tradisjoner?

Høres da ekstremt barnslig ut.. Grow up!

Skrevet

Jula er viktig for DERE ja, men nå har dere tross alt et barn som burde vært det viktigste av alt.

Så å dele dere og sloss om hvem som skal ha minstemann synes jeg er direkte barnslig.

Når man blir voksen må man ofre litt og dette er tidspunktet å starte på.

Blir dere ikke enige trekker dere lodd og tar det annethvert år fra da av.

Og for å ta et argumet for å ofre seg først: Julen er mye morsomere når minsten er 1 år og 4 mnd enn året det bare er 4 mnd. Jeg hadde derfor ofret meg først for å reise hjem den første julen minsten er stor nok til å få med seg noe.

Skrevet

Hvis det er trist for dere og ikke skulle feire med egen famile, så kan dere jo tenke på hvordan et barn vil synes det er og ikke skulle feire med mamma eller pappa.

Nei på tide å vokse opp, arrangere jul hos dere og inviter resten av familien da vel.

Så lenge dere er kjærester og har felles barn så kommer dessverre deres ønsker i siste rekke.

Skrevet

Lag ny tradisjon :o) Om dere ikke feirer hjemme kan dere jo ha julebrunsj med den familien dere ikke har pakker og middag hos feks? Her har vi julaften annet hvert år med hver våre mødre, og så har "den andre" 1. eller 2. dag (alt etter hva som passer best - hos oss er 1. dag slaraffenipysjamasdag hjemme i eget hus). Her er det himmelvid forskjell på de to julene - hos mamma er det bare oss + henne siden jeg er enebarn, kalkun og julegudstjeneste og fred&ro. Hos svigermor er vi 10 rundt bordet hvorav 4 barn, en hund, pinnekjøtt og KAOS! Sånn innimellom inviterer vi hjem til oss og da inviterer vi begges familie.

Skrevet

For meg så er jula familietid, og samme for typen. Han har 4 søsken og kun ene bor i samme by. Ingen av mine eller pappa bor i samme by. Og når alle kommer til Ålesund for å feire så er det ikke akkurat så veldig fristende for noen av oss å feire et annet sted.. Hadde jeg vært eldre så ja, da hadde ting vært litt annerledes da kanskje resten av søsknene har fått barn. Men vi er begge unge, så ja, kanskje vi er litt ''barnslig'. Men det er ikke snakk om å tviholde på tradisjoner. Det er snakk om at familien vår er viktig for oss og hverken han eller jeg ser dem ofte!

Sorry at jeg spurte!

Skrevet

Ser nå at du er veldig ung. Og da forstår jeg jo at du vil feire hos mamma.

Men du kommer ikke til og kunne klare å kose deg på julaften når det viktigste i verden ikke er der....

Da må dere nesten bare trekke lodd, ammer du? For da må vel nesten du være med babyen denne jula....

Lykke til:-)

Skrevet

Inviter begge deres familier til dere i år? Jula med mamma er viktig for meg også, men i år skal jeg ikke dit, for aller første gang... skremmende, men spennende...

Vi vet ikke helt hva vi skal ennå, min kjæres familie bor 50 mil unna og vi har ikke bestemt oss for noe ennå.. Men kanskje vi tar det hjemme hos oss og inviterer noen fra hans familie og min familie sammen..

Det er barnet deres som er viktig, hvis dere ikke blir enige så får dere feire jula hjemme hos dere selv med datteren deres, bare dere tre, den nye familien ;)

Lykke til :)

Skrevet

Slapp av a folkens! Det handler vel ikke så mye om å sette barnet først når barnet bare er 4 mnd og ikke skjønner et kvekk av hva som foregår?? Til neste år, så kanskje, men denne jula synes jeg at dere kan tenke mest på hva dere selv ønsker, og hvordan dere eventuelt kan gjøre det til neste år- da barnet er større og skjønner litt mer av hva som foregår=)

Skrevet

Det å være ung har faktisk heller ikkeno å si, hun har barn nå, og uansett alder så er barnet det viktigste... Selv om hun vil feire jul hos mammaen sin pga alder så er vel hennes kjære også ung og vil hjem til sin mamma, fremdeles samme dilemma...

