Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste her hadde samvær med sin mor i dag, første gang på 7 mnd. Hun er tre år.

Velvel, det forløp som det måtte, men det er forsåvidt en annen historie. Mor og en rettsoppnevnt sakkyndig kom hit og var hjemme hos oss i fire timer. Uansett, etter et kvarters tid trakk mora fram et sett med det hun kalte "fingermaling", og spurte om vi brukte å fingermale og om det var greit? Gubben svarer litt skeptisk ja, og jeg spør henne om malinga er vannbasert så den går av i vask. Jada, det er den. Javel, da er det vel greit. Mora fikk beskjed om å passe på så det ikke ble for mye søl (vi har, praktisk nok, gulvteppe under spisebordet). Og jeg lot være å ta av henne Bula-buksa, vannmaling går jo fint av en rød bukse uansett. Helt greit.

Det som videre skjer, er at treåringen (selvfølgelig) maler store, røde og gule flekker på veggen. Hvitmalt strie. Jeg kommer hjem og finner at min samboer har fått vekk selve malinga stort sett, men det sitter farge i veggmalinga. Buksa har jeg ikke forsøkt å vaske. Jeg sjekket esken til malingen, og kan se at den eneste produktbeskrivelsen som står er "plakatmaling", ut over det står det flere steder på esken at man skal passe på å ikke få flekker på klær, og at man må ikke få det på vegger, ubehandlet tre +++ og materialer som ikke kan vaskes. Det er ikke utenkelig at noen farger ikke går av stoffer som f.eks. bomull...

Ja, hva gjør man? Vi leier en leilighet som ligger ute for salg, og finner huseier ut at det er fargeflekker på veggene blir vi nok sannsynligvis pålagt å male den veggen eller betale henne for å få det gjort. Buksa var dyr (tror de ligger på ca 300 kr), skikkelig god kvalitet og ett av de få plaggene som liksom alltid ser pent ut selv om vi på ingen måte er hysterisk redde for å la henne bruke det i barnehagen eller sånt. Irriterende om den nå har fått fargeflekker som ikke går av. I tillegg er vel stoff-smekken fra ikea fullstendig rasert, men den koster jo ikke all verden da. Og som toppen på kransekaka hadde mora bare satt malesakene tilbake i eska uten engang å vaske malinga ut av pensel og skåler. Jeg stod i en time og skrubbet på stempelsvamper, skåler og malingsbokser (og ja, jeg tømte ut resten av malinga...), i tillegg til å vaske ned spisebordet (hun hadde forsøkt å vaske av bordet, uten å lykkes i stort mer enn å gni skiten utover) og forsøke å skure ned veggen når jeg kom hjem. Maks irriterende.

Hva gjør man? fakturerer henne for skadene? -jeg ville ikke drømt om å gjøre det om det ikke var fordi jeg SPURTE om den gikk av med vann FØR hun fikk lov til å sette igang... Og jeg må si at å bruke masse tid og penger på å male en vegg er liksom ikke akkurat fristende å prioritere nå... Og det irriterer meg så grenseløst at hun faktisk sitter der og lyver når jeg spurte om malinga var grei å vaske av... hva med å si "vet ikke" siden man tydeligvis ikke hadde SETT på pakken engang? (det var tydelig skrevet på flere sider av esken)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...