Ikke skyld på alder, er man knyttet til tradisjoner og mammaen sin så er man det HELE livet! :)

Skrevet

Når man får barn må man gi avkall på visse ting og innse at livet aldri blir det samme. Noe så sutrete er det lenge siden jeg har hørt. Bli voksne!!

Jøss, det er jo den problemstillingen skilte foreldre har!

Det er jo like viktig for dere begge å feire jul med vesla- ergo så må dere feire sammen. Da blir det jo enten hos den ene eller den andres familie, eller at dere inviterer familie hjem til dere.

Når man får barn må man legge egoismen vekk!

Skrevet

Nei da, jeg vet det:-) Skrev litt kvassere til henne høyere opp, men så at hun ble litt lei seg.

Selv hadde jeg aldri klart å feire jul uten barna, men så hadde jeg ikke barn da jeg var 21 år, og da kunne jeg jo ikke tenkt meg å feire noe annet sted enn hos mamma heller.

Nei det er ikke sant at er man knyttet til mammaen sin så er man det hele livet. Jeg var veldig knyttet til mammaen min da jeg var noen å tyve år jeg også.

Nå koster det meg ikke en kalori å ikke ha mamma til stede ved tradisjoner som jul, nyttår, påske eller andre happeninger:-)

Skrevet

må være forsiktig med hva man spør om her ser du.. ;P

denne jula vil jo hun ikke skjønne så mye av..

men vanskelig problemstilling ja,skjønner jo at begge vil ha henne.

nå spyr jeg bare ut ett par forslag dere kan diskutere:

-halve dagen hos han og halve dagen hos dere.(alle 3 altså)

-når legger hun seg? kanskje dere kan gaveåpning litt fordelt utover dagen når hun er våken?

jah..jeg hadde flere,men forsvant da jeg la meg ned å amma.. :P

Skrevet

Ble jeg lei meg? Hehe nei! Jeg blir nok ikke lei meg så lett! Eller sint..

Alle vil feire med snuppa i år (Som forresten er viktigere enn jul, påske, bursdag.. alt!)

Og det er en selvfølge at når hun forstår mer, så vil vi feire annerledes enn tidligere og lage nye tradisjoner..

Min i år når hun ikke forstår så mye så synes jeg at det er greit å tenke litt på seg selv og feire sånn man vil.. :)

Tusen takk for svar alle sammen, setter faktisk pris på alle svar jeg får, selvom jeg føler meg en piiiittelittegranne misforstått:)

Skrevet

hehe, ammetåka ja:P

Ja tro det eller ei, men det var sånne svar jeg var ute etter;) Har tenkt litt på det også faktisk, men ville bare høre her om andre hadde noen forslag:)

Tusen takk

Skrevet

Ser at jeg kanskje var litt krass i svarene mine, men jeg er også ung mor (23 år og har en på og 3 og en på 1) og knyttet til mammaen min og juletradisjoner hos hun :) Spesielt siden de få årene jeg var "tvunget" til å feire jul hos pappa så savnet jeg bare mamma hele jula.

Jeg skjønner at dere begge vil være sammen med datteren deres på julaften, men som hun over her skriver dere kan feire jul begge steder på samme dagen?

*Julelunsj hos den ene familien og middag hos den andre?

*Middag hos den ene og reise over til den andre når de skal åpne pakker? (du skrev det ikke var langt)

*Invirere alle hjem til dere?

*Ha en "julaften" lille julaften med den ene familien, god mat, pakker og kos og dagen etter hos den andre familien? (sånn hadde vi de årene vi måtte til pappa i jula)

Det er mange muligheter, evt feirer dere jul hos hans familie i år og hos din neste år, da er frøkna stor pog skjønner mer neste år... ;) Du kan jo også ringe mammaen din og snakke med alle sammen o.l eller som du selv skrev, ta deg en tur bort til dem i løpet av kvelden, ta med lillemor og ta en kaffe eller to ;)

Det er mange muligheter, bare ikke la "normalen" stoppe deg. Det er dere tre som er en familie nå, og dere avgjør hvordan deres familie skal være og hva dere skal gjøre.

Lykke til igjen ;)

Skrevet

Du er jo faktisk 21 år. Ikke et barn lenger. Når man flytter hjemmefra og får barn selv er det på tide å lage egne tradisjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